بسیاری تصور می‌کنند به‌خاطر سیستم‌عامل انحصاری و بسته اپل، نمی‌توان به‌غیراز اپل‌واچ، ساعت‌های هوشمند دیگر را به گوشی‌های آیفون متصل کرد.

ساعت‌های اپل‌واچ سازگاری بیشتری با گوشی‌های آیفون دارند، اما این به‌معنای آن نیست که نمی‌توانید ساعت‌های هوشمند برند‌های دیگر را با آیفون جفت کنید. اصولا تمام ساعت‌های هوشمند غیر اپل‌واچ، در دسته ساعت‌های هوشمند اندرویدی قرار می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم نحوه جفت کردن یا اتصال ساعت هوشمند به آیفون به شما آموزش دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ترفند اتصال ساعت هوشمند به آیفون به‌درد چه‌کسانی می‌خور؟

امروزه ساعت‌های هوشمند محبوبیت زیادی در بین کاربران پیدا کرده‌اند. مزیت‌ها و کاربردهای فراوان این پوشیدنی دیجیتالی جذاب باعث شده تا هرکس که می‌تواند، یک اسمارت‌واچ برای خود بخرد. اختلاف بین اندروید و آیفون به بازار ساعت‌های هوشمند هم راه پیدا کرده است. عدم ارتباط مناسب بین دستگاه‌های اندرویدی و اپلی باعث شده تا بسیاری از کاربران سردرگم شوند.

با وجود این اختلاف، هنوز امکان برقراری ارتباط بین برخی از دستگاه‌های اپلی و اندرویدی وجود دارد. هرچند این فرآیند می‌تواند دردسرهای خاص خودش را داشته باشد. این مقاله را آماده کرده‌ایم تا راحت‌تر بتوانید ساعت‌های هوشمند مختلفی از هر برندی را به گوشی آیفون خود متصل کنید. اساسا این مقاله مناسب افرادی است:

  • اپل‌واچ و آیفون دارند اما نمی‌دانند که چگونه باید آنها را به هم متصل کنند.
  • افرادی که یک گوشی آیفون دارند و نمی‌دانند که چه ساعت‌های هوشمندی با آن جفت می‌شود.
  • افرادی که یک ساعت هوشمند اندرویدی دارند و می‌خواهند یک آیفون بخرند، اما نمی‌دانند که چگونه ساعت خود را با آیفون جدیدشان جفت کنند.

چرا ساعت هوشمند را به آیفون وصل کنیم؟

واقعیت این است که شما می‌توانید بدون وصل کردن ساعت هوشمند خود به گوشی هم از آن استفاده کنید. اما این کار عملا ساعت هوشمند شما را با تمام قابلیت‌هایش به یک مچ‌بند دیجیتالی معمولی تبدیل می‌کند که می‌توانستید با هزینه بسیار کمتر آن را خریداری کنید.

در حالی که اتصال ساعت هوشمند به گوشی قابلیت‌هایی همچون امکان پاسخ دادن به پیامک‌ها و پیام‌های آنلاین از طریق ساعت، مشاهده نوتیفیکیشن‌های مختلف، مسیریابی، گام شماری و حتی پاسخ به تماس و غیره را در اسمارت‌واچ شما فعال می‌کند.

با وصل کردن ساعت هوشمند به گوشی، دیگر لازم نیست هر بار و در هر شرایطی گوشی خود را از جیب یا کیف‌تان بیرون بیاورید و می‌توانید از طریق ساعت به بسیاری از کارهای خود رسیدگی کنید. خیلی از ساعت‌های هوشمند هم وجود دارند که به میکروفون و بلندگو مجهزند و می‌توانند برای پاسخ دادن به تماس نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

گوشی‌های آیفون و سیستم‌‌عامل iOS قابلیت‌ها و برنامه‌های کاربردی زیادی برای ساعت‌های هوشمند دارند. برنامه‌های آیفون برای ساعت‌های هوشمند از کیفیت و دقت بسیار بالایی برخوردارند و معمولا از برنامه‌های اندرویدی بهترند. بسیاری از کسانی که گوشی آیفون دارند تصور می‌کنند که اگر اپل‌واچ نداشته باشند، نمی‌توانند از این قابلیت‌ها و برنامه‌ها بهره‌مند شوند. در حالی که این تصور کاملا اشتباه است.

می‌توانید با اتصال ساعت هوشمند اندرویدی به آیفون نیز از تمام قابلیت‌های iOS برای اسمارت‌واچ برخوردار شوید. بنابراین اگر از مشتاقان استفاده از قابلیت‌های آیفون برای اسمارت‌واچ هستید، حتما لازم نیست با صرف هزینه‌ای گزاف یک اپل‌واچ گران‌قیمت بخرید. کافی است بدانید که چطور ساعت هوشمند اندرویدی خود را با استفاده از بلوتوث یا وای‌فای به آیفون متصل کنید.

ساعت های هوشمندی که می‌توانند به آیفون وصل شوند

کدام ساعت‌های هوشمند بیشترین سازگاری را با آیفون دارند؟

به جز اپل‌واچ‌ها که بیشترین سازگاری را با گوشی‌های آیفون دارند، برندهای دیگر هم ساعت‌های هوشمند جذابی طراحی کرده‌ا‌ند که به خوبی با گوشی آیفون جفت می‌شوند. گرچه برخی از این ساعت‌های هوشمند اندرویدی در بازار ایران وجود ندارند یا خیلی سخت پیدا می‌شوند. ساعت‌های هوشمند اندرویدی که بیشترین سازگاری با گوشی‌های آیفون را دارند عبارتند از:

  • Google Pixel Watch
  • Galaxy Watch3
  • Galaxy Watch Active
  • Galaxy Fit
  • Realme Watch 3 Pro
  • Gear S3
  • Huawei Watch Buds

این لیست محدود به موارد فوق نیست، اما باقی ساعت‌های هوشمند اندرویدی سازگار با آیفون زیاد در بازار ایران در دسترس نیستند.

چگونه ساعت هوشمند خود را با گوشی آیفون جفت کنیم؟

اصولا اتصال ساعت هوشمند به آیفون کار چندان پیچیده و دشواری نیست. کافی است اپلیکیشن متناسب با ساعت هوشمند خود را روی آیفون نصب کنید تا به‌سادگی بتوانید مراحل جفت کردن ساعت و گوشی را آغاز کنید.

جفت کردن ساعت با آیفون باعث می‌شود تا تمام قابلیت‌هایی نظیر سرعت‌سنج، کنترل پخش موسیقی، فشارسنج، خوانش ضربان قلب، کنترل فعالیت‌های فیزیکی و غیره را در اسمارت‌واچ خود فعال کنید. در ادامه به مراحل مختلف جفت کردن رایج‌ترین ساعت‌های هوشمند با یک گوشی آیفون می‌پردازیم.

وصل کردن ساعت اپل با آیفون

چگونه اپل واچ را به آیفون وصل کنیم؟

جفت کردن یا اتصال ساعت هوشمند به آیفون اصولا بسیار ساده است. برای جفت کردن اپل‌واچ با آیفون کافیست مراحل زیر را طی کنید:

  • اپل‌واچ را طوری به دست خود ببندید که بدنه ساعت به مچ دستتان چسبیده باشد.
  • دکمه کناری اپل‌واچ را برای چند ثانیه نگه دارید تا دستگاه روشن شده و آرم اپل روی نمایشگر آن ظاهر شود.
  • بعد از روشن کردن اپل‌واچ، آن را به آیفون خود نزدیک کنید.
  • پس از چند ثانیه هشداری مبنی بر جفت شدن یک ساعت هوشمند با آیفون روی صفحه گوشی به شما نمایش داده می‌شود. گزینه Continue را انتخاب کنید.
  • حال اپلیکیشن Apple Watch را در آیفون باز کرده و روی گزینه Pair New Watch ضربه بزنید.
  • گزینه Set Up for Myself را انتخاب کنید.
آیفون خود را روی انیمیشن ساعت نگه دارید
  • در مرحله بعدی دوربین گوشی فعال شده و برنامه از شما می‌خواهد که اپل‌واچ را طوری نگه دارید، تا در نمای اسکن آیفون قرار بگیرد.
  • بعد از تشخیص اپل‌واچ توسط آیفون، روی گزینه Set Up Apple Watch ضربه بزنید تا مراحل جفت شدن به صورت خودکار آغاز شود.
  • دستورالعمل‌های نمایش داده شده روی اپل‌واچ و آیفون را دنبال کنید.
وصلل کردن گلکسی واچ با آیفون

چگونه گلکسی‌واچ را به آیفون وصل کنیم؟

ساعت‌های هوشمند گلکسی‌واچ از برند سامسونگ یکی از محبوب‌‌ترین اسمارت‌واچ‌های بازار هستند. مدل‌های gear، fit و watch 3 از گلکسی‌واچ بیشترین سازگاری را با گوشی‌های آیفون دارند. برای وصل کردن گلکسی‌واچ به آیفون خود می‌توانید از نرم‌افزارها یا اپلیکیشن‌های مختلفی مانند wearfit استفاده کنید. هرچند بهترین اپلیکیشن برای وصل کردن گلکسی‌واچ به آیفون، نرم‌افزار Galaxy Watch (Gear S) یا Gear Fit است.

این اپلیکیشن را از داخل برنامه اپ‌استور آیفون دانلود کرده و مراحل متصل کردن گلکسی‌واچ به آیفون را آغاز کنید:

  • پس از نصب کردن برنامه Gear Fit، آن را باز کرده و بلوتوث گوشی را هم روشن کنید.
  • بعد از ورودی به برنامه، روی کلید Start the Journey ضربه بزنید و وارد صفحه اصلی شوید.
  • حال گلکسی‌واچ خود را روشن کنید. بعد از مدت کوتاهی، نام آن در برنامه گوشی ظاهر می‌شود.
  • حال داخل برنامه، در بخش Watches spotted nearby، گزینهGalaxy Watch را انتخاب کرده و روی دکمه Connect ضربه بزنید.
  • کمی بعد پیغامی موسوم به Bluetooth Pairing Request در صفحه برنامه ظاهر می‌شود. روی دکمه Pair ضربه بزنید.
  • سپس شرایط و ضوابط مورد درخواست در خصوص حریم خصوص را مطالعه و تأیید کنید تا فرآیند جفت شدن گلکسی‌واچ با گوشی آیفون به صورت خودکار آغاز و تکمیل شود.

چنانچه قصد دارید ساعت‌های هوشمند بیشتری را به آیفون وصل کنید، کافی است در اپلیکیشن گزینه Add More Devices را انتخاب کرده و مراحل قبلی را مجددا تکرار کنید. به یاد داشته باشید که بدون قطع اتصال از ساعت قبلی، نمی‌توانید ساعت جدیدی را با آیفون جفت کنید.

وصل کردن ساعت شیائومی با آیفون

چگونه ساعت هوشمند شیائومی را به آیفون وصل کنیم؟

ساعت‌های هوشمند شیائومی موسوم به شیائومی‌‌واچ، بیشتر با گوشی‌های اندرویدی سازگاری دارند. هرچند می‌توان بعضی از مدل‌های آن را با آیفون نیز جفت کرد. دقت داشته باشید که برای وصل کردن ساعت شیائومی به آیفون، نسخه iOS آیفون شما حتما باید 9 یا بالاتر باشد. مراحل وصل کردن شیائومی‌واچ به آیفون عبارتند از:

  • اپلیکیشن (Xiaomi Wear and Wear OS) را از برنامه اپ‌استور آیفون خود دانلود و نصب کنید.
  • ساعت هوشمند و بلوتوث گوشی را روشن نمایید.
  • زمانی که وارد برنامه می‌شوید اگر ساعت شما روشن باشد، آیفون به صورت اتوماتیک حضور آن را در نزدیکی خود تشخیص داده و هشداری مبنی بر تمایل برای جفت شدن یا نشدن با این دستگاه برای شما ارسال می‌کند. اگر نام ساعت ظاهر شده با دستگاه شما مطابقت داشت، روی گزینه Pair در نرم‌افزار ضربه بزنید.
  • بعد از چند ثانیه شیائومی‌واچ با گوشی آیفون شما جفت می‌شود.
  • حال کافی است تنظیمات مورد نظر خود را روی ساعت اعمال کنید.

آموزش وصل کردن ساعت هوشمند به آیفون

کمپانی گوگل به عنوان طراح و مالک اندروید، یک اپلیکیشن خوب و کاربردی برای جفت کردن ساعت‌های هوشمند اندرویدی به گوشی‌های آیفون عرضه کرده است. این اپلیکیشن که با نام Wear OS شناخته می‌شود، می‌تواند بسیاری از اسمارت‌واچ‌های اندرویدی را به گوشی آیفون وصل کند. این برنامه هم نسخه اندروید دارد و هم نسخه iOS.

وصل کردن ساعت اندروید با آیفون با اپلیکیشن WearOS

برای اتصال ساعت هوشمند اندرویدی به آیفون از طریق برنامه Wear OS مراحل زیر را طی کنید:

  • اپلیکیشن Wear OS را از برنامه اپ‌استور آیفون دانلود و نصب کنید.
  • ساعت هوشمند خود را روشن کنید.
  • وارد منوی تنظیمات آیفون شده و بلوتوث گوشی را روشن کنید.
  • برنامه Wear OS را باز کرده و روی گزینه Start Setup ضربه بزنید.
  • زبان مورد نظر خود را انتخاب کرده و به سوالات بعدی پاسخ دهید (صدور اجازه‌های دسترسی) تا بالاخره وارد صفحه اصلی اپلیکیشن شوید.
  • در صفحه اصلی برنامه، می‌توانید نام تمامی ساعت‌های هوشمندی که در اطراف شما قرار دارند و توسط گوشی شناسایی شده‌اند را ببینید. از بین گزینه‌های موجود، روی نام ساعت هوشمند خود ضربه بزنید.
  • فرآیند همگام‌سازی آیفون با ساعت آغاز می‌شود.
  • در فرآیند جفت شدن، کدی برای آیفون و اسمارت‌واچ شما ارسال می‌شود. چنانچه کد روی گوشی و ساعت یکسان بود، کلید Confirm را فشار داده و ادامه فرآیند را تأیید کنید.
  • آیفون و ساعت به صورت خودکار باهم جفت می‌شوند.

بعد از وصل شدن ساعت و گوشی، می‌توانید از طریق برنامه تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کنید.

نکته: ممکن است با خارج شده از برنامه Wear OS، اتصال گوشی و ساعت هم قطع شود. اگر چنین اتفاقی برایتان افتاد، کافی‌ است اپلیکیشن را در زمان استفاده از ساعت هوشمند نبندید.

به یاد داشته باشید که تنها راه اتصال آیفون با ساعت هوشمند، از طریق بلوتوث نیست. شما می‌توانید این ارتباط را از طریق NFC، وای‌فای و حتی اسکن کد QR نمایش داده شده روی ساعت هم برقرار کنید.

سوالاتی در مورد وصل کردن ساعت هوشمند به آیفون

سوالات رایج

علت وصل نشدن ساعت هوشمند به آیفون چیست؟

جفت نشدن آیفون با ساعت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله سازگار نبودن ساعت هوشمند اندرویدی با آیفون، روشن نبودن بلوتوث، فاصله زیادی ساعت و گوشی و غیره.

دقت داشته باشید که اگر سیستم عامل اپل‌واچ شما watchOS 9 باشد، تنها با آیفون 8 به بالا جفت می‌شود.

اپلیکیشن وصل شدن اسمارت‌واچ و آیفون را از کجا دانلود کنیم؟

اکثر این اپلیکیشن‌ها از طریق اپ‌استور قابل دسترسی هستند. اما شما می‌توانید به صورت دستی هم این‌کار را انجام دهید. کافی‌ است در مرورگر خود نام اپلیکیشن مورد نظر را تایپ کرده و در انتهای آن عبارت APK را بنویسید. وب‌سایت‌هایی که فایل نصب برنامه را دارند برای شما نمایش داده می‌شوند. وارد یکی از آنها شده و برنامه را دانلود و نصب کنید.

بهترین برنامه برای اتصال ساعت هوشمند اندرویدی به آیفون کدام است؟

اصولا ساعت‌های هوشمند برندهای مختلف، اپلیکیشن‌های خاص خودشان را برای متصل شدن به گوشی‌های هوشمند دارند. هرچند نرم‌افزار Wear OS نیز می‌تواند به عنوان یک برنامه عمومی، بیشتر ساعت‌های هوشمند اندرویدی را پشتیبانی کند.

مقاله آموزشی مرتبط: چگونه سیری را خاموش کنیم؟