در سرویس پیام‌رسان اپل قابلیتی وجود دارد که می‌توان از دریافت پیام‌های مزاحم جلوگیری کرد. در این مقاله نحوه بلاک در iMessage و نیز روش‌هایی که می‌توان فهمید چه کسی شما را بلاک کرده، آموزش می‌دهیم.

پیام‌رسان داخلی اپل، iMessage امکانات و قابلیت‌های مختلفی را در دسترس کاربران قرار داده تا با استفاده از آنها بتوانند به سادگی شماره تلفن مخاطبان مورد نظر خود را مسدود کرده و مجبور نباشند پیام‌های برخی افراد را دریافت یا به آنها پاسخ دهند. بر این اساس می‌توانید بدون اینکه طرف مقابل متوجه شود شماره‌اش را در iMessage مسدود کنید که کار بسیار ساده‌ای است.

حباب‌های چت، رسید‌های خوانده شدن پیام و تماس‌های صوتی برخی از راه‌هایی هستند که به وسیله آنها می‌توانید بفهمید طرف مقابل شما را در iMessage بلاک کرده است یا خیر. هرچند اینها الزاما بهترین روش‌ها برای پی بردن به چنین مسائلی نیستند، به‌ویژه که این پیام‌رسان اپلی محدودیت‌های زیادی برای کاربران گوشی‌های اندرویدی دارد. در ادامه به 6 روش کاربردی برای اینکه بفهمید کسی شما را در iMessage بلاک کرده یا خیر می‌پردازیم.

نشانه بلاک شدن در آی مسیج

از آنجایی که iMessage یک برنامه مبتنی بر حفظ حریم شخصی است، وقتی کسی شما را بلاک می‌کند هیچ پیامی برای‌تان ارسال نمی‌شود. اما در این میان، چند نشانه بلاک شدن در ای مسیج وجود دارند که به شما در متوجه شدن این موضوع کمک می‌کنند.

رنگ حباب چت در iMessage

به رنگ حباب چت دقت کنید

معمولا وقتی از آیفون در پیام‌رسان iMessage برای یک آیفون دیگر پیامی می‌فرستید، یک حباب آبی‌رنگ در کنار متن پیام شما ظاهر می‌شود. همچنین اگر از طریق منو تنظیمات iMessage گزینه Read Receipts را فعال کرده باشید، وضعیت ارسال پیام شما در زیر این حباب نمایش داده می‌شود. وقتی که این حباب چت سبز‌ر نگ باشد، نشانه آن است که در حال ارسال یک پیام ساده با استانداردهای SMS یا MMS هستید. حباب سبز رنگ زمانی نمایش داده می‌شود که در حال ارسال پیام برای یک دستگاه غیر اپلی (اندرویدی) هستید.

البته نمایش یک حباب چت سبز همچنین می‌تواند نشانه بلاک شدن در آی مسیج باشد، مخصوصا اگر پیش از این حباب‌های چت شما آبی‌ رنگ بودند. زمانی که بلاک می‌شوید، iMessage پیام شما را ارسال می‌کند، اما طرف مقابل هرگز آن را دریافت نمی‌کند.

به همین خاطر پیام‌های قبلی شما با حباب آبی باقی می‌مانند و پیام‌های جدید و بلاک شده با حباب سبز رنگی نمایش داده می‌شوند. اگرچه رنگ حباب چت الزاما نشانه دقیقی نیست، چون می‌تواند نشانگر آن باشد که مخاطب شما گوشی خود را خاموش کرده، آنلاین نیست یا گوشی آیفون خود را با یک گوشی اندرویدی عوض کرده است!

نشانه خواندن مسیج در iMessage

رسید‌های خوانده شدن پیام را بررسی کنید

یکی از نکاتی که iMessage را به یک برنامه پیام‌رسان جذاب تبدیل می‌کند، قابلیت Read Receipts یا رسیدهای خوانده شدن پیام در آن است. این برنامه به شما نشان می‌دهد که پیام‌هایتان دقیقا در چه زمانی به دست گیرنده رسیده‌اند. البته اگر این قابلیت را از داخل منوی تنظیمات برنامه فعال کرده باشید، زمانی که پیام شما به دست مخاطب می‌رسد، رسید‌ “ارسال شده” (Delivered) زیر پیام شما نمایش داده می‌شود. همچنین زمانی که مخاطب پیام شما را باز کرده باشد، زیر متن پیام رسید “خوانده شده” (Read) را مشاهده خواهید کرد.

چنانچه هیچ کدام از رسیدهای “ارسال شده” یا “خوانده شده” را زیر متن پیام خود نبینید، به معنای آن است که یا بلاک شده‌اید یا پیام شما در قالب SMS ارسال شده است. البته اگر گیرنده نیز این قابلیت را غیرفعال کرده باشد هم رسید خوانده شدن پیام برای شما نمایش داده نمی‌شود. بنابراین قبل از هرگونه پیش‌داوری، ابتدا چک کنید که گوشی شما به اینترنت وصل باشد و پیام‌های شما به دست گیرنده برسد. چنانچه در همین حین از دیگر مخاطبان خود رسید خوانده شدن پیام دریافت کردید اما در مورد شخص خاصی این‌طور نبود، احتمال آن وجود دارد که بلاک شده باشید. هرچند باز هم نمی‌توان مطمئن بود.

نماد ماه در iMessage

در iMessage به دنبال آیکون ماه بگردید

مود‌های Do Not Disturb و Focus روی دستگاه‌های iOS به کاربران اجازه می‌دهند تا به صورت موقتی تمامی نوتیفیکیشن‌های دریافتی از تمامی برنامه‌ها و مخاطبان را غیرفعال کنند. البته در این مودها نیز گزینه‌ای برای اینکه یک نفر را از قاعده کلی مستثنی کنید وجود دارد. چنانچه داخل iMessage برای یک نفر پیامی ارسال کنید و او پیام شما را نبیند، احتمال دارد که دستگاهش در حالت Do Not Disturb یا Focus بوده و متوجه نوتیفیکیشن پیام ارسالی شما نشده باشد.

البته در iOS 15 به بالا گوشی گیرنده پیام به صورت خودکار شما را در جریان این موضوع قرار می‌دهد که گوشی مخاطب مورد نظر روی حالت Do Not Disturb یا Focus است. در این شرایط نوتیفیکیشنی با عبارت [Contact] has notifications silenced را مشاهده خواهید کرد که یک آیکون ماه در کنار آن وجود دارد. البته اگر جزو فهرست استثناهای گیرنده باشید، حتی در حالت Focus نیز نوتیفیکیشن پیام شما برای او ارسال می‌شود. هرچند اگر پیام ارسالی شما دیده نشد و آیکون ماه را هم ندیدید، احتمالا توسط گیرنده بلاک شده‌اید.

تماس با شماره ای که در iMessage در حال ارسال پیام هستید

با شماره‌ای که برایش پیام ارسال کردید تماس بگیرید

اگر یک نفر پیام‌های شما را بلاک کرده، یعنی فعلا قصد ندارد ارتباطی با شما داشته باشد. پس قبل از هرچیز باید کمی به او زمان بدهید. اگر با استفاده از روش‌های بالا پی بردید که گیرنده، شماره شما را بلاک کرده است، اما هنوز هم مطمئن نیستید، بهتر است با او تماس بگیرید.

به صورت کلی نمی‌توان با کسی که در iMessage شما را بلاک کرده تماس گرفت. اگر تلاش کنید تا با او تماس بگیرید قبل از وصل شدن به جعبه پیام‌های صوتی، یک تک بوق کوتاه را خواهید شنید. گاهی اوقات هم ممکن است این تک بوق را نشنوید و اپراتور اعلام کند که مخاطب شما در دسترس نیست.

تماس با شماره‌ای از تلفن دیگری

با یک شماره دیگر زنگ بزنید

اگر نگران سلامت مخاطب مورد نظر خود هستید یا فکر می‌کنید فعلا تمایلی برای دریافت پیامی از سوی شما ندارد، بهتر است زنگ بزنید و حالش را جویا شوید. اصولا استفاده کردن از یک شماره دیگر برای تماس گرفتن با کسی که مطمئن هستید شما را بلاک کرده کار اشتباه و نادرستی است.

اما به هر صورت اگر یک نگرانی جدی دارید یا یک مورد اورژانسی پیش آمده، بهتر است با گوشی یکی از دوستان یا آشنایانتان با مخاطب مورد نظر تماس بگیرید. اگر طرف مقابل گوشی را برداشت از او عذرخواهی کنید و بگویید که نگرانش بودید، به خاطر همین با یک شماره غریبه تماس گرفته‌اید.

اما اگر با یک شماره غریبه تماس گرفتید و باز هم جوابی دریافت نکردید، این احتمال وجود دارد که آنتن گوشی مخاطب مورد نظر ضعیف باشد یا واقعا موردی اورژانسی پیش آمده باشد. بنابراین در صورت نگرانی سعی کنید ابتدا از دوستان و آشنایان خبر بگیرید.

مقاله آموزشی مرتبط: چگونه سیری را خاموش کنیم؟