طی چند سال گذشته، کمپانی‌های سازنده‌ گوشی‌های هوشمند با عرضه دستگاه‌های تاشو کاربران زیادی را جذب کرده‌اند، اما مشکلات گوشی‌های تاشو بسیار زیاد هستند که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

تا همین چند سال پیش، تبلیغات و دمو‌های مربوط به صفحه‌ نمایش‌های تاشو را در برخی رویدادها مشاهده می‌کردیم اما به‌نظر بسیاری از افراد این‌گونه نمایشگرها خیالی بودند. پس از تولید اولین گوشی تاشو سری زد سامسونگ، جمعیت کثیری از کاربران برای خرید گوشی‌های تاشو روانه بازار‌ شدند. پس از آن، شرکت‌های شیائومی و موتورولا به جمع سازندگان گوشی‌های تاشو پیوستند و بخشی از بازار را به‌دست گرفتند.

قیمت سرسام‌آور گوشی‌های تاشو

با وجود این همه نوآوری و مزایای آشکار گوشی‌های تاشو، خرید یک تاشو هوشمند از سوی کاربران معمولی با قیمت بیش از ۱۰۰۰ دلار حداقل در سال ۲۰۲۳ معقول به‌نظر نمی‌رسد. برای مثال، گلکسی زد فولد ۴ با قیمت ۱۷۹۹ دلار و زد فلیپ ۴ با قیمت ۹۹۹ دلار به بازار عرضه شدند. این دو گوشی با قیمتی سرسام‌آور، ضعف‌هایی مثل عمر باتری کم و فرورفتگی وسط صفحه‌نمایش دارند.

سازندگان قیمت‌ بالای این گوشی‌ها را با دلایل واهی مانند هزینه‌های تحقیق و توسعه و قطعات ویژه‌ به‌کار رفته در دستگاه‌ها توجیه می‌کنند، اما واقعیت امر این است که کاربران وظیفه‌ای در قبال تامین مخارج تحقیق و توسعه شرکت‌ها ندارند.

یک خبرنگار ژاپنی که با تحریریه کامپوننت همکاری می‌کند نوشت: ساخت یک دستگاه گلکسی زد فولد ۴ حدود ۶۷۰ دلار هزینه دارد، اما سامسونگ قیمتی بیش از ۳ برابر در زمان عرضه اعلام می‌کند.

نکته این است که فناوری تاشو هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و تولید آن به‌صورت انبوه منطقی به‌نظر نمی‌رسد. از این رو می‌توان گفت چرا اپل هنوز گوشی تاشویی را وارد بازار نکرده است؛ زیرا اپل عادت دارد فناوری‌های روز را قبل از استفاده در محصولات خود هزاران بار مورد آزمایش قرار دهد تا مطمئن شود به اعتبار کمپانی آسیبی نمی‌رسد.

گوشی های تاشو در برابر گرد و غبار مقاوم نیستند

پشتیبانی نکردن از گواهی IP

استانداردهای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب در گوشی‌های هوشمند از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در حالی که جدیدترین پرچمداران تاشو سامسونگ و گوگل مقاومت کمی در برابر آب دارند، اما گواهی محافظت در برابر گرد و غبار دریافت نکرده‌اند. برای مثال، اگر قصد رفتن به ساحل را دارید باید گوشی خود را در ماشین یا خانه بگذارید؛ چراکه گرد و غبار موجود در ساحل می‌تواند آسیب‌های جبران‌ ناپذیری به گوشی شما وارد کند.

مقاومت در برابر آب و گرد و غبار با کد حفاظت (IP) نشان داده می‌شود. مثلا X اول در کد«IPXX» نشان دهنده مقاومت در برابر گرد و غبار و X دوم مقاومت در برابر آب است. حتی دستگاه‌های میان‌رده پیکسل 7a و گلکسی A54 دارای گواهی IP67 هستند، به این معنی که کاملا در برابر گرد و غبار محافظت می‌شوند و می‌توانند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق یک متری دوام بیاورند. اما گران‌ترین گوشی‌های تاشو موجود در بازار در سال ۲۰۲۳ چنین گواهی‌ را دریافت نکردند.

جدیدترین گوشی تاشو Razr+ موتورولا، تاشویی به سبک فلیپ است که دارای گواهی IP52 مقاومت در برابر گرد و غبار و آب است. این موضوع ثابت می‌کند مشکلات گوشی‌های تاشو می‌تواند با گذشت زمان برطرف شود.

نمایشگر گوشی های تاشو

نمایشگر‌های تاشو

برای نمایشگرهای تاشو، تولیدکنندگان از موادی مانند پلاستیک یا شیشه‌های بسیار نازک و قابل انعطاف استفاده می‌کنند. این موضوع بدان معناست که نمایشگرهای تاشو بسیار بیشتر از یک گوشی هوشمند عادی مستعد آسیب هستند. سامسونگ تاشوهای پرچمدار را با محافظ صفحه عرضه می‌کند، اما بسیاری از کاربران گزارش می‌دهند که نمایشگرهای داخلی آن‌ها آسیب دیده است.

در حالی که از اولین نسل گوشی‌های تاشو پیشرفت‌هایی صورت گرفته تا کمی بادوام‌تر شوند، اما هنوز نمی‌توان صفحه‌‌نمایش این گوشی‌ها را با گوشی‌های عادی مقایسه کرد.

دوربین‌های ضعیف‌تر در گوشی‌های تاشو

با توجه به قیمت بالای گوشی‌های تاشو، مردم انتظار دارند که این دستگاه‌ها با بهترین ویژگی‌ها عرضه شوند. اما درحال حاضر تمامی تاشوهای موجود در بازار از دوربین‌ها و قطعات سخت‌افزاری ضعیف‌تری نسبت به گوشی‌های معمولی برخوردار هستند.

برای مثال، گلکسی اس ۲۳ اولترا با دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی عرضه می‌شود؛ ولی گلکسی زد فولد ۴ با قیمتی نسبتا گران‌تر به لنز واید ۵۰ مگاپیکسلی مجهز شده است و پیکسل فولد گوگل از لنز اصلی ۴۸ مگاپیکسلی در مقایسه با دوربین ۵۰ مگاپیکسلی پیکسل ۷ پرو بهره می‌برد.

سلامت باتری گوشی‌های تاشو

ظرفیت کمتر باتری دستگاه‌های تاشو

اکثر گوشی‌هایی که با صفحه‌ نمایش بزرگ عرضه می‌شوند، باتری بزرگ‌تری برای تامین انرژی پیکسل‌های همراه دارند؛ اما گوشی‌های تاشو موجود در بازار از باتری‌های نسبتا ضعیف برخوردارند. به‌عنوان مثال، سامسونگ یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را در گلکسی اس ۲۳ اولترا قرار داده، ولی گلکسی زد فولد ۴ از باتری ۴۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی انرژی خود را دریافت می‌کند.

البته ظرفیت سلولی باتری در اینجا مطرح نیست، اما می‌‌توان گفت باتری از مهم‌ترین ضعف‌های گوشی‌های تاشو است. علاوه‌بر این، گوشی‌های تاشو از دو باتری مجزا استفاده می‌کنند که طراحی و عملکرد درست آن برای مهندسان کاری بسیاری دشوار خواهد بود.

تراشه‌های ضعیف‌تر

در ادامه مشکلات گوشی‌های تاشو می‌توان به پردازنده‌ها اشاره کرد؛ دستگاه‌های تاشو از نظر مشخصات فنی داخلی توان کمی دارند. گلکسی زد فولد ۴ از تراشه کوالکام اسنپدراگون ۸+ نسل ۱ قدرت می‌گیرد، اما گلکسی اس ۲۳ که حدود ۶ ماه بعد عرضه شد از تراشه پرچمدار اسنپدراگون ۸ نسل ۲ بهره ‌می‌برد.

همین امر درباره گوگل هم صدق می‌کند. این شرکت تراشه تنسور G2 را با پیکسل 7 عرضه کرد و اکنون از همین تراشه در پیکسل فولد که قرار است در آینده‌ای نزدیک روانه بازار شود استفاده می‌کند.

البته باید یادآور شویم که تراشه گوشی‌‌های ذکر شده ضعیف محسوب نمی‌شوند، اما در نوع خود بهترین و جدیدترین نیستند. بنابراین، اگر قصد دارید ۲۰۰۰ دلار برای یک گوشی هوشمند هزینه کنید، باید به شما بگوییم که با این مبلغ می‌توانید دیگر پرچمدار‌ان سامسونگ، اپل و گوگل را خریداری کنید.

به‌روز‌رسانی رابط کاربری گوشی‌های تاشو

مشکلات متعدد رابط کاربری

در بخش نرم افزاری و رابط کاربری، گوشی‌های تاشو از ضعف‌ها و مشکلات مشهودی برخوردارند که حتی با به‌روزرسانی‌های متعدد برطرف نشده‌اند. گوگل با انتشار سیستم‌عامل Android 12L توانست تا حدی تجربه‌ کاربری در تبلت‌ها و تاشوها با صفحه نمایش بزرگ را بهبود بخشد. همچنین انتظار می‌رود با عرضه اندروید ۱۴ موارد بیشتری در بخش عملکرد نرم‌افزاری تاشو بهبود یابد.

با وجود عرضه و تقاضا گوشی‌های تاشو در بازار، باز می‌توان گفت این گوشی‌ها در واقع نسخه بتا هستند. هر اتفاقی اعم از شکستن صفحه نمایش تا از کار افتادن لولا می‌تواند به ضرر شما تمام شود، اما این آزمون و خطاها به سازندگان کمک می‌کند تا این‌گونه مشکلات را در نسل‌های جدیدتر برطرف کنند.

بسیاری از سازندگان دستگاه‌های اندرویدی از شنیدن این خبر خوشحال نخواهند شد، اما تنها چیزی که می‌تواند سازندگان تاشو اندروید را مجبور کند تا بیشتر روی قابلیت‌ها و کیفیت محصولات خود را تمرکز کنند، ورود اپل به بازار است. اپل هیچ‌گاه در عرضه محصولات پیش‌قدم نمی‌شود، اما همیشه بهترین محصول ممکن را برای طرفداران خود عرضه می‌کند.

کلام آخر

بازار گوشی‌های تاشو هنوز با مشکلات زیادی روبه‌رو است و در مراحل ابتدایی تحقیق و توسعه به‌سر می‌برند. علاقه‌مندان به حوزه فناوری به خاطر می‌آورند که حتی شرکت اپل با مشکلات بسیاری مانند ارائه یک استور مجزا مواجه بود که در ادامه راه توانست آن‌ها را برطرف کند. خرید یک دستگاه تاشو درحال حاضر معقول و به‌صرفه نخواهد بود و می‌تواند باعث بروز مشکلاتی که در این مقاله ذکر کردیم شود.

مقاله آموزشی مرتبط:‌ چگونه ایرپاد های تقلبی را تشخیص دهیم؟