براساس اعلام رسمی کمپانی کوالکام در روز نخست رویداد Snapdragon Summit 2024، تراشه اسنپدراگون ۸ الیت با پشتیبانی از قابلیت‌های هوش مصنوعی و هسته‌های قدرت‌مند 4.32 گیگاهرتزی معرفی شد.

طی هفته‌های اخیر، اطلاعات گسترده‌ای از تراشه اسنپدراگون ۸ الیت در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر X و ردیت منتشر شد، اما این موضوع باعث نشد تا کمپانی سازنده رویدادی با شکوه را برای معرفی آن برگزار نکند. طبق اعلام رسمی کوالکام، این تراشه به کلاستربندی جدید با هسته‌های فرکانس تجهیز شده و می‌تواند گوشی‌های اندرویدی سامسونگ، شیائومی و سایر سازندگان را به قابلیت‌های متعدد مجهز کند. در ادامه به‌جزئیات بیشتری از مشخصات سخت‌افزاری و بنچمارک‌های این تراشه پرچم‌دار موبایلی می‌پردازیم.

مشخصات فنی اسنپدراگون 8 الیت

در گذشته، شایعات حاکی از آن بود که اسنپدراگون ۸ الیت با کلاستربندی ۲+۵+۱ معرفی می‌شود، اما امشب تمامی این شایعات اشتباه بودند و این پردازنده موبایلی از کلاستر ۲+۶ بهره می‌برد که شامل دو هسته اورکلاک Oryon با فرکانس 4.32 گیگاهرتزی به‌همراه شش هسته میانی Oryon با فرکانس پردازشی 3.53 گیگاهرتزی می‌شود! درواقع کلاستربندی تراشه پرچم‌دار کوالکام نشان می‌دهد که تفاوت بسیار زیادی با نسل‌های گذشته دارد.

تراشه اسنپدراگون ۸ الیت از 24 گیگابایت حافظه رم با فناوری LPDDR5X با سرعتی معادل 5300 مگاهرتزی پشتیبانی می‌کند که عملکرد روان و منسجم نسل آینده پرچمداران اندرویدی را تضمین می‌کند. همچنین، پردازنده گرافیکی Adreno 830 از رهگیری پرتوی (Ray Tracing)، بلوتوث 5.4 و وای‌فای نسل هفتم به‌همراه مودم اسنپدراگون X80 5G پشتیبانی می‌کند. ازسوی‌دیگر، 24 مگابایت حافظه کش نهان تعبیه شده که درمقایسه‌با اسنپدراگون ۸ نسل 3 دو برابر افزایش‌ یافته است.

همان‌طورکه گفتیم، پردازنده اسنپدراگون ۸ الیت از 24 مگابایت حافظه کش پنهان بهره می‌برد که 12 مگابایت حافظه کش L2 برای هسته‌های پرایم ارائه می‌دهد. بهینه‌سازی‌های کوالکام با هسته‌های اختصاصی Oryon به‌همراه لیتوگرافی 3 نانومتری نسل دوم TSMC باعث شده تا درمقایسه‌با اسنپدراگون ۸ نسل ۳ حدود 44 درصد عملکرد سریع‌تری داشته باشد! کوالکام در این رویداد اظهار کرد امتیازهای تک هسته‌ای و چند هسته‌ای 45 درصد افزایش پیدا کردند.

اسنپ‌دراگون 8 الیت معرفی شد

مشخصات فنی و اطلاعات روی کاغذ حکایت از ارتقا بسیار چشم‌گیر پردازنده مرکزی دارد، اما برای اطمینان خاطر باید منتظر بنچمارک‌های نهایی و گوشی‌های اندرویدی مجهز به اسنپدراگون ۸ الیت باشیم تا ببینیم آیا واقعا غول تراشه‌ساز آمریکایی می‌تواند اپل را در بخش تک هسته‌ای شکست دهد یا باید منتظر نسل‌های بعدی باشیم.

باوجوداینکه بخش مرکزی اسنپدراگون ۸ الیت توجه زیادی را جلب کرده ، اما پردازنده گرافیکی این تراشه نیز ارتقا قابل‌توجهی داشته است. نسخت این کمپانی به اصطلاح معماری خوشه‌ای اشاره کرد که در آن هسته‌های سایه‌زن و بلوک‌های عملکرد ثابت برای تخصیص منابع انعطاف‌پذیرتر به خوشه‌های جداگانه منتقل می‌شوند؛ این خوشه‌ها از کلاک اسپید جداگانه بهره می‌برند.

براساس برگه مشخصات سخت‌افزاری منتشرشده، اسنپدراگون ۸ الیت تقریبا 40 درصد عملکرد سریع‌تر، 40 درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی و 35 درصد در رهیگری پرتوی بهتر عمل می‌کند. کوالکام ادعا می‌کند که بهینه‌سازی‌های صورت‌گرفته برای انجام بازی‌های مختلف به‌خصوص سبک AAA کافی هستند.

اسنپ‌دراگون 8 الیت معرفی شد

علاوه‌براین، اسنپدراگون ۸ الیت از موتور فیزیک Chaos و Nanite Unreal Engine 5 برای ایجاد بازی‌هایی با جزئیات هندسی بسیار پیچیده پشتیبانی می‌کند. اکنون، باید دید که با نسل جدید پردازنده قدرت‌مند کوالکام بازی‌های اندرویدی دست‌خوش تغییرات گسترده می‌شود یا این‌‌که تنها برخی بازی‌های اختصاصی با کمک استودیو‌های بازی‌سازی برای گوشی‌های مجهز به Snapdragon 8 Elite معرفی می‌شود.

اوایل ماه‌جاری میلادی، Feral Interactive اعلام کرد که بازی ویدئویی GRID Legends به اندروید می‌آید، اما فقط از دستگاه‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 و 8 نسل 3 پشتیبانی می‌کند. اکنون، کوالکام تأیید کرده که این عنوان از ویژگی Adaptive Performance Engine 4.0 در Snapdragon 8 Elite برای بهبود عملکرد پایدار نیز پشتیبانی خواهد کرد.

مولد هوش مصنوعی همچنان یک موضوع اصلی برای تراشه‌های موبایلی محسوب می‌شود و اسنپدراگون 8 Elite به‌صورت موثر از از آن پشتیبانی می‌کند. کوالکام می‌گوید که شتاب‌دهنده‌های اسکالر و برداری در موتور عصبی Hexagon هردو دو هسته دیگر دریافت کردند که به‌ترتیب به هشت و شش هسته افزایش یافته‌اند. همچنین، کوالکام از هسته‌های Oryon برای بارهای کاری سنگین‌تر استفاده می‌کند و بقیه موتور هوش مصنوعی را آزاد می‌کند؛ به‌این‌معنی که موتور عصبی اسنپدراگون ۸ الیت 45 درصد سریعتر است و 45 درصد عملکرد هوش مصنوعی بهتری را به‌ازای هر وات ارائه می‌دهد.

تراشه اسنپدراگون 8 الیت از حداکثر ۷۰ توکن‌برثانیه در مدل‌های خاص هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند، اما اندازه این مدل‌ها را اعلام نکرد. مدل‌های کوچک‌تر پیشرفته‌تر نیستند، اما منجر به نرخ توکن‌برثانیه بالاتر می‌شوند. برای مقایسه، اسنپدراگون 8 نسل 3 می‌تواند از مدل‌های زبان بزرگ (LLM) با 10 میلیارد پارامتر با 15 توکن‌برثانیه یا مدل Llama 2 با 20 توکن‌برثانیه پشتیبانی کند.

اسنپ‌دراگون 8 الیت معرفی شد

سخت‌افزار هوش مصنوعی کوالکام در سال‌های اخیر بیشتر به سخت‌افزار تصویربرداری مرتبط شده است. اکنون، اسنپدراگون 8 الیت پردازنده سیگنال تصویر AI ISP بهره می‌برد تا اولین تجربه دوربین مبتنی‌بر هوش مصنوعی را منعکس می‌کند. یکی از مزایای آن‌است‌که موتور عصبی می‌تواند برای تنظیمات هوش مصنوعی در زمان واقعی با سرعت 4K/60fps به داده‌های خام دوربین دسترسی پیدا کند.

علاوه‌براین، ISP جدید ۴.۳ گیگاپیکسل‌برثانیه توان عملیاتی ارائه می‌دهد که نسبت‌به ۳.۲ گیگاپیکسل‌برثانیه در تراشه قبلی افزایش یافته است. بهبود سرعت هوش مصنوعی، امکان تعدادی پیشرفت دیگر مانند ضبط هم‌زمان از سه دوربین ۴۸ مگاپیکسلی، تقسیم‌بندی نامحدود برای عکس‌ها/فیلم‌ها، تنظیمات پوست و آسمان در زمان واقعی، فناوری پاک‌کن بهبودیافته اشیا ویدئویی و نورپردازی مجدد در زمان واقعی برای ویدئوها را فراهم می‌کند.