گزارش‌ها نشان می‌دهد هوش مصنوعی موبایل به‌لطف ویژگی‌های پیشرفته تراشه اسنپدراگون ۸ الیت سریع‌تر و باهوش‌تر از قبل می‌شود.

سال گذشته، تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ جهش قابل‌توجهی برای مولد هوش مصنوعی در گوشی‌های موبایل رونمایی کرد. با افزایش تقاضا برای این ویژگی‌ها بیش‌از هر زمان دیگری، پلتفرم‌های موبایل باید برای تقویت موج بعدی ویژگی‌های پیچیده هوش مصنوعی مولد، تکامل پیدا کنند.

کوالکام با معرفی اسنپدراگون ۸ الیت، پیشرفت‌های چشم‌گیری در موتور هوش مصنوعی ایجاد کرد. درواقع، این تراشه می‌تواند هوش مصنوعی چندوجهی و سیستم‌های شخصی‌سازی شده پیشرفته را به دستگاه‌های مجهز این پلتفرم بیاورد و نحوه تجربه و بهره‌مندی کاربران از هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمندشان را متحول کند.

با پشتیبانی اسنپدراگون ۸ الیت، برنامه‌های مولد هوش مصنوعی چندوجهی به سرعت و به‌صورت موثر با تاخیر بسیار کم و حفظ حریم خصوصی، مستقیما روی دستگاه اجرا می‌شوند. پیشرفت‌های انجام شده در موتور هوش مصنوعی کوالکام به هسته‌های که اختصاصی Oryon اجازه می‌دهد تا بخش زیادی از پردازش‌های سنگین را انجام دهد تا سایر بخش‌های موتور هوش مصنوعی بتوانند روی وظایف خاص تمرکز کنند.

هوش مصنوعی اسنپدراگون ۸ الیت

درحال‌حاضر، واحد پردازش عصبی Hexagon حدود ۴۵٪ سریع‌تر و ۴۵٪ عملکرد بهبودیافته به‌ازای هر وات را ارائه می‌دهد. هسته‌های اضافی در شتاب‌دهنده‌های اسکالر و برداری برای افزایش توان عملیاتی در تمام شتاب‌دهنده‌ها برای درک سریع‌تر، از دیگر ویژگی‌های این واحد پردازشگر است. تعامل کاربران با دستیارهای هوش مصنوعی نیز به‌لطف مدل چندوجهی جدید، سریع‌تر خواهد بود.

پیش‌ازاین، تعاملات نیاز به فرآیند تبدیل گفتار به متن داشت که در آن دستورات به‌صورت صوتی برای درک مدل زبان به متن تبدیل می‌شدند. این مرحله اضافی در مدل چندوجهی جدید حذف شده و از توکن‌ها با ورودی طولانی‌تر پشتیبانی می‌کند‌؛ به‌این‌معنی که اطلاعات بسیار بیشتری را برای پردازش مدل قبول می‌کند و این‌موضوع به‌طور موثر انجام خواهد شد.

شخصی‌سازی نیز با پیشرفت‌های انجام شده در Qualcomm Sensing Hub بهبود یافته است و در درک زمینه شخصی برای ارائه پیشنهادات مرتبط‌تر بهتر عمل می‌کند. علاوه‌بر پیشرفت‌های مرتبط با هوش مصنوعی که اسنپدراگون ۸ الیت در دوربین و اتصال ایجاد می‌کند، دستگاه‌های مجهز به این پلتفرم موبایل جدید از نظر ویژگی‌های هوش مصنوعی بی‌رقیب خواهند بود.

در رویداد شب گذشته گفته شد که دستگاه‌های جدید مجهز به اسنپدراگون ۸ الیت در ماه‌های آینده عرضه خواهند شد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به Galaxy S25 Ultra و OnePlus 13 به‌همراه سری شیائومی ۱۵ اشاره کرد.