مشخص شده که ضعف پردازنده پلی‌استیشن 5 پرو و تنها 10 درصد قوی‌تر شدنش در مقایسه با مدل پایه، باعث مشکلاتی شده است.

با عرضه کنسول میان‌نسلی پلی‌استیشن 5 پرو، این دستگاه در دسترس کاربران و منتقدان قرار گرفته و نقدهای مختلف آن از سوی مراجع معتبر، منتشر شد. یکی از این مراجع، Digital Foundry است که نقدی کامل و پرجزئیات در کانال یوتیوب خود آپلود کرده است. این کانال در نقد خود به توضیح جزئیات پردازنده پلی‌استیشن 5 پرو پرداخته و تاثیر آن بر روی بازی‌های معمولی و عناوینی که برچسب PS5 Pro Enhanced را دریافت کرده و مخصوص پلی‌استیشن 5 پرو بهینه شده‌اند، خواهد گذاشت.

بازی‌های بهینه نشده از قبیل Cyberpunk 2077، از نظر فنی کمی بهبود یافته و بهتر اجرا می‌شوند که مربوط به همین 10 درصد قوی‌تر بودن پردازنده نسبت به نسخه پایه است. با این‌حال، این بهبود کافی نبوده و همچنان کنسول نمی‌تواند 60 فریم ثابت را به کاربر تقدیم کند. در برخی عناوین بهبود یافته از قبیل Baldur’s Gate 3 نیز همچنان مشکلاتی به‌چشم می‌خورد. در بخشی چون شهر اصلی Baldur’s Gate، این کنسول با وجود عملکرد نسبی بهتر نسبت به کنسول پایه، همچنان هم با مشکلاتی روبرو بوده و تجربه‌ای روان را ارائه نمی‌دهد.

ضعف پردازنده پلی‌استیشن 5 پرو

در نهایت، این کنسول به عنوان یک میان نسلی، عملکردی راضی‌کننده ارائه می‌دهد اما پردازنده Zen2 آن قدیمی شده و از سایر پردازنده‌های مطرح در دنیای گیمینگ، عقب افتاده است. علاوه بر ضعف پردازنده پلی‌استیشن 5 پرو، یکی دیگر از محدودیت‌های آن نیز مربوط به خروجی 4K و 120 هرتزی است که به وسیله خروجی HMDI محدود شده است. این مسئله باعث می‌شود تقریباً هیچ کاربری نتواند از رزولوشن 8K استفاده کند. البته با توجه به این که تقریباً هیچ بازیی در این رزولوشن اجرا نمی‌شود، این مسئله نیز چندان به چشم نمی‌آید و به درد هیچ کاربری نمی‌خورد.

وبسایت Digital Foundry یکی دیگر از قابلیت‌های مهم پلی‌استیشن 5 پرو، یعنی PS4 Image Enhancement را نیز بررسی کرد که عمده عناوین پلی‌استیشن 4 را از نظر کیفیت اجرایی بهبود می‌بخشد. این قابلیت یک نوع اپ‌اسکیلر است که ظاهراً از تکنولوژی ماشین لرنینگ استفاده کرده و برخی از عناوین پلی‌استیشن 4 که با رزولوشنی بیشتر از 1080p اجرا می‌شوند را از نظر بصری، بهبود می‌بخشد و جزئیات بیشتری به آنان اضافه می‌کند. متاسفانه این قابلیت کمی به Antialiasing نمی‌کند و بازی‌هایی که از این قابلیت استفاده کرده و با مشکل روبرو بودند، در پلی‌استیشن 5 پرو نیز همچنان با همان مشکل مواجه خواهند بود.

در نهایت، به نظر می‌رسد تاثیر این قابلیت بر روی برخی عناوین بوده و برخی مشکلات فنی و گلیچ‌ها را در برخی عناوین، رفع خواهد کرد. این قابلیت، نمایی از تکنولوژی Backward Compatibility به نظر می‌رسد که در آینده، تاثیر به سزایی بر روی بازی‌های نسل قبل خواهد گذاشت آنان را بدون کمترین کاری از سوی توسعه‌دهنده، از نظر بصری ارتقاء خواهد داد. همانطور که ذکر شد، در حال حاضر پلی‌استیشن 5 پرو به صورت جهانی عرضه شده و در دسترس کاربران و علاقمندان قرار دارد.