پروژه هدست واقعیت افزوده گوگل متوقف شده و به جای آن، گوگل روی بخش سیستم عامل عینک‌های هوشمند تمرکز می‌کند.

گوگل به صورت غیر عمومی توسعه پروژه «Iris» را متوقف کرده است. وب‌سایت خبری Business Insider مدعی شده که این پروژه در حقیقت همان عینک واقعیت افزوده (AR) گوگل بوده است. غول فناوری سال‌هاست که در حال توسعه این عینک بود، اما موج اخراج‌ها و تغییرات اخیر باعث شد که این پروژه را رها کند.

یک عامل مهم دیگر جدایی کلی بیور، رئیس سابق بخش واقعیت مجازی و افزوده است. بیور از گوگل جدا شد تا استارت‌اپ Salesforce را در کنار برت تیلور تاسیس کند. همچنین گزارش‌ها حاکی از تغییرات زیاد سیاست‌ها و برنامه‌های گوگل در پروژه Iris بود که باعث ناامیدی اعضا این پروژه شده بود.

اواخر دی ماه ۱۴۰۰ خبرگزاری The Verge اعلام کرد گوگل در حال توسعه عینک واقعیت افزوده با برنامه عرضه آن در ۲۰۲۴ است. این عینک‌ها قرار بود ظاهری مشابه عینک عادی داشته باشند.

ترجمه عینک واقعیت افزوده گوگل

بر اساس گزارش‌ها یک نسخه اولیه با نام «Focals» که توسط استارت‌اپ کانادایی North توسعه داده شده را گوگل خریداری کرده بود. همچنین گوگل ویدئو دمو از قابلیت ترجمه زنده این عینک را منتشر کرد.

با وجود عقب نشینی گوگل از توسعه سخت افزاری هدست واقعیت افزوده، همچنان به توسعه نرم افزاری آن ادامه خواهد داد. این غول جستجوگر همچنان مصمم به توسعه «اندروید برای عینک‌های واقعیت افزوده» است و روی آن تمرکز کرده است.

بر اساس گزارش‌ها سیاست گوگل در این زمینه، مشابه با گوشی‌های هوشمند است تا بتواند تامین کننده سیستم عامل عینک‌های واقعیت افزوده دیگر شرکت‌ها باشد. در حال حاضر، گوگل سخت در تلاش است تا سیستم عامل اندروید XR را برای عینک واقعیت ترکیبی سامسونگ و در کنار آن پلتفرم دیگری به نام “micro XR” را هم توسعه دهد.

اخبار مرتبط: