اتحادیه اروپا تا پانزدهم اسفند ماه سال جاری به کمپانی اپل فرصت داد تا اپ استورهای سوم شخص را به آیفونها اضافه کند.
براساس قانون بازارهای دیجیتال اروپا (DMA) که سال گذشته میلادی به تصویب پارلمان اتحادیه اروپا درآمد، همه گوشیهای هوشمند باید دارای استورهای سوم شخص باشند تا کاربران بهراحتی بتوانند برنامههای مورد نیاز خود را دانلود کنند. مطابق این قانون، غول کوپرتینویی که سالها از اکوسیستمی بسته بهره میبرد و کاربران را اجبار میکند تا اپلیکیشنها را تنها از اپل استور دانلود کنند تا پانزدهم اسفند ماه سالجاری فرصت دارد تا پشتیبانی استورهای سوم شخص را به سیستمعامل آی او اس اضافه کند؛ درغیر اینصورت با جریمههای سنگینی از سوی این اتحادیه روبهرو میشود.
علاوهبر این، کمپانی اپل باید به توسعهدهندگان اجازه دهد تا از سیستمها و روشهای پرداختی سوم شخص استفاده کنند. شایعات همچنین تایید میکنند که اپل باید پیامرسان اختصاصی آیمسیج را با سایر پلتفرمها و پیامرسانها همگامسازی کند تا کاربران بهراحتی بتوانند به مخاطبان خود دسترسی داشته باشند.
قانون بازارهای دیجیتال برپایه قانون ضد انحصار آمریکا طراحی شده است که غولهای فناوری را مورد هدف قرار میدهد؛ این قانون باعث افزایش رقابت بین کمپانیهای بزرگ مانند اپل، مایکروسافت، آمازون و متا با استارتآپهای کوچک میشود. براساس این قانون، هر شرکتی که بیش از ۸۲ میلیارد دلار ارزش مالی در بازار و بیش از ۴۵ میلیون کاربر فعال ماهانه داشته باشد اصطلاحا بهعنوان یک «دربان فناوری» شناخته میشوند که باید قانون مذکور را در اولویتهای خود قرار دهند.
دربانهای فناوری مانند اپل و گوگل اجازه نخواهند داشت سرویسها و برنامههای خود را شخصیسازی کنند؛ قانون بازارهای دیجیتال میگویند کاربران باید بتوانند از هر اپلیکیشن یا نرمافزاری که علاقه دارند بهرهمند شوند حتی اگر متعلق به کمپانی رقیب باشد. بنابراین، شرکتی که از «DMA» پیروی نکند باید ۱۰ درصد از درآمد سالانه خود را بهعنوان جریمه پرداخت کند. اگر به درآمد جهانی اپل در سال ۲۰۲۲ نگاه کنیم، میتوان گفت که این شرکت درصورت رعایت نکردن قانون بازارهای دیجیتال احتمالا باید جریمهای در حدود ۳۹ میلیارد دلار را پرداخت کند.
چند فرضیه را میتوان برای موضوع مورد بحث متصور شد؛ برای مثال، این احتمال وجود دارد که کمیسیون اتحادیه اروپا با فشارهای زیاد اپل را مجبور بهاضافه کردن اپ استورهای سوم شخص در اکوسیستم آی او اس میکند. از سوی دیگر اپل احتمالا با ارائه برخی دلایل میتواند این قانون را دور بزند. مطابق گفتههای همیشگی مدیرعاملان اپل، اکوسیستم بسته آیفونها درجهت کنترل برنامهها و جلوگیری از بارگذاری برافزارها و ویروسها در اپل استور است که افشای اطلاعات هویتی را کاهش میدهد.
در ادامه میتوان گفت که قانون بازارهای دیجیتال میتواند مانع از وادار کردن توسعهدهندگان به استفاده از روشهای پرداخت درون برنامهای اپل برای خرید اشتراکها شود. اپل حدود ۳۰ درصد حق کمیسیون را دریافت میکند؛ گوگل نیز بهطور مشابه از توسعهدهندگان حق کمیسیون میگیرد اما اجازه میدهد که توسعهدهندگان اپلیکیشنها را در برنامههای سوم شخص اندرویدی بارگذاری کنند.
دربانهای فناوری تا پانزدهم شهریور فرصت دارند با قانون مصوبه اتحادیه اروپا موافقت کنند؛ پس از آن شش ماه فرصت دیگر یعنی تا ۱۵ اسفند فرصت خواهند داشت که قانون را بهمرحله اجرا دربیاورند. تیری برتون، رئیس اتحادیه اروپا میگوید: «قاره سبز درحال سازماندهی کامل فضای دیجیتال است که بتواند از حقوق شهروندان و همچنین از نوآوریهای استارتآپها حمایت کند».
در آخر باید خاطر نشان کرد که قانون بازارهای دیجیتال تنها دستگاههای هوشمند، برنامهها و سرویسهای که در کشورهای عضو اتحادیه هستند را پوشش میدهد. برایناساس، بریتانیا که در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ این اتحادیه را ترک کرد، مشمول حمایتهای قانون بازارهای دیجیتال نمیشود.
اخبار مرتبط: قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا برای کنترل غولهای فناوری