بازده پایین لیتوگرافی ۳ نانومتری سامسونگ باعث ازدست‌رفتن میلیاردها دلار سرمایه و همکاری کوالکام با TSMC شد.

سامسونگ فاندری در رقابت با TSMC دشواری‌ها و پیچیدگی‌های فراوانی را تجربه می‌کند. برخی از طراحان پیشرو تراشه در جهان، TSMC را برای تولید تراشه‌های خود انتخاب می‌کنند. به‌این‌معنی که سامسونگ، علی‌رغم سرمایه‌گذاری هنگفت در صنعت نیمه‌رسانا و فراهم کردن ظرفیت تولید تراشه‌های پیشرفته، میلیاردها دلار از درآمدش را از دست می‌دهد.

در ابتدا شایعه شده بود که کوالکام با سامسونگ فاندری برای تراشه‌ اسنپدراگون ۸ الیت همکاری می‌کند یا استراتژی دو منبعی را بین TSMC و سامسونگ اعمال خواهد کرد؛ کوالکام تایید کرد که اسنپدراگون ۸ الیت با لیتوگرافی ۳ نانومتری به‌طور کامل در TSMC تولید می‌شود.

لیتوگرافی ۳ نانومتری سامسونگ کوالکام

این موضوع چندان تعجب‌آور نیست، چراکه تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ نیز با تکنولوژی TSMC تولید شده بود. گزارش‌ها مبنی‌بر مشکلات سامسونگ درزمینه بازده ویفرها داستان جدیدی نیست؛ مشکلات سامسونگ به ‌اندازه‌ای جدی هستند که کمپانی‌های بزرگی مانند کوالکام تصمیم می‌گیرند از مزایای بالقوه منبع دوگانه چشم‌پوشی کنند و تمام ظرفیت خود را به TSMC بسپارد.

اگر برخی شایعات را باور کنیم، اوضاع حتی بدتر از حد انتظار است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که بازده لیتوگرافی ۳ نانومتری در سامسونگ فاندری به قدری پایین است که بخش موبایل باید از برنامه‌های خود برای استفاده از Exynos 2500 در مدل‌های پایه سری گلکسی S25 منصرف شود و احتمالا تنها از اسنپدراگون ۸ الیت برای کل سری گلکسی S25 استفاده شود.

اگر بازده به قدری پایین باشد که سامسونگ نتواند تراشه‌های خود را برای گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار تولید کند، این موضوع نمی‌تواند اعتماد به ‌نفسی برای کمپانی بزرگی مانند کوالکام ایجاد کند تا تولید محصول کلیدی خودش را به سامسونگ بسپارد.