هواوی نوا 13 پرو در تست‌های بنچمارک و در رقابت با سایر گوشی‌های هوشمند، به‌ویژه در زمینه پردازنده، عملکرد ضعیف‌تری داشته است.

به زودی شاهد رونمایی از سری جدید گوشی‌های هوشمند هواوی، یعنی نوا 13 خواهیم بود. هواوی تاریخ یکم آبان 1403 را برای معرفی رسمی این سری در چین تعیین کرده است. یک افشاگر معروف به نام دیجیتال چت استیشن، برخی از مشخصات فنی مدل پرو این سری را منتشر کرده است.

براساس نتایج بنچمارک Geekbench، عملکرد پردازنده این گوشی نسبت به نسل قبلی یعنی نووا 12 پرو به‌طور قابل‌توجهی ضعیف‌تر است. در تست‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای، نووا 13 پرو به ترتیب امتیاز 997 و 2900 را کسب کرده است. در حالی که نووا 12 پرو در همین تست‌ها امتیازهای بسیار بالاتری یعنی بیش از 1300 امتیاز در تست تک هسته‌ای و بیش از 4100 امتیاز در تست چند هسته‌ای کسب کرده بود.

هواوی قصد دارد در گوشی هوشمند نووا 13 پرو از تراشه Kirin 8000 استفاده کند. این تراشه در مقایسه با Kirin 9000s که در مدل قبلی این سری و همچنین سری پرچمدار میت 60 به کار رفته بود، یک تراشه میان‌رده محسوب می‌شود. جالب توجه است که هواوی نوا فلیپ نیز از همان تراشه Kirin 8000 استفاده می‌کند.

این تراشه دارای یک هسته قدرتمند Cortex-A77 با فرکانس 2.40 گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A77 با فرکانس 2.19 گیگاهرتز و چهار هسته کم‌مصرف Cortex-A55 با فرکانس 1.84 گیگاهرتز است. بااین‌حال، نتایج بنچمارک Geekbench نشان می‌دهد که عملکرد نووا 13 پرو کمی پایین‌تر از نوا فلیپ است.

هواوی نوا 13 پرو در تست‌های بنچمارک

این تفاوت در عملکرد ممکن است به دلیل تنظیمات نرم‌افزاری متفاوت یا بهینه‌سازی‌های مختلف در دو دستگاه باشد. همچنین، ممکن است هواوی در حال آزمایش تنظیمات مختلف عملکرد در نووا 13 پرو باشد تا بتواند تعادل مناسبی بین عملکرد و عمر باتری ایجاد کند. هواوی نوا 13 پرو به تراشه Kirin 8000 مجهز خواهد شد که با 12 گیگابایت رم همراه خواهد بود. این تراشه، یک تراشه میان‌رده قدرتمند است که عملکرد خوبی را ارائه خواهد داد.

همچنین، این گوشی دارای یک نمایشگر با رزولوشن 1.5K خواهد بود که با انحنای چهار طرفه، ظاهری مدرن و جذاب به آن بخشیده است. اما اندازه دقیق این نمایشگر هنوز مشخص نشده است. یکی از ویژگی‌های جذاب نووا 13 پرو، پشتیبانی از سیستم عامل HarmonyOS 4.2 است. HarmonyOS یک سیستم عامل موبایلی توسعه‌یافته توسط هواوی است که به عنوان جایگزینی برای اندروید در نظر گرفته شده است.

در بخش دوربین، در پنل جلویی، این گوشی دارای یک دوربین دوگانه با سنسورهای 60 مگاپیکسلی و 8 مگاپیکسلی خواهد بود که برای گرفتن سلفی‌های با کیفیت بالا و ویدیوهای پرتره مناسب است. در پنل پشتی نیز، یک دوربین سه گانه با سنسور اصلی 50 مگاپیکسلی با دیافراگم متغیر، یک سنسور اولترا واید 12 مگاپیکسلی و یک سنسور تله‌فوتو 8 مگاپیکسلی تعبیه شده است. این ترکیب از دوربین‌ها، امکان عکاسی در شرایط نوری مختلف و زوم اپتیکال را فراهم می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های قابل‌توجه این گوشی می‌توان به پشتیبانی از اتصال ماهواره‌ای اشاره کرد که به کاربران امکان برقراری تماس و دسترسی به اینترنت در مناطقی که پوشش شبکه موبایل وجود ندارد را می‌دهد. همچنین، این گوشی از فناوری شارژ سریع 100 واتی پشتیبانی می‌کند که امکان شارژ کامل باتری گوشی را در مدت زمان بسیار کوتاهی فراهم می‌کند.