سازمان رقابت و بازارها انگلستان (CMA) با بررسی سیاستهای اپل و گوگل، محدودیتهای موجود در رقابت را شناسایی کرده و غول کوپرتینو را متهم به ایجاد محدودیت در پلتفرم iOS کرد.
گروه تحقیقاتی مستقل CMA پس از انجام یک ارزیابی دقیق از بازار مرورگرهای موبایل، بهطور موقت نتیجهگیری کرده که این بازارها بهدرستی برای کسبوکارهای بریتانیایی و میلیونها کاربر موبایل عمل نمیکنند. مشکلات عمدهای که شناسایی شدند بهسیاستهای محدودکننده اپل مربوط میشود که نحوه عملکرد مرورگرهای موبایل در دستگاههای iOS را تعیین میکند. همین مسائل باعث محدودیت در نوآوری و عملکرد مرورگرهای سوم شخص شدهاست.
سازمان رقابت و بازارهای انگلستان تحقیقاتش را براساس مطالعه بازار اکوسیستمهای موبایل در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد که نشان داد اپل و گوگل عملا یک دوگانگی موثر دارند و کنترل قابلتوجهی روی سیستمعاملها، فروشگاههای اپلیکیشن و مرورگرهای وب در دستگاههای موبایل دارند. هردو کمپانی بهصورت عمده قوانین عملکرد مرورگرهای موبایل را در پلتفرمهای iOS و Android تعیین میکنند که این امر فضای رقابتی را محدود کرده و مانع از نوآوری و توسعه در این بازار میشود.
براساس یافتههای CMA، قوانین اپل موجب میشود که رقبا قادر بهارائه ویژگیهای نوآورانهای مصرفکنندگان نباشند. همچنین، برخی از توسعهدهندگان اعلام کردند که نمیتوانند ویژگیهایی نظیر بارگذاری سریعتر صفحات وب در دستگاههای آیفون را ارائه دهند.
علاوهبراین، توسعهدهندگان PWA (اپلیکیشنهای وب پیشرفته) که به کاربران اجازه میدهند اپلیکیشنها را بدون نیاز به دانلود از فروشگاه اپلیکیشن استفاده کنند، بهدلیل محدودیت موجود در دستگاههای iOS نتواستهاند این فناوری را بهطور کامل پیادهسازی کنند. همچنین، توافقات تقسیم درآمد بین گوگل و اپل باعث کاهش انگیزههای مالی این کمپانیها برای رقابت در بازار مرورگرها شده است.
گروه تحقیقاتی CMA متوجه شده که اپل و گوگل با دستکاری انتخابهای مرورگر، تجربه کاربری کاربران را بهنفع مرورگرهای تغییر میدهند. چنین اقدامی باعث میشود که کاربران بهصورت غیرمستقیم از مرورگرهای Safari و Chrome استفاده کنند، حتی اگر گزینههای بهتر یا نوآورانهتری دردسترس باشد؛ ازاینسو، کمپانی اپل به ایجاد محدودیت در iOS متهم شد و گوگل نیز بهزودی باید مورد بازخواست قرار بگیرد.
در بخش بازیهای ابری موبایل، نگرانی اصلی آناستکه اپل اجازه نمیدهد اپلیکیشنهای بازی ابری در App Store منتشر شوند. بااینحال، پس از تغییرات انجامشده توسط اپل، برخی اپلیکیشنهای بازی ابری اکنون در App Store دردسترس هستند و بهنظر میرسد نگرانیهای اولیه حل شده باشد. بنابراین، گروه تحقیقاتی نتیجه گرفته که درحالحاضر نیازی به مداخله CMA در بخش بازیهای ابری موبایل وجود ندارد.
باتوجهبه یافتهها، گروه تحقیقاتی پیشنهاد کرده است که CMA باید فعالیتهای اپل و گوگل را در اکوسیستمهای موبایل تحت قوانین جدید قانون رقابت در بازارهای دیجیتال که سال آینده اجرایی میشود، بررسی کند. قانون یادشده به CMA اجازه میدهد که کمپانیها را که در یک فعالیت دیجیتال دارای وضعیت بازار استراتژیک (SMS) هستند شناسایی کرده و مداخلات مناسب را اعمال کند. درصورت انجام تحقیقات رسمی و شناسایی وضعیت SMS، مداخلات میتواند شرایط رقابتی را بهبود بخشد و بهطیف وسیعتری از کمپانیها امکان نوآوری و رشد دهد.
در نتیجه، تغییرات پیشنهادی میتواند به بهبود شرایط رقابتی در بازارهای مرورگرهای موبایل کمک کرده و به کاربران امکان دسترسی به مرورگرهای سریعتر، امنتر و کارآمدتر را بدهد. CMA از تمامی ذینفعان خواسته است که نظراتشان را درباره این یافتهها تا تاریخ ۱۳ دسامبر ارسال کنند و تصمیم نهایی در مارس ۲۰۲۵ اعلام خواهد شد.