یوتیوب به تازگی سرویس جدیدی با عنوان هشدار سه‌‌مرحله‌ای استفاده از ad blocker را اضافه کرده که تماشای ویدیو بدون تبلیغات غیرممکن می‌شود.

برای اینکه بتوانید ویدئوهای یوتیوب را بدون تبلیغات مزاحم تماشا کنید، باید اشتراک ماهانه خریداری کنید. اما به جای خرید اشتراک، روش‌هایی مثل استفاده از ابزار ad block (مسدود کننده تبلیغات) وجود دارد که عملا قوانین یوتیوب را دور زده و بدون پرداخت هزینه برای اشتراک ویژه، ویدئوهای این پلتفرم را بدون مزاحمت تبلیغات میانی نمایش می‌دهد.

اما گوگل به عنوان شرکت مالک یوتیوب، به دنبال راه‌هایی است که بتواند این ابزار را مسدود کرده و درآمد این پلتفرم را افزایش دهد. در این راستا قانون هشدار سه‌مرحله‌ای یوتیوب برای استفاده از ad block پیاده‌سازی شده است.

منابع آگاه خبر داده‌اند که یوتیوب در حال انجام یک آزمایش جهانی است تا کاربران را مجبور کند هنگام تماشای ویدئوها، ابزار ad block را غیرفعال کنند. یوتیوب حالا با استفاده از امکانات جدیدی که در اختیار دارد، استفاده کاربر از ad block را شناسایی کرده و طی سه مرحله نسبت به غیرفعال کردن آن هشدار می‌دهد.

در برخی از موارد، افرادی که به این هشدارها بی‌توجه بوده‌اند دچار ممنوعیت موقتی برای تماشای ویدئوها شده‌اند. البته غیرفعال کردن موقتی نمایش ویدئوها تنها شامل کاربرانی می‌شود که چندین بار به هشدارهای دریافتی بی‌توجهی کرده و به استفاده از ad block ادامه دهند.

این شرکت یادآوری کرده که هشدار سه‌مرحله‌ای یوتیوب ad block اتفاق جدیدی نیست و سیاست‌های این پلتفرم همواره مخالف استفاده از این ابزار بوده است. هرچند این اولین باری است که یوتیوب قوانین سخت‌گیرانه‌ای در این رابطه وضع می‌کند.