بر اساس پست یکی از کارکنان شرکت وان‌پلاس در شبکه اجتماعی چینی ویبو، به نظر می‌رسد تراشه وان‌پلاس 13 نسخه‌ای شخصی‌سازی شده از Snapdragon 8 Elite باشد.

شرکت کوالکام با تمام قوا در حال آماده‌سازی برای معرفی جدیدترین و البته قوی‌ترین چیپست خود در رویداد Snapdragon Summit است که در تاریخ 21 اکتبر (30 مهر) برگزار می‌شود. اسم این تراشه تا به این لحظه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ بعضی‌ها معتقدند که با اسم جدید Snapdragon 8 Elite عرضه می‌شود و برخی دیگر نیز باور دارند که Snapdragon 8 Gen 4 نامیده خواهد شد. به هر حال، گوشی وان‌پلاس 13 یکی از اولین دستگاه‌هایی خواهد بود که با این تراشه ابرقدرت به بازار عرضه می‌شود.

یکی از کارکنان شرکت وان‌پلاس به نام Cai Zuxuan، در پستی در شبکه اجتماعی چینی ویبو عنوان کرد که تراشه وان‌پلاس 13 نسخه‌ای شخصی‌سازی شده از جدیدترین چیپست کوالکام خواهد بود که بر روی صرفه‌جویی در مصرف انرژی در آن تاکید شده و قرار است نسبت به نسخه اصلی، بسیار کم مصرف‌تر باشد.

به باور Cai Zuxuan، تراشه‌ای که در گوشی جدید وان‌پلاس استفاده می‌شود، به راحتی قادر خواهد بود در زمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی، A18 پرو اپل را شکست دهد. اگر این ادعا واقعیت داشته باشد، تراشه جدید می‌تواند اسم کوالکام را به لیست تولیدکنندگان چیپست با کمترین مصرف انرژی بازگرداند. در این پست همچنین اشاره شده که نسخه عمومی این تراشه، نسبت به نسخه شخصی‌سازی شده مصرف برق بیشتری خواهد داشت.

تراشه وان‌پلاس 13

تراشه وان‌پلاس 13 مدرک مهمی برای اثبات وجود دو نسخه از تراشه نسل جدید کوالکام است. اگر به خاطر داشته باشید، در ماه آگوست، اطلاعاتی منتشر شد که نشان می‌داد دو نسخه از این تراشه در دست ساخت است که یکی با کد SM8750 و دیگری با کد SM8750P شناخته می‌شود. دومین مدل که حرف P در انتهای آن به چشم می‌خورد، به احتمال زیاد نسخه‌ای مخصوص است که بر روی افزایش کارایی پردازشی آن تمرکز شده است. کوالکام سال‌هاست این کار را با تراشه‌های خود که در گوشی‌های پرچم‌دار سری گلکسی قرار می‌گیرند، انجام می‌دهد. برای مثال، تراشه Snapdragon 8 Gen 3 که در گلکسی S24 اولترا استفاده شده بود، نسبت به نسخه‌های دیگر کمی اورکلاک شده و توان پردازشی بالاتری داشت. این نسخه در نهایت به گوشی‌های شرکت نوبیا نیز راه یافت و Leading Edition نام گرفت.

خوشبختانه انتظار برای رونمایی از جدیدترین چیپست شرکت کوالکام چندان طولانی نخواهد بود زیرا به طور قطع، این قطعه در رویداد Snapdragon Summit که در 21 اکتبر (30 مهر) برگزار خواهد شد، به صورت عمومی رونمایی خواهد شد. در این رویداد، اطلاعات کاملی از این تراشه، عملکرد پردازشی آن، وضعیت مصرف انرژی و وضعیت احتمالی آن در مقایسه با سایر تراشه‌های پرچم‌دار بازار، منتشر خواهد شد.

علاوه بر تراشه وان‌پلاس 13، شایعات مختلف جزئیاتی دیگر از این گوشی موردانتظار را نیز لو داده‌اند. گفته می‌شود صفحه نمایش این گوشی خمیده و از نوع LTPO با رزولوشن 2K بوده، در قسمت پشتی از سه دوربین قدرتمند 50 مگاپیکسلی استفاده می‌کند و با شارژر مغناطیسی 50 واتی نیز شارژ خواهد شد. این دستگاه قرار است یک باتری دو سلولی 5840 میلی‌آمپرساعتی در دل خود جای دهد که هم از شارژ مغناطیسی پشتیبانی کرده و هم شارژری 100 واتی از نوع SUPERVOOC همراه خود دارد.

به غیر از وان‌پلاس، سایر رقبا نیز قرار است به زودی از پرچم‌دارهای خود رونمایی کنند که در همگی آنان، از تراشه Snapdragon 8 Elite استفاده شده است. شرکت آنر، عرضه سری مجیک 7 با این تراشه را تایید کرده و از طرف دیگر، شیائومی 15 و iQOO 13 نیز قرار است در ماه اکتبر با همین تراشه، معرفی و به بازار عرضه شوند. بدین ترتیب، اکتبر ماه شلوغی برای رونمایی از جدیدترین پرچم‌دارهای برندهای مختلف چینی است که در نهایت، باید ببینیم بهترین عملکرد متعلق به کدام یک خواهد بود.