یک موسسه تحقیقاتی با انتشار آماری جدید اعلام کرد که شیائومی در فصل اول سال ۲۰۲۵ به پرفروشترین برند در بازار گوشیهای هوشمند چین تبدیل شدهاست.
فصل اول سال ۲۰۲۵ برای بازار گوشیهای هوشمند چین با روندی مثبت همراه بود و شاهد افزایش پنج درصدی فروش نسبتبه مدت مشابه سال قبل بود. براساس دادههای منتشرشده توسط موسسه Canalys، در بازهزمانی دی تا اسفند حدود ۷۰.۹ میلیون دستگاه گوشی هوشمند در این کشور روانه بازار چین شد که شیائومی و هواوی توانستند جایگاههای اول و دوم پرفروشترین برند را به خود اختصاص دهند.
شیائومی با عملکردی درخشان و ثبت رشد سالانه ۴۰ درصدی در تعداد دستگاههای عرضهشده، موفق شد ۱۹ درصد از کل سهم بازار را از آن خود کند. کارشناسان معتقدند بخشی از این موفقیت چشمگیر، نتیجه اجرای طرح دولتی یارانه برای خرید دستگاههای هوشمند در چین است که از تاریخ ۱۹ دی به اجرا درآمد، تخفیفهایی تا سقف ۱۵ درصد قیمت محصول را برای خریداران فراهم میکند.
جزئیات طرح یارانه نشان میدهد که این کمک هزینه شامل گوشیهای هوشمند، تبلتها، ساعتهای هوشمند و مچبندهای هوشمند با قیمت ۸۲۰ دلار میشود و حداکثر مبلغ یارانه برای هر دستگاه حدود ۶۸ دلار تعیین شده است. باید خاطرنشان کنیم که مدلهای گرانقیمتتر مانند گوشیهای پرچمدار و دستگاههای تاشو، مشمول این طرح حمایتی نمیشوند.




هواوی نیز با عملکردی قابلقبول، ۱۸ درصد از سهم بازار را بهدست آورد که نشاندهنده رشد سالانه ۱۲ درصدی در حجم عرضه محصولاتش است. هواوی همچنان با تقاضای بالایی برای گوشیهای هوشمند روبهروست و معرفی مدلهای نوآورانهای مانند گوشی تاشو «Mate XT» و «Pura X»، نگاههای بسیاری را بهسوی این برند جلب کرده است.
علاوهبراین، سیستمعامل اختصاصی هواوی، HarmonyOS Next، درحال گسترش است و روی حدود سه درصد از کل گوشیهای هوشمند فعال هواوی در چین نصب شده است. در رتبههای بعدی، شرکتهای اوپو و ویوو هر کدام با کسب ۱۵ درصد از سهم بازار، جایگاه سوم مشترک را به خود اختصاص دادند. اپل نیز با در اختیار داشتن ۱۳ درصد از سهم بازار، در رتبه پنجم قرار گرفت.
ازسویدیگر، افزایش علاقه مصرفکنندگان به قابلیتهای هوش مصنوعی در گوشیهای هوشمند است که با ظهور ابزارهایی مانند «دیپسیک» و گسترش امکانات هوش مصنوعی تشدید شده است. برآوردها حاکی از آناستکه حدود ۲۲ درصد از کل گوشیهای عرضه شده در سهماهه اول ۲۰۲۵، از قابلیتهای هوش مصنوعی بهرهمند بودهاند. موسسه کانالیس پیشبینی میکند که این روند صعودی ادامه یافته و تا پایان سال ۲۰۲۵، سهم گوشیهای مجهز به هوش مصنوعی در بازار چین به ۴۰ درصد برسد.

