سامسونگ اعلام کرد که سود این مجموعه نسبت به سال گذشته با ۹۶ درصد کاهش روبه‌رو شده است.

کمپانی سامسونگ که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های تراشه و گوشی‌های هوشمند در جهان محسوب می‌شود با ۹۶ درصد رکود مالی در سه‌ماه دوم سال ۲۰۲۳ مواجه است. علی‌رغم کاهش عرضه، همچنان زیان‌های قابل توجهی به غول فناوری کره‌ای وارد می‌شود؛ سخنگوی سامسونگ در بیانیه‌ای اعلام کرد درآمد این کمپانی به ۶۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته و سوددهی شرکت تا پایان سه‌ماهه دوم تنها به ۴۵۹ میلیون دلار رسید.

با توجه به داده‌های آماری از سود و زیان سامسونگ می‌توان گفت این عدد پایین‌ترین میزان سوددهی از سال ۲۰۰۹ تاکنون محسوب می‌شود. براساس پیش‌بینی تحلیل‌گران مالی، این کاهش سود احتمالا به‌دلیل عملکرد ضعیف تراشه‌ها باشد که در گذشته نیز باعث کاهش‌ هنگفت شده بود؛ همچنین گزارش‌های بازار بورس جهانی نشان می‌دهد که پس از انتشار این خبر سهام سامسونگ ۱.۴ سقوط کرد.

تجارت تراشه در سه‌ماهه اول با ضررهای قابل توجهی مواجه شد، ولی تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که به‌دلیل افزایش فروش تراشه‌های دی‌رم «DRAM» برای رایانه‌های رومیزی و سرور‌ها زیان سه‌ماهه دوم تا حدودی کاهش می‌یابد. بدین‌ترتیب، احتمالا رکود بازار تراشه‌های حافظه که از سال گذشته آغاز شد در سه‌ماه سوم به‌‌ پایین‌ترین میزان برسد و سپس با سود اندکی روبه‌رو شود.

اکنون سرمایه‌گذاران درآمد‌های سامسونگ را با دقت بیشتری زیر نظر می‌گیرند و به‌دنبال سیگنال‌هایی برای افزایش عرضه تقاضای حافظه دی‌رم و سایر محصولات با پهنای باند بالا هستند؛ همچنین انتظار می‌رود که کمپانی کره‌ای در سال‌ جاری سرمایه‌گذاران تراشه‌های دی‌رم را حفظ کند تا سال‌های آینده به تسلط بیشتری در این بازار برسد.

سامسونگ

در ابتدای سه‌ماه دوم سال ۲۰۲۳، سامسونگ اعلام کرد درپی رسیدن به کمترین میزان سوددهی در ۱۴ سال اخیر این شرکت تولید تراشه‌ها را کاهش می‌دهد. این اقدام با هدف رفع مازاد عرضه در بازار صورت گرفت، چراکه اخیرا عرضه از تقاضا پیشی گرفته بود؛ علاوه‌براین، کمپانی میکرون و هینکس معتقد هستند که رکود فعلی در پایین‌ترین حالت خود قرار دارد اما با بهبود اقتصادی در بازارهای بزرگ مانند چین و تقاضای گسترش هوش مصنوعی می‌تواند تسهیلاتی را برای روند روبه‌‌رشد فراهم کند.

در‌حال‌حاضر، شاخص‌های بازار نشان می‌دهند عرضه تراشه‌ها روبه‌ بهبود است؛ همچنین سرمایه‌گذاران و سازندگان مانند سامسونگ توجه ویژه‌ای به سرورهای مولد هوش مصنوعی دارند که برای عملکرد روان به تراشه‌های حافظه‌ دی‌رم پیشرفته DDR5 متکی هستند. گفته می‌شود سرور‌های مجهز به فناوری هوش مصنوعی به ظرفیتی چهار تا شش برابر بیشتر از سرورهای استاندارد نیاز دارند، بنابراین این مشکل تنها با عرضه نسل‌های جدید حافظه دی‌رم حل می‌شود.

افزایش تقاضا از سوی سرورهای هوش مصنوعی امیدی را در صنعت تراشه‌های حافظه به‌وجود آورد. با‌وجوداین، چالش‌ها همچنان ادامه دارند، زیرا شرکت‌هایی نظیر سامسونگ با بازار نوسانی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و برای حل بحران‌ها به ظرفیت‌ بالای تقاضا نیازمند هستند.

اخبار مرتبط:‌ عوامل کاهش فروش در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند