شرکت هواوی به تازگی یک اختراع مهم در حوزه تکنولوژی ارتباط مغز انسان با کامپیوتر را با کد CN116350174A ثبت کرده است که می‌تواند انقلاب بزرگی در حوزه فناوری برپا کند.

ارتباط مغز و کامپیوتر سیستمی است که از مجموعه‌ای از سنسورها و سیگنال‌های پردازشی تشکیل شده که مغز انسان را به یک تکنولوژی بیرونی متصل می‌کند و فعالیت‌های مغزی فرد مستقیم به یک سری سیگنال ارتباطی یا کنترلی تبدیل می‌شود و می‌تواند از آن برای هدایت دستگاه‌ها استفاده کرد.

در این برنامه برای افرادی که دارای معلولیت هستند و توانایی استفاده از مووس و کیبورد را ندارند اصلاحاتی صورت گرفته که آن‌ها نیز بتوانند از این ابزار کامپیوتری استفاده کنند.

طبق اطلاعات ارایه شده این سیستم قابلیت اتصال به اینترنت را دارد و به گونه‌ای طراحی شده است که الکترودهای EEG در سطح پوست قرار می‌گیرند و برای بهره‌مندی از این دستگاه نیازی به عمل جراحی و قرار دادن تراشه در داخل مغز نیست.

اختراع چپیپ هواوی

دستگاهی که ارتباط مغز و کامپیوتر را برقرار می‌کند از یک منبع نوری، یک ماژول تغییر فاز و یک ماژول فیبر نوری تشکیل شده و شامل موارد زیر است:

  • یک منبع نوری برای ایجاد طیف وسیعی از امواج نامتقارن
  • ماژول تاخیر دامنه زمانی برای تبدیل امواج نامتقارن به امواج چند موجی
  • ماژول مستقیم نوری برای جداسازی امواج نامتقارن چند موجی از امواج پراکنده
  • شبکه حسگر برای ارسال امواج نوری به قسمت جلویی آن
  • حسگر برای ارسال امواج نوری به مغز

پیامدهای استفاده از BCI در آینده

اختراع این دستگاه تحولی بزرگ در دنیای فناوری است و می‌توان از آن در کنترل اندام مصنوعی استفاده کرد و معلولان خیلی راحت با کمک این تکنولوژی، قادر به انجام کارهای روزانه خود خواهند بود. اما اکثر منتقدان بر این باور هستند که گاهی کنترل اشیاء از راه دور توسط مغز انسان می‌تواند فاجعه‌بار باشد.

با در نظر گرفتن این قضیه که هر تکنولوژی جنبه منفی هم دارد نظرتان در مورد این تکنولوژی چیست؟ آیا جنبه‌های مثبت این فناوری می‌تواند اثرات منفی آن را کم‌رنگ کند یا خیر؟