امروز شاهد منتشر شدن مقایسه تراشه جدید مدیاتک و اپل از سوی خود شرکت مدیاتک بودیم که عملکرد جدیدترین تراشه‌اش را به رخ می‌کشد.

جالب است بدانید که تراشه Dimensity 9400 اولین چیپست اندرویدی است که بر پایه جدیدترین معماری سه نانومتری شرکت TSMC ساخته شده و از لحاظ معماری، بسیار به جدیدترین و قوی‌ترین تراشه اپل، یعنی A18 پرو نزدیک است. این چیپست جدید، تفاوت بسیار زیادی با مدل Dimensity 9300 سال گذشته دارد؛ مدیاتک بهبودهای زیادی در قسمت خوشه‌های پردازنده و همچنین توان پردازشی کارت گرافیک اعمال کرده که باعث می‌شود در حد و اندازه تراشه A18 پرو یا حتی در برخی از موارد قوی‌تر از آن نیز ظاهر شود!

کاربری به نام Ben Geskin در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، تصویری از مقایسه تراشه جدید مدیاتک و اپل به اشتراک گذاشت که جزئیاتی از تفاوت قدرت پردازشی این دو را به نمایش می‌گذارد. در اولین بنچمارک که همان Geekbench 6 است، در قسمت پردازش چندهسته‌ای، تراشه Dimensity 9400 موفق به ثبت نمره 9500 شد در حالی که تراشه A18 پرو فقط 8600 امتیاز به دست آورد. مدیاتک در این مقایسه، نتایج بخش تک هسته‌ای را به نمایش نگذاشته است زیرا در این بخش، به طرز واضحی برتری متعلق به اپل است. غول آمریکایی، سال‌هاست که در بخش تک هسته‌ای حرف اول را می‌زند و تمامی تراشه‌هایش در این بخش، با اختلافی واضح جلوتر از رقبا هستند. با توجه به نتایج به اشتراک گذاشته شده، جدیدترین تراشه مدیاتک در قسمت پردازش چندهسته‌ای حدود 10 درصد بهتر از تراشه اپل عمل می‌کند.

مقایسه تراشه جدید مدیاتک و اپل

جالب است بدانید که نمرات به اشتراک گذاشته شده توسط شرکت تایوانی مدیاتک، کمی عجیب و غریب و حتی غیردقیق به نظر می‌رسند! اگر به خاطر داشته باشید، یکی از اعضای رسمی شرکت وان‌پلاس تایید کرد که در پرچم‌دارشان یعنی وان‌پلاس 13 قرار است از نسخه‌ای شخصی‌سازی شده از Snapdragon 8 Gen 4 استفاده کنند تا توان رقابت با A18 پرو را داشته باشد. در این بحث نیز مقایسه‌ای به اشتراک گذاشته شد که در این مقایسه، تراشه پرچم‌دار اپل که در گوشی آیفون 16 پرو مکس تست شده بود، در بخش پردازش چندهسته‌ای در بنچمارک Geekbench 6، نمره 9615 را به دست آورد! اگر این رقم درست باشد، تراشه اپل در مقایسه با جدیدترین چیپست مدیاتک، حدود 1 درصد عملکرد بهتر در زمینه پردازش چندهسته‌ای دارد و مدیاتک در این زمینه از غول آمریکایی عقب مانده است.

واضح است که مدیاتک می‌خواهد ارزش سهامش را بالا ببرد و چه راهی بهتر از این که با نمایش مقایسه‌ای، نشان دهد که بالاخره توانسته از قوی‌ترین چیپست اپل پیشی بگیرد. یکی دیگر از بررسی‌های صورت گرفته در مقایسه تراشه جدید مدیاتک و اپل، مربوط به بخش کارت گرافیک است که به کمک بنچمارک 3DMark Steel Nomad Light صورت گرفته است. در این بررسی، Dimensity 9400 نمره 2500 و A18 پرو نیز نمره 2100 را از آن خود کرده است. بدین ترتیب، تراشه مدیاتک حدود 19 درصد در این قسمت، عملکرد بهتری داشته است. متاسفانه در حال حاضر نمی‌توانیم صحت این نمرات و مقایسه را بررسی کنیم پس توصیه می‌شود تا به دست آمدن اطلاعاتی دقیق‌تر، چندان به این اعداد و ارقام اعتماد نکنید.

یکی از مهم‌ترین دلایل پیشرفت‌های تراشه Dimensity 9400 نسبت به پرچم‌دار سال گذشته مدیاتک، اضافه کردن 50 درصد کش L3 بیشتر است. بدین ترتیب، مقدار کش هر کدام از هسته‌ها در تراشه جدید مدیاتک، تقریباً دو برابر شده است پس هر کدام می‌توانند از پس پردازش داده‌های بیشتری بربیایند که همین مسئله، زمان پاسخگویی را به طرز قابل‌توجهی کاهش داده و از طرف دیگر، باعث صرفه‌جویی در مصرف باتری نیز خواهد شد. پس به نظر می‌رسد تلاش‌های مدیاتک جواب داده و تراشه جدیدش، رقیبی قدرتمند برای سایر شرکت‌ها به حساب می‌آید.