به دنبال قرار گرفتن در لیست سیاه آمریکا و مرتبط شدن با نیروهای ارتش چین، شاهد شکایت شرکت DJI، پهپادساز معروف از وزات دفاع آمریکا هستیم.

به نظر می‌رسد که مقامات آمریکایی به شدت در تلاش برای بدنام کردن شرکت‌های چینی و قراردادن آنان در لیست سیاهی هستند که تایید می‌کند برای امنیت ملی آمریکا خطر محسوب می‌شوند. حال شرکت DJI که یک سازنده پهپاد است نیز در این لیست قرار گرفته و ادعا می‌شود یک شرکت ارتشی چینی است. واضح است که DJI از این حرکت سازمان وزارت دفاع آمریکا خشنود نشده زیرا شکایتی علیه این وزارت مطرح کرده و تاکید دارد که به اشتباه در این لیست قرار گرفته است.

بیشتر از نصف پهپادهای تبلیغاتی در ایالات متحده به دست DJI ساخته شده و این شرکت تاکید می‌کند که هیچ‌گونه جمع‌آوری اطلاعاتی بر روی این محصولات صورت نمی‌گیرد. برای بحث جمع‌آوری اطلاعات، تنها در صورتی این قابلیت فعال می‌شود که تایید خود کاربر را به دنبال داشته باشد. متاسفانه بر طبق جدیدترین گزارش خبرگزاری رویترز، این سیاست‌ها DJI را در برابر وزارت دفاع آمریکا مصون نکرده و سران حکومتی این شرکت را در لیست سیاه قرار داده‌اند که باعث شده کمپانی بزرگ پهپادسازی، چنین شکایتی از آنان مطرح کند. این غول پهپادسازی عنوان کرد که به دنبال این اقدام، با ضررهای بزرگی از لحاظ مالی روبرو شده و قراردادن آنان در این لیست، اشتباه بوده است.

شکایت شرکت DJI

در نتیجه قرار گرفتن در لیست سیاه وزارت دفاع که به ادعای DJI تصمیمی اشتباه و غیرمنطقی بوده، این شرکت معاملات مختلف خود را از دست داده، به عنوان خطری برای امنیت ملی در نظر گرفته شده و از برقراری ارتباط با چندین سازمان مهم دولتی محروم شده است. هم ایالات متحده و هم بسیاری از مشتریان در خارج از این کشور، معاملات خود با DJI را لغو و به دنبال معامله با شرکت‌های دیگر می‌گردند. در راستای این اتفاق، شهرت DJI به طرز واضحی از بین رفته و درآمد این شرکت نیز به مقدار قابل توجهی کم شده است.

شکایت شرکت DJI از وزات دفاع بعد از تلاش 16 ماهه این کمپانی برای برقراری ارتباط به وقوع پیوسته است. این غول پهپادسازی از هرگونه برقراری ارتباط با وزارت دفاع ممنوع شده و در نهایت مجبور شده قضیه را از طریق دادگاه فدرال پیگیری کند. دولت آمریکا به سرعت در تلاش است تا شرکت‌های مختلف چینی را شناسایی و آنان را از معامله با با سازمان‌های مختلف آمریکایی منع کند زیرا باور دارد این ارتباطات، در نهایت باعث قدرتمندتر شدن ارتش چین خواهد شد. با افزایش تنش بین دو غول اقتصادی برتر دنیا، شرایط برای کمپانی‌های بزرگ تبدیل به جهنم شده و هر لحظه شهرت و درآمدشان ممکن است به خطر بیوفتد.

اگر به خاطر داشته باشید، در ماه می نیز شرکت Hesai، تولیدکننده رادارهای LiDAR در لیست سیاه پنتاگون قرار گرفت که در این راستا، از وزارت دفاع شکایت کرد. خوشبختانه شکایت این کمپانی با موفقیت جلو رفته و وزارت دفاع مجبور به حذف اسم آنان از این لیست سیاه شد اما باز هم زمزمه‌های اضافه شدن دوباره آنان به گوش می‌خورد زیرا به باور وزارت دفاع آمریکا، این شرکت نیز خطراتی برای امنیت ملی این کشور به دنبال دارد.