معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از توسعه دستیار هوش مصنوعی برای رئیس‌ جمهور، معاونان و وزرا خبر داد.

حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌ جمهور، در نشست خبری که امروز در معاونت علمی و فناوری برگزار شد، از پیشرفت‌های مهم در عرصه فناوری‌های نوین و به‌ویژه در زمینه هوش مصنوعی سخن گفت و به‌چندین پروژه کلیدی اشاره کرد که در آینده نزدیک تاثیرات گسترده‌ای بر توسعه این حوزه در کشور خواهد داشت.

وی به‌ویژه از پروژه‌های در دست اجرا برای راه‌اندازی اولین دیتاسنتر مبتنی‌بر پردازش‌های گرافیکی (GPU) خبر داد و افزود که این دیتاسنتر تا اوایل سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید. افشین تاکید کرد که این گام اساسی در راستای تقویت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات کشور، به‌ویژه در زمینه پردازش‌های هوش مصنوعی برداشته خواهد شد و می‌تواند موجبات تحول جدی در این بخش را فراهم آورد.

در ادامه، افشین از پروژه تدوین «سیستم‌عامل ملی هوش مصنوعی» خبر داد؛ وی توضیح داد که یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور به عنوان محور اصلی این پروژه انتخاب شده و هدف آن‌ است‌ که سیستم‌عاملی برای پردازش‌های هوش مصنوعی به‌صورت کامل بومی‌سازی و توسعه یابد.

به‌گفته وی، نسخه آزمایشی سیستم‌عامل ملی هوش مصنوعی در حدود شش ماه آینده آماده خواهد شد و تمامی الگوریتم‌های هوش مصنوعی که در کشور تولید می‌شوند، بر اساس این سیستم‌عامل بومی پیاده‌سازی خواهند شد. این پروژه نه تنها موجب ارتقای توانمندی‌های علمی و فناوری داخلی خواهد شد، بلکه به‌طور چشمگیری از وابستگی به سیستم‌های خارجی در زمینه هوش مصنوعی خواهد کاست.

دستیار هوش مصنوعی رئیس‌ جمهور

افشین در بخش دیگری از سخنانش از برنامه‌ریزی برای ایجاد دستیارهای هوش مصنوعی برای رئیس‌ جمهور، معاونان رئیس‌جمهور و وزرا خبر داد. دستیارهای هوش مصنوعی به‌منظور کمک به مقامات دولتی در تجزیه‌و تحلیل داده‌ها، به‌روزرسانی اطلاعات و ارائه مشاوره‌های کارشناسی طراحی خواهند شد. افشین تصریح کرد که این پروژه‌ها درحال تعریف هستند و تیم‌های متخصص درحال کار روی آن‌ها هستند.

علاوه‌براین، وی اشاره کرد که تیمی متشکل از ۷۰ نفر از اساتید برجسته کشور، پروژه طراحی این دستیارها را برعهده دارند و درحال تلاش هستند تا با رفع اشکالات موجود، پروژه‌ای ماندگار و کارآمد ایجاد کنند. درخصوص زمان‌بندی پروژه‌ها، افشین خاطرنشان کرد که دستیار هوش مصنوعی برای معاونان رئیس‌ جمهور و وزرا نیز طراحی و به‌زودی در قالب همکاری‌های جدید با دانشگاه‌ها نهایی خواهند شد.

در پاسخ به سوالات خبرنگاران درخصوص پروژه مهندسی معکوس تسلا در ایران، افشین با اذعان به این‌که پروژه مذکور در حد یک طرح باقی‌مانده و پیشرفت قابل‌توجهی نداشته، افزود که این پروژه به‌صورت موقت متوقف شده است. وی با اشاره به‌چالش‌ها و محدودیت‌های موجود، گفت تحقیق‌وتوسعه موتورهای الکترونیکی درحال انجام است، اما طراحی پلتفرم خودروی الکتریکی به‌دلیل نیاز به‌سرمایه‌گذاری‌های کلان، درحال‌حاضر در ایران با موانع جدی مواجه است. افشین افزود که هزینه‌های طراحی پلتفرم خودروی برقی می‌تواند به‌حدود یک میلیارد دلار برسد که این مقدار سرمایه‌گذاری برای کشور درشرایط کنونی بسیار دشوار است.

ازسوی‌دیگر، معاون علمی رئیس‌ جمهور به‌مشکلات صنعت خودروسازی داخلی اشاره کرد و گفت که در این صنعت طراحی پلتفرم‌های جدید خودرویی به‌ویژه در حوزه خودروهای الکتریکی، با چالش‌های فراوانی روبه‌رو است. وی توضیح داد که خودروسازان داخلی به‌جای طراحی پلتفرم‌های جدید، بیشتر از پلتفرم‌های قدیمی استفاده می‌کنند و با ایجاد تغییرات جزئی در آن‌ها مدل‌های جدیدی به بازار عرضه می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال، خودروی تارا به‌صورت کامل برپایه پلتفرم یک خودرو دیگر طراحی و ساخته شده‌است. افشین افزود که خودروسازان داخلی هیچ انگیزه‌ای برای طراحی پلتفرم‌های جدید نداشته و بیشتر به‌سمت استفاده از پلتفرم‌های موجود و تغییر ظاهری خودروها برای ایجاد مدل‌های جدیدتر سوق داده می‌شوند. همچنین، وی گفت که درحال‌حاضر دو کمپانی خودروساز اصلی در کشور از پلتفرم‌های مشابه استفاده می‌کنند و تفاوت‌های موجود در مدل‌های خودروهای جدید عمدتا از نظر ظاهر خودرو است.

AMA