گلکسی S25 و S25+ با تراشه قدرتمند اسنپدراگون ۸ نسل ۴ عرضه می‌شوند، اما گلکسی S25 FE به تراشه دایمنسیتی 9400 مجهز خواهد شد.

گزارش‌های اخیر حاکی‌از افزایش قابل‌توجه قیمت اسنپدراگون ۸ نسل ۴ (یا Snapdragon X Elite) نسبت به‌نسل پیشین خود هستند. این افزایش قیمت که پیش‌بینی می‌شود بین ۲۵ تا ۳۰ درصد باشد، می‌تواند چالشی بزرگ برای تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، به‌ویژه سامسونگ، ایجاد کند.

سامسونگ که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی روی‌توسعه تراشه‌های اگزینوس و افزایش رقابت‌پذیری آنها انجام داده، هنوز با چالش‌هایی در‌این زمینه مواجه است. با‌وجود بهبودهای انجام شده در اگزینوس ۲۵۰۰، تکیه صرف براین تراشه برای تأمین قدرت پرچمداران جدید سامسونگ می‌تواند یک ریسک بزرگ باشد. عملکرد ضعیف‌تر این تراشه در‌مقایسه با اسنپدراگون ۸ نسل ۴، به‌ویژه در زمینه پردازش گرافیکی و هوش مصنوعی، می‌تواند منجر به‌کاهش استقبال کاربران از پرچمداران سامسونگ و در‌نتیجه کاهش سهم بازار این کمپانی کره‌ای شود.

به‌گزارش منابع‌خبری، در‌حالی‌که پیش‌از‌این گمانه‌زنی‌هایی مبنی‌بر‌ همکاری سامسونگ با مدیاتک و تجهیز گوشی‌های گلکسی S25 و S25+ به تراشه دایمنسیتی ۹۴۰۰ مطرح شده بود، اخیرا Jukanlosreve، یکی از افشاگران مطلع در شبکه اجتماعی X اعلام کرده سامسونگ استراتژی متفاوتی را در‌پیش‌گرفته است. بر‌اساس این افشاگری، سامسونگ قصد دارد تنها در گلکسی S25 FE از تراشه دایمنسیتی 9400 استفاده کند و در تمامی مدل‌های سری گلکسی S25 (شامل S25 ، S25+ و S25 Ultra) در تمام بازارها، از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ بهره ببرد.

گلکسی S25 FE دایمنسیتی 9400

سامسونگ اولین نسل از گوشی‌های سری FE خود را با تراشه اسنپدراگون روانه بازار کرد، اما از نسل دوم به‌بعد، استراتژی خود را تغییر داد و به‌استفاده از تراشه‌های داخلی اگزینوس روی آورد. این رویکرد در جدیدترین مدل این سری، یعنی گلکسی S24 FE، نیز ادامه‌ یافته‌است. گلکسی S24 FE به نسخه‌ای از تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ مجهز شده که فرکانس کلاک آن به‌منظور بهبود پایداری و مدیریت مصرف انرژی، کمی کاهش یافته‌است.

استفاده از تراشه‌های اگزینوس در گوشی‌های سری FE به‌سامسونگ اجازه می‌دهد تا کنترل بیشتری بر‌روی عملکرد و هزینه‌های تولید داشته باشد و همچنین به‌تقویت و توسعه تراشه‌های داخلی خود کمک کند. بااین‌حال، عملکرد تراشه‌های اگزینوس درمقایسه با تراشه‌های اسنپدراگون، به‌ویژه در‌زمینه پردازش گرافیکی، همواره با چالش‌هایی همراه بوده و این موضوع می‌تواند بر‌تجربه کاربری گوشی‌های سری FE تأثیرگذار باشد.

باوجوداینکه هنوز اطلاعات دقیقی از عملکرد و بهره‌وری انرژی تراشه اگزینوس ۲۵۰۰ در‌دسترس نیست، اما برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر‌همکاری سامسونگ با مدیاتک، این احتمال را تقویت می‌کند که تراشه اگزینوس ۲۵۰۰ نتوانسته به‌طور کامل مطابق با انتظارات عملکردی ظاهر شود.

اگرچه تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ نسبت به‌نسل‌های قبلی خود پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته، اما به‌نظر می‌رسد چالش‌های سامسونگ در فرایند تولید تراشه‌های ۳ نانومتری (که مبنای تولید اگزینوس ۲۵۰۰ نیز هستند) عامل‌مؤثری در این تصمیم‌گیری بوده‌است. گزارش‌ها نشان می‌دهد سامسونگ با‌کاهش بازدهی در تولید این تراشه‌ها مواجه شده و این موضوع می‌تواند به‌افزایش هزینه‌ها و کاهش سودآوری منجر شود.

تراشه دایمنسیتی ۹۴۰۰ با معماری و فناوری ساخت جدیدش، پیشرفت‌های چشمگیری را در زمینه عملکرد و بهره‌وری انرژی به‌ارمغان آورده‌است. با‌این‌حال، حتی با‌وجود انتخاب تراشه دایمنسیتی 9400 برای گلکسی S25 FE، باز هم می‌توان انتظار داشت این گوشی نسبت به‌نسل قبلی خود افزایش عملکرد قابل‌توجهی داشته باشد. دایمنسیتی 9400 که بر‌پایه فرایند تولید 3 نانومتری ساخته شده، در‌مقایسه با تراشه دایمنسیتی 9300 ، عملکرد تک هسته‌ای را تا ۳۵ درصد و عملکرد چند هسته‌ای را تا ۲۸ درصد بهبود بخشیده‌است.

علاوه‌بر‌این، دایمنسیتی 9400 با پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) و بهبود عملکرد واحد پردازش گرافیکی، تجربه بازی با‌کیفیت بالاتر را برای کاربران به‌ارمغان می‌آورد. همچنین، به‌لطف بهبود ۴۰ درصدی در بهره‌وری انرژی، این تراشه به‌کنترل بهتر دما و افزایش عمر باتری گوشی کمک می‌کند.

یکی دیگر‌از نکات قوت دایمنسیتی 9400، واحد پردازش عصبی (NPU) نسل هشتم مدیاتک است که با‌ارائه عملکرد برتر درزمینه هوش مصنوعی مولد و پشتیبانی از Gemini Nano گوگل، به‌ارتقاء قابلیت‌های هوش مصنوعی گلکسی کمک می‌کند.