عملکرد درخشان تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4، منجر به کسب درآمد 1.62 میلیارد دلاری برای شرکت کوالکام خواهد شد.

در سال‌جاری، کوالکام اولین تراشه 3 نانومتری خود با نام اسنپدراگون 8 نسل 4 را معرفی خواهد کرد. این تراشه که با استفاده از فناوری پیشرفته TSMC تولید می‌شود، رقابت در بازار تراشه‌های موبایل را شدت خواهد بخشید. بااین‌حال، کوالکام در سال 2025 با چالش‌هایی نیز مواجه خواهد بود، اما انتظار می‌رود که فروش بسیار خوبی را تجربه کند. برآوردها نشان می‌دهد که تنها از فروش اسنپدراگون 8 نسل 4، کوالکام می‌تواند بیش از 1.62 میلیارد دلار درآمد کسب کند. این افزایش درآمد به دلیل افزایش قیمت متوسط فروش هر تراشه است.

پیش‌بینی می‌شود که تعداد تراشه‌های اسنپدراگون 8 نسل 4 که در سه ماهه چهارم سال 2024 به بازار عرضه می‌شود، 50 درصد نسبت به نسل قبلی افزایش یابد. این یعنی بیش از 9 میلیون تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 در این مدت تولید خواهد شد. هر یک از این تراشه‌ها به‌طور متوسط با قیمت 180 دلار به فروش خواهد رسید که باعث افزایش 15 درصدی درآمد بخش تراشه کوالکام خواهد شد.

درآمد 1.62 میلیارد دلاری کوالکام

درحالی‌که پیش‌بینی می‌شود تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 با قیمت 180 دلار به بازار عرضه شود، گزارش‌های قبلی قیمتی بالاتر، یعنی 240 دلار را برای آن عنوان کرده بودند. این به معنای افزایش قیمت 20 درصدی نسبت به نسل قبلی این تراشه است. بااین‌حال، تحلیلگران معتقدند که حتی با قیمت 180 دلار، کوالکام می‌تواند درآمد قابل‌توجهی، حدود 1.62 میلیارد دلار، از فروش این تراشه در سه ماهه چهارم 2024 به دست آورد.

یکی از دلایل این سودآوری چشمگیر، تأخیر در تولید تراشه 3 نانومتری سامسونگ است. این تأخیر باعث شده تا سامسونگ نتواند تراشه Exynos 2500 خود را به موقع تولید کند و در نتیجه، مجبور شود به طور انحصاری از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 در گوشی‌های گلکسی S25 خود استفاده کند. این امر به طور کامل سود حاصل از فروش این تراشه را به جیب کوالکام خواهد ریخت.

اگر قیمت پیش‌بینی شده برای اسنپدراگون 8 نسل 4 صحیح باشد، این تراشه کمی گران‌تر از تراشه دامنسیتی 9400 مدیاتک خواهد بود که قیمت آن 155 دلار اعلام شده است. بااین‌حال، این تفاوت قیمت چندان زیاد نیست و ممکن است در مقیاس تولید انبوه، تأثیر قابل‌توجهی بر سودآوری کوالکام داشته باشد.