گوشی‌های آیفون و لپ‌تاپ‌های مک هردو راه‌های دسترسی آسانی برای مشاهده وضعیت سلامت باتری دارند، اما جالب اینجاست که این موضوع برای آیپد صدق نمی‌کند!

اگر حس می‌کنید باتری آیپد شما دچار مشکل شده یا کنجکاوید که وضعیت سلامت باتری آیپد خود را ببینید، خودتان می‌توانید این کار را انجام دهید. هرچند این فرآیند پیچیدگی‌هایی دارد که باید با آنها آشنا باشید. در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که چگونه وضعیت سلامت باتری و چرخه‌های شارژپذیری آیپد خود را تست کنید. همچنین علامت‌هایی که نشان‌دهنده فرارسیدن زمان تعویض باتری هستند را نیز را با شما در میان خواهیم گذاشت.

iOS 16 در منوی تنظیمات بخشی به نام ” Battery Health & Charging” (سلامت باتری و شارژپذیری) دارد که از طریق آن به‌راحتی می‌توانید وضعیت باتری دستگاه چک کنید. همچنین چک کردن وضعیت باتری و سلامت چرخه شارژپذیری لپ‌تاپ‌های مک نیز ساده است. کافی است در منوی تنظیمات، وارد بخش System Report (گزارش سیستمی) شوید. هرچند چنین قابلیتی در سیستم‌عامل iPadOS وجود ندارد.

پس برای بررسی وضعیت سلامت باتری آیپد چه کاری باید انجام داد؟ یکی از راهکارها این است که آیپد خود را نزد یک تکنسین متخصص برده تا او با استفاده از دستگاه‌های حرفه‌ای خود وضعیت باتری تبلت شما را چک کند. اما راهکارهایی هم وجود دارند که با استفاده از آنها خودتان می‌توانید در خانه وضعت سلامت باتری آیپد را ارزیابی کنید.

اتصال iPad به Macbook برای بررسی سلامت باتری iPad

چگونه سلامت باتری ایپد را بفهمیم؟

  • دو نرم‌افزار کامپیوتری بسیار خوب در این زمینه وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند. برنامه‌های coconutBattery 3 و iMazing 2. امکان استفاده رایگان از هردو آنها نیز وجود دارد.
  • بعد از نصب یکی از این برنامه‌ها، آیپد خود را با استفاده از کابل USB به یک لپ‌تاپ مک یا یک کامپیوتر رومیزی متصل کنید.
  • در نرم‌افزار coconutBattery روی گزینه iOS Device در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید. در نرم‌افزار iMazing 2 روی آیکون باتری در گوشه سمت راست پایین کلیک کنید.
  • حال می‌توانید وضعیت سلامت باطری ایپد، عدد چرخه شارژپذیری و غیره را مشاهده کنید.

یک سری برنامه‌های مخصوص آیپد مانند Battery Life و check runtimes هم وجود دارند که قابلیت‌های مشابهی در اختیار شما قرار می‌دهند، اما طبق تجربه، بهترین برنامه‌ها برای این‌کار همان coconutBattery و iMazing هستند.

پروسه چک کردن وضعیت سلامت باطری آیپد در coconutBattery به این صورت است:

بررسی سلامت باتری iPad در برنامه coconutBattery

پروسه چک کردن وضعیت باتری در iMazing به این صورت است:

بررسی سلامت باتری iPad در برنامه iMazing

چه زمانی باید باتری آیپد را عوض کرد؟

بعد از بررسی وضعیت سلامت باطری ایپد، اگر مشاهده کردید که ظرفیت باتری آیپد شما به کمتر از 80% رسیده، وقت آن است که باتری را تعویض کنید. هرچند با ظرفیت کمتر از 80درصد هم می‌توانید به استفاده از آیپد خود ادامه دهید، اما طبیعتا مدت زمان روشن ماندن دستگاه کوتاه‌تر خواهد شد.

  • اپل ادعا می‌کند که باتری آیپد می‌تواند تا 1000 چرخه شارژ کامل، ظرفیت 80 درصدی خود را همچنان نگه دارد.
  • یکی از نشانه‌های فرارسیدن زمان تعویض باتری آیپد این است که دستگاه دیر شارژ می‌شود و زود باتری خالی می‌کند.
  • اگر آیپد را به صورت قانونی خریداری کرده باشید، می‌توانید تا 1 تا 2 سال (بسته به اینکه مشترک AppleCare هستید یا خیر) از خدمات گارانتی تعویض بهره‌مند شده و چنانچه باتری دستگاه شما در این مدت زمان خراب شد، رایگان آن را تعویض کنید. اما چنانچه مهلت گارانتی آیپد شما تمام شده، تقریبا باید 179 دلار برای خرید و نصب یک باتری جدید هزینه بپردازید.

مقاله آموزشی مرتبط: چگونه سلامت باتری آیفون را ببینیم و چه زمانی آن را تعویض کنیم؟