گزارش‌ها حاکی از آن است که ظاهرا کمپانی گوگل قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ با سامسونگ قطع همکاری کند و سپس به تولید اختصاصی تراشه‌های تنسور بپردازد.

گوگل با ساخت تراشه‌های تنسور سخت‌افزاری کاملا انحصاری را برای دستگاه‌های پیکسل ارائه می‌کند که با استقبال کاربران روبه‌رو می‌شود. به‌‌نقل از خبرگزاری اینفورمیشن، برخی مشکلات درون سازمانی و افشای اطلاعات محرمانه واحد تراشه‌سازی باعث شد که پروژه ساخت تراشه‌های اختصاصی تنسور حداقل یک سال به‌تعویق بیافتد.

گفته می‌شود تراشه‌ای به‌نام «رداندو» در بخش تحقیق و توسعه بوده و ظاهرا این تراشه برای استفاده روی سری پیکسل ۹ تا سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده بود که حالا برنامه ساخت این تراشه با تغییراتی همراه شده است. حالا خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه گوگل تا سال ۲۰۲۵ همکاری خود را با سامسونگ قطع می‌کند و از تراشه‌های اصلاح‌شده اگزینوس در دستگاه‌هایش بهره نمی‌برد. بنابراین، می‌توان انتظار داشت سال ۲۰۲۵ سری جدید گوشی‌های هوشمند پیکسل با تراشه‌ای به‌نام «لاگونا» به‌جای «رداندو» یا «تنسور G5» وارد بازار شوند.

یکی از مدیران سابق تیم تراشه‌سازی گوگل طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری اینفورمیشن اظهار کرد: «استعفا و نبود هماهنگی‌های لازم بین تیم‌های ایالات متحده آمریکا و هند در دو سال گذشته باعث تاخیر و لغو بخشی از پروژه‌ تولید اختصاصی تراشه‌های تنسور گوگل شده است». خبرنگاران پایگاه خبری مذکور نیز برای تایید صحت اطلاعات به‌دست آمده با مرکز گوگل تماس حاصل کردند.

تراشه گوگل

اگر از علاقه‌مندان حوزه فناوری باشید و اخبار را به‌صورت روزانه دنبال کنید، به‌یاد می‌آورید کمپانی متا نیز تلاش کرد تا تراشه‌های اختصاصی برای دستگاه‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی تولید کند، اما در نهایت مجبور شد برای سهولت در روند ساخت عینک‌های هوشمند با کمپانی کوالکام همکاری کند تا مجاز به‌استفاده از تراشه اسنپدرگون XR شود.

ظاهرا گوگل به‌استفاده از تراشه‌های نیمه‌سفارشی سامسونگ اگزینوس ادامه دهد، اما قصد دارد خط تولید را به شرکت تایوانی تی‌اس‌ام‌سی که همکاری‌های گسترده‌ای با اپل دارد منتقل کند. باوجود گزارش‌های متعدد از فروش پایین گوشی‌های پیکسل در سال گذشته، گوگل همچنان باور دارد که سرمایه‌گذاری برای تولید تراشه ارزشمند خواهد بود. دیلن پاتل، از تحلیل‌گران برتر نشریه SemiAnalysis نوشت: «گوگل هزینه‌ زیادی را صرف پروژه‌ای می‌کند که بهره‌وری و سوددهی لازم را برای این شرکت ندارد». وی در ادامه عنوان کرد اگر این کمپانی آمریکایی برای سایر محصولات به‌غیر از گوشی‌های پیکسل مانند عینک‌های واقعیت ترکیبی تراشه بسازد می‌تواند به پروژه‌ای ارزشمند تبدیل شود که سرمایه‌گذاران زیادی را جذب می‌کند.

در آخر، شایعات تایید می‌کنند که تراشه اختصاصی گوگل با نام تنسور G5 برپایه معماری سه نانومتری رونمایی می‌شود؛ این معماری جدیدترین فناوری کمپانی تی‌اس‌ام‌سی تایوان محسوب می‌شود که تمامی تراشه‌های گوشی‌های آیفون اپل به آن مجهز هستند. همچنین گفته می‌شود حدود ۹۰ درصد ظرفیت معماری سه نانومتری در اختیار اپل قرار دارد که سال گذشته خریداری شد.

تراشه‌های تنسور G5 ممکن است منجر به بهبود قابلیت‌ها و ویژگی‌های فراوانی در گوشی‌های پیکسل و سایر محصولات این شرکت شوند؛ همچنین یادآوری می‌شود مسیری که گوگل در بخش سیستم‌های سخت‌افزاری طی می‌کند به‌شدت بر آینده پردازنده‌ها تاثیر می‌گذارد.

اخبار مرتبط:‌ مشخصات فنی و امتیاز گیک‌بنچ تراشه گوگل تنسور G3 فاش شد