گزارشهای خبری میگویند کاهش چشمگیر فروش آیفون در چین، نشانهای از عقبنشینی اپل در برابر رقبای پرقدرت داخلی است.
چین بهعنوان یکی از حیاتیترین بازارها برای اپل، همچنان صحنه رقابت بسیار فشردهای است. با وجود اینکه این غول فناوری کوپرتینویی به دنبال تکرار موفقیت و تثبیت جایگاهش در این بازار، مشابه آنچه در آمریکای شمالی دارد، است، با چالش جدی از سوی بازیگران قدرتمند داخلی نظیر شیائومی، هواوی، اوپو و ویوو مواجه است. گزارشهای اخیر نشان میدهد که عواملی مانند اعمال تعرفههای تجاری، بر عملکرد اپل تأثیر منفی گذاشته و منجر به کاهش ۹ درصدی حجم عرضه آیفون در سهماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است. نکته قابل توجه اینکه اپل تنها برند بزرگ در میان پنج فروشنده برتر گوشی هوشمند در چین بود که با افت فروش مواجه شد، در مقابل رقبای اصلی آن توانستند روند رشد خود را حفظ کنند.
براساس گزارش شرکت تحقیقاتی IDC، حجم عرضه آیفون اپل در بازار چین با افتی ۹ درصدی به ۹.۸ میلیون دستگاه کاهش یافته است. این کاهش منجر به افت قابلتوجه سهم بازار اپل از ۱۷.۴ درصد در مدت مشابه سال قبل به تنها ۱۳.۴ درصد در سهماهه نخست سال جاری شده است. سهم بازار اپل برای هفت فصل متوالی روند نزولی داشته که نشان میدهد استراتژیهای این شرکت احتمالاً با نیازها و ترجیحات کاربران در بازار پویای چین همسو نیست.


نمیتوان انکار کرد که اپل در این منطقه با رقابت بسیار جدی روبروست؛ چالشی که شاید در سایر نقاط جهان با این شدت با آن مواجه نبوده است. بهعنوان مثال، کمپانیهایی مانند شیائومی و هواوی با ارائه ویژگیهای نوآورانه و مطابق با تقاضای کاربران محلی، رقابت سختی را برای اپل رقم زدهاند. شیائومی با رشد چشمگیر ۴۰ درصدی در حجم عرضه و رساندن آن به ۱۳.۳ میلیون دستگاه، همچنان جایگاهش را بهعنوان رهبر بازار حفظ کرده است. علاوهبراین، کل صنعت گوشیهای هوشمند در چین نیز در این دوره شاهد رشد ۳.۳ درصدی در حجم عرضه بوده است.
این آمار نشان میدهد که بازار چین همچنان داغ و دارای پتانسیل بالای خرید است، اما اپل نتوانسته کشش و جذابیت کافی را ایجاد کند؛ امری که احتمالاً به دلیل تغییرات حداقلی در محصولاتش طی سالهای متوالی است. هواوی، حتی پس از چالشهای ناشی از قطع همکاری با گوگل و عدم استفاده از سیستمعامل اندروید، توانست با عرضه ۱۲.۹ میلیون دستگاه، جایگاه دوم بازار را به خود اختصاص دهد. این شرکت موفق شد با سیستمعامل اختصاصی خود، HarmonyOS، سفارشات قابلتوجهی را جذب کند که خود دستاورد مهمی محسوب میشود. پس از هواوی، اوپو و ویوو به ترتیب با عرضه ۱۱.۲ و ۱۰.۳ میلیون دستگاه در رتبههای سوم و چهارم قرار گرفتند.
گزارش IDC همچنین اشاره میکند که استراتژی قیمتگذاری ردهبالای اپل مانع از آن شد که این غول فناوری بتواند از طرح یارانههای دولتی جدید بهرهبرداری کند. این یارانهها که در ابتدای سال معرفی شدند، به رشد بازار در سهماهه اول کمک کردند. براساس این طرح، مصرفکنندگان محصولات الکترونیکی میتوانستند برای خرید محصولات با قیمت کمتر از ۶۰۰۰ یوآن (حدود ۸۲۰ دلار)، ۱۵ درصد بازپرداخت دریافت کنند. اما قیمت پایه سری آیفون ۱۶ اپل از ۵۹۹۹ یوآن شروع میشود، به این معنی که همه مدلهای آن واجد شرایط دریافت این یارانه نیستند.
علاوهبراین، خودداری اپل از ارائه بازطراحیهای چشمگیر در محصولاتش طی سالهای اخیر نیز باعث شده تا بخشی از کاربران به سمت برندهای رقیب متمایل شوند.

