امروز اپل به صورت مجازی، نسل جدید تبلت‌های خود را رونمایی کرد. این رونمایی شامل دو مدل 11 و 12.9 اینچی از آیپد پرو و آیپد نسل دهم می‌شود. نسل جدید محصولات اپل بخش‌های مختلفی از بازار را در نظر دارند و با برچسب قیمت‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند. اما نزدیک بودن این قیمت‌ها به هم ممکن است باعث گمراهی برخی از کاربران حین خرید شود. به همین دلیل قرار است امروز به مقایسه آیپد های اپل بپردازیم و اینکه کدام آیپد اپل برای خرید کاربردی تر است.

از آن‌جایی که آیپد‌ها در بازه‌های قیمتی متفاوتی عرضه می‌شوند، شما در انتخاب آن‌ها حتی می‌توانید تا 60 میلیون تومان هم بالا بروید. به همین دلیل در این مقاله قرار است به بررسی تمام آیپد‌های موجود در سایت اپل بپردازیم و متوجه شویم بهترین مدل آیپد اپل برای کاربری مورد نظر شما کدام است.

iPad pro 2022 در دو سایز با چیپست M2

آیپد پرو M2

بدون شک یکی از معروف‌ترین آیپد‌های تولید شده توسط اپل، آیپد پرو می‌باشد. این تبلت در حقیقت همیشه نماد برترین تکنولوژی‌های اپل بوده و این شرکت هر کاری که توانسته را برای بهبود آن انجام داده است. این دستگاه در دو نسخه با صفحه نمایش 11 و 12.9 اینچی عرضه شده است. هر دو صفحه نمایش از تکنولوژی ProMotion اپل استفاده می‌کنند و نرخ به‌روزرسانی آن‌ها به 120 هرتز هم می‌رسد.

از سال 2021، اپل تکنولوژی Micro LED را در این دستگاه به کار برد. این اتفاق باعث شد دامنه رنگی صفحه بهتر شود و کنتراست آن افزایش یابد. در حقیقت حالا آیپد بزرگ‌تر از تکنولوژی صفحه نمایش XDR اپل استفاده می‌کند. اما این موضوع برای ایپد 11 اینچی اتفاق نیفتاد. آیپد کوچک‌تر هنوز هم از همان پنل ال سی دی قدیمی استفاده می‌کند و نسبت به گذشته بهبودی نداشته است.

این موضوع باعث شد بسیاری از کاربران نارضایتی خود را نسبت به مدل 11 اینچی آیپد اپل اعلام کنند. اما امسال در مراسم معرفی آیپد‌های جدید مشخص شد که اپل همچنان قصد ندارد از تکنولوژی برتر خود در آیپد ارزان‌تر استفاده کند. سری آیپد پرو در گذشته همیشه از تراشه‌های خاصی استفاده می‌کرد. این تراشه‌ها در حقیقت نسخه تقویت شده تراشه‌های آیفون بودند و برای انجام پردازش‌های گرافیکی تنظیم شده بودند.

اما در سال گذشته اپل این موضوع را یک قدم فراتر برد و برای تمایز بیشتر سری پرو، از تراشه دسکتاپ خود در این دستگاه استفاده کرد. تراشه M1 عملکردی شبیه به لپ‌تاپ و آی مک اپل داشت و همین موضوع باعث پیشرفت چشمگیر آیپد پرو نسبت به نسخه‌های قبلی خود شد. امسال هم اپل همین روند را ادامه داده و از تراشه M2 در دستگاه‌های جدید خود استفاده کرده است.

این تراشه 8 هسته پردازشی، 10 هسته گرافیکی و 16 هسته هوش مصنوعی دارد. عملکرد نسل قبلی بسیار خوب بود ولی حالا مدل جدید آن را تا 30 درصد ارتقا داده است. این دستگاه در نسخه‌های مختلف از 8 یا 16 گیگابایت رم استفاده می‌کند که با کامپیوتر‌های اپل برابر است. این رم از نسل جدید حافظه‌های اپل می‌باشد و می‌تواند با سرعت 100 گیگابایت در ثانیه اطلاعات را انتقال دهد.

همچنین سخت‌افزار تراشه جدید برای بهتر کار کردن با ویدیو‌ها شخصی سازی شده است. این موضوع می‌تواند بازار هدف مورد نظر اپل را نشان دهد. آیپد‌های پرو از یک ماژول دوربین مربعی شکل در قاب پشتی خود استفاده می‌کنند. در این ماژول شاهد 2 دوربین هستیم که دوربین اصلی رزولوشن 12 مگاپیکسلی و دوربین اولترا واید رزولوشن 10 مگاپیکسلی دارد.

در نسل جدید آیپد پرو یک فلش ال ای دی هم به ماژول دوربین اضافه شده که نشان می‌دهد حالا اپل به تصویر برداری با تبلت خود اهمیت بیشتری می‌دهد. این دوربین می‌تواند با کیفیت 4K و نرخ 60 فیلم برداری کند. برخی از شایعات اعلام کردند که این دستگاه از دوربین آیفون 13 استفاده می‌کند و حالا در نسل جدید می‌تواند با کیفیت 4K و نرخ 30 فریم در ثانیه با فرمت ProRes فیلم‌برداری کند. دوربین آیپد‌ پرو همچنین می‌تواند با کیفیت 1080 و نرخ 120 یا 240 فریم در ثانیه به صورت اسلوموشن فیلم‌برداری کند.

اما یکی از بخش‌های مهم آیپد پرو دوربین سلفی آن است که برای تماس‌های تصویری ساخته شده است. این دوربین رزولوشن 12 مگاپیکسلی و لنز اولترا واید دارد. به لطف این سخت‌افزار، دوربین سلفی آیپد پرو می‌تواند در حین تماس ویدیویی همیشه شما را در مرکز تصویر نگه دارد. بخش عمده‌ای از قابلیت‌های این دوربین همانند دوربین اصلی است اما توانایی فیلم‌برداری با کیفیت 4K را ندارد و به 1080 محدود است.

هر دو آیپد اپل از اسپیکر‌های چهارگانه در بالا و پایین فریم استفاده می‌کنند و کیفیت صدای آن‌ها بسیار خوب است. باتری دو دستگاه به دلیل تفاوت اندازه‌های آن‌ها حجم متفاوتی دارند اما اپل نسبت صفحه به باتری را به گونه‌ای تنظیم کرده که برای شارژدهی هردو دستگاه ادعا‌های یکسانی دارد.

آیپد پرو کاربر‌های حرفه‌ای را مدنظر دارد و توان پردازشی آن برای انجام کار‌های گرافیکی و تدوین بسیار مناسب است. قیمت این دستگاه از تمام تبلت‌های دیگر اپل بالاتر است و فقط استفاده حرفه‌ای و کسب درآمد می‌تواند آن را توجیه کند. آیپد پرو 12.9 اینچی با قیمت پایه 1099 دلار و آیپد پرو 11 اینچی با قیمت پایه 799 دلاری به بازار عرضه شده است. هر دو دستگاه را می‌توانید در مدل سیم‌کارت خور خریداری کنید و لازم به ذکر است که این کار قیمت آن‌ها را 100 دلار افزایش می‌دهد.

طراحی آیپد ایر اپل نسل 5

آیپد ایر نسل پنجم

آیپد ایر قدم بعدی در سری تبلت‌های اپل می‌باشد. این دستگاه عمدتا کاربر عادی را هدف قرار داده و نسبت به مدل‌های پرو گزینه بهتری برای این دسته از افراد محسوب می‌شود. آیپد ایر از صفحه نمایش 10.9 اینچی ال سی دی استفاده می‌کند که کیفیت خوبی دارد. تراکم پیکسلی صفحه این تبلت همانند مدل‌های پرو 264 پیکسل در هر اینچ می‌باشد.

اما سقف روشنایی این آیپد اپل 100 نیت از مدل پرو کمتر شده و به 500 نیت رسیده است. این تبلت تاکنون از تراشه‌های آیفون استفاده می‌کرد و توان آن تفاوتی با آیفون‌های عرضه شده در همان سال نداشت. اما سال گذشته اپل برای اولین بار در این تبلت از تراشه M1 استفاده کرد که آن را در رقابت با آیپد‌های پرو قرار می‌داد.

تراشه M1 هشت هسته پردازشی و ۸ هسته گرافیکی دارد که عملکرد بسیار خوبی دارند. این تراشه همانند مدل جدید خود 16 هسته برای پردازش هوش مصنوعی دارد و از 8 گیگابایت رم استفاده می‌کند. عملکرد آیپد ایر نسل پنجم در کار‌های گرافیکی و عملکردی همانند آیپد‌های گران‌تر دارد که خبر خوبی محسوب می‌شود.

این آیپد اپل در بازی، بنچ‌مارک و برنامه‌های گرافیکی بسیار عالی عمل می‌کند اما سرعت آن ممکن است کمتر از ایپد پرو به نظر برسد. این اتفاق به دلیل نرخ به‌روزرسانی 60 هرتزی صفحه نمایش رخ می‌دهد و در حقیقت سرعت آن تفاوتی با مدل‌های پرو ندارد. استفاده نکردن از نرخ به‌روزرسانی بالا در آیپد ایر باعث تردید بسیاری از افراد حین خرید آن می‌شود. این تبلت همانند آیپد‌های پرو قسمتی را برای شارژ قلم اپل (Apple Pencil) در لبه فریم قرار داده است.

اگر با تبلت خود به تولید محتوا می‌پردازید، استفاده از این قلم به شما توصیه می‌شود زیرا می‌تواند امکانات بسیار زیادی را در اختیار شما قرار دهد. دوربین آن هم رزولوشن 12 مگاپیکسلی دارد و می‌تواند با کیفیت 4K و نرخ 60 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند. دوربین سلفی آیپد ایر تفاوت زیادی با آیپد پرو ندارد و بخش عمده‌ای از ویژگی‌های آن‌ها یکسان است. دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی این دستگاه هم لنز اولترا واید دارد و می‌تواند شما را در مرکز تصویر نگه دارد.

این آیپد کاربرانی را هدف قرار داده که به دنبال یک تبلت قدرتمند می‌گردند اما نمی‌خواهند برای آن بیش از حد هزینه کنند. آیپد ایر در بسیاری از موارد همانند آیپد پرو عمل می‌کند و با قیمت 599 دلاری به بازار عرضه شده است. این تبلت برای تعداد زیادی از کاربران گزینه خوبی محسوب می‌شود و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد.

رنگ های آیپد مینی جلو و پشت

آیپد مینی

آیپد مینی در گذشته هم تولید می‌شد و طرفداران زیادی داشت. همانطور که از اسم آن مشخص است، اندازه این تبلت باعث جابجایی راحت‌تر و قابل کنترل‌تر بودن آن شده است. این موضوع به همراه ارزش خرید بالای دستگاه باعث شده تا افراد زیادی جذب آیپد مینی شوند.

آیپد مینی پس از چند سال بالاخره به خط تولید بازگشت و طراحی جدید آن مزایای زیادی داشت. فریم این دستگاه همانند تبلت‌های دیگر اپل تخت شده و اندازه آن به دلیل کمتر شدن حاشیه‌های صفحه نمایش، کوچک‌تر شده است. حسگر اثرانگشت همانند آیپد ایر در قسمت بالای فریم قرار گرفته و با دکمه پاور یکپارچه شده است.

آیپد مینی از یک دوربین 12 مگاپیکسلی استفاده می‌کند که به همراه یک فلش ال ای دی در قاب پشتی این دستگاه قرار گرفته است. این دوربین توانایی فیلم‌برداری با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه را دارد. دوربین اصلی این دستگاه با آیپد ایر تفاوتی ندارد و تمام توانایی‌های آن‌ها یکسان است. همین موضوع هم برای دوربین سلفی رخ داده و تفاوتی در عملکرد آن وجود ندارد.

از طرف دیگر، توان پردازشی این دستگاه تفاوت زیادی با مدل‌های گران‌تر خود دارد. آیپد مینی از تراشه A15 اپل استفاده می‌کند که برای آیفون 13 ساخته شده است. این تراشه 6 هسته پردازشی و 5 هسته گرافیکی دارد. تفاوت عملکرد حتی از ساختار پردازنده هم مشخص است و نمی‌توان از این تبلت انتظار انجام پردازش‌های گرافیکی سنگین را داشت. این تراشه همانند مدل‌های بالاتر خود از 16 هسته پردازنده هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

آیپد مینی از صفحه نمایش 8.3 اینچی ال سی دی استفاده می‌کند که با اختلاف، کوچکترین صفحه در مدل های مختلف آیپد‌ اپل محسوب می‌شود. استفاده از این صفحه تاثیر مستقیم روی کاهش اندازه دستگاه داشته و کنترل آن را بسیار راحت‌تر کرده است. رزولوشن این پنل از آیپدهای دیگر بیشتر است و 326 پیکسل را در هر اینچ خود جای داده است.

سقف روشنایی آن هم 500 نیت است و با آیپد ایر تفاوتی ندارد. آیپد مینی در حقیقت برای کاربرانی ساخته شده که از تبلت خود استفاده عادی دارند و به اندازه آن اهمیت زیادی می‌دهند. قیمت 499 دلاری این آیپد، ارزش خرید آن را بیشتر می‌کند اما نمی‌توانید با ایپد مینی به فکر تولید محتوای حرفه‌ای باشید. تجربه آنباکس آیپد مینی با بقیه محصولات اپل تفاوتی ندارد. این دستگاه به همراه آداپتور و کابل شارژ عرضه می‌شود و شما برای آن‌ها نیازی به پرداخت هزینه جداگانه ندارید.

رنگ آیپد نسل دهم پشت و جلو

ایپد نسل دهم

مدل پایه آیپد پس از سال‌ها طراحی یکسان، در آخرین نسل خود تغییرات زیادی داشت. در معرفی مهرماه اپل، دهمین نسل از آیپدهای ارزان قیمت اپل معرفی شد که ارتقا‌های زیادی را در اختیار طرفداران خود می‌گذارد. این آیپد اپل مدت‌ها بود که با طراحی قدیمی به بازار عرضه می‌شد و هر سال فقط اجزای داخلی آن بهتر می‌شد.

امسال صفحه نمایش این دستگاه از 10.2 به 10.5 اینچ افزایش پیدا کرده است. رزولوشن این پنل با آیپد‌ ایر تفاوتی ندارد و 264 پیکسل را در هر اینچ خود جای داده است. این پنل از نوع ال سی دی است و رنگ‌ها را به خوبی نمایش می‌دهد. در دهمین مدل از آیپد، فریم این دستگاه همانند مدل‌های بالاتر شده و حاشیه‌های آن تخت شده است. یکی از تغییرات مهم این است که آیپد نسل دهم حالا به جای لایتنینگ از پورت یو اس بی C استفاده می‌کند.

آیپد نسل دهم برای انجام پردازش‌ها از تراشه A14 اپل استفاده می‌کند. این تراشه برای اولین بار در آیفون 12 استفاده شد و حالا به نسل آیپد آمده است. تراشه A14 از 6 هسته پردازشی و 4 هسته گرافیکی استفاده می‌کند که عملکرد آن را در پایین‌ترین رده بین آیپد‌های جدید قرار می‌دهد. این تراشه هم از پردازنده هوش مصنوعی 16 هسته‌ای بهره می‌برد.

برخلاف تمام آیپد‌های دیگر این لیست،‌ آیپد نسل دهم تنها از نسل اول قلم اپل استفاده می‌کند و جایگاه شارژی در لبه آن وجود ندارد. در پنل پشتی این دستگاه سنسور 12 مگاپیکسلی قرار گرفته که تفاوتی با دوربین آیپد مینی ندارد. دوربین این تبلت می‌تواند با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم فیلم‌برداری کند.

اپل همانند آیپد نسل نهم، در این تبلت هم از دوربین 12 مگاپیکسلی و لنز زاویه باز برای ثبت تصاویر سلفی استفاده کرده است. این دوربین هم همانند آیپد‌های دیگر می‌تواند شما را حین ویدیو کال در مرکز تصویر نگه دارد. آیپد نسل دهم برای کاربری ساخته شده که استفاده نیمه سنگین از دستگاه خود دارد و فقط به دنبال یک تبلت با قیمت مناسب می‌گردد. اضافه شدن برخی از ویژگی‌های مدل‌های گران‌تر به این تبلت ارزش خرید آن را بیشتر می‌کند.

آیپد نسل دهم را می‌توان ارزان‌ترین تبلت مدرن اپل دانست که با قیمت 449 دلاری به بازار عرضه شده است. ارزش خرید این دستگاه بالاست اما اگر باز هم به دنبال گزینه ارزان‌تری هستید، آیپد نسل نهم را به شما پیشنهاد می‌کنیم. آیپد نسل نهم از همان طراحی قدیمی، پورت لایتنینگ، دوربین 8 مگاپیکسلی و تراشه A13 استفاده می‌کند. این دستگاه با قیمت 329 دلاری به بازار عرضه شده که آن را تبدیل به ارزان‌ترین تبلت سامسونگ می‌کند.

راهنمای خرید تبلت: معرفی ۵ مورد از بهترین تبلت های ۲۰۲۲ برای خرید