دادگاه عالی برزیل با صدور حکمی، به شبکه اجتماعی توییتر اجازه داد تا با پرداخت جریمه‌، فعالیتش را در این کشور از سر گیرد.

در ماه شهریور 1403 شبکه اجتماعی ایکس که قبلاً توییتر نامیده می‌شد به دلیل اختلافاتی که بین ایلان ماسک، مالک جدید این شبکه اجتماعی و دادگاه عالی برزیل به‌وجود آمده بود، در این کشور مسدود شد. اما حالا و پس از گذشت بیش از یک ماه، شرکت ایکس به این حکم تن داده و دادگاه هم اجازه داده است که ایکس دوباره در برزیل فعال شود.

شبکه اجتماعی ایکس به دلیل مسائلی همچون انتشار اطلاعات نادرست و اخبار جعلی، مدتی در این کشور مسدود شد. این در حالی بود که ایلان ماسک، مالک جدید این پلتفرم، با تصمیم دادگاه مبنی بر لزوم کنترل محتوای منتشر شده در این شبکه، مخالفت کرده بود و گفت بود که این کار دخالت در آزادی بیان است. در ادامه این اختلافات، شرکت ایکس اقدام به تعطیلی دفتر خود در برزیل و اخراج کارمندان کرد. لیکن، با توجه به الزامات قانونی برزیل مبنی بر لزوم حضور نماینده قانونی برای شرکت‌های خارجی فعال در این کشور، ایکس مجبور به بازگشت به برزیل و تبعیت از قوانین حاکم شد.

قضیه از این قرار بود که دادگاه برزیل از ایکس خواسته بود تا برخی از حساب‌هایی که اخبار دروغ و اطلاعات غلط منتشر می‌کردند را مسدود کند. اما ایلان ماسک با این درخواست مخالفت کرد. به همین دلیل، دادگاه برزیل تصمیم گرفت که ایکس را در این کشور ممنوع کند. این اتفاق در تاریخ 9 شهریور 1403 رخ داد و باعث شد که ایکس بیش از 20 میلیون کاربر برزیلی خود را از دست بدهد. این برای ایکس یک ضربه بزرگ بود، چون برزیل یکی از بازارهای مهم این شبکه اجتماعی محسوب می‌شد.

توییتر در برزیل

اما بعد از مدتی، ایلان ماسک فهمید که نمی‌تواند در برابر قوانین برزیل مقاومت کند. بنابراین مجبور شد که به درخواست دادگاه تن بدهد و جریمه‌ای سنگین هم پرداخت کند. علاوه‌براین، ایکس باید حساب‌هایی را که دادگاه برزیل مشخص کرده بود، مسدود می‌کرد. جالب اینجاست که در حین پرداخت این جریمه، شرکت ایکس اشتباهی پول را به حساب بانکی اشتباهی واریز کرد.

در حالی که دادگاه عالی برزیل ابتدا حکم به حذف برنامه X از فروشگاه‌های اپل و گوگل داده بود، اما بعداً این حکم را تعدیل کرد. درحال‌حاضر، کاربران برزیلی می‌توانند با استفاده از VPN به این برنامه دسترسی داشته باشند، بااین‌حال استفاده از این برنامه بدون رعایت مقررات قانونی می‌تواند جریمه‌ای 10 هزار دلاری را در پی داشته باشد.

اگرچه این بحران در برزیل به نوعی حل شده است، اما سیاست‌های بحث‌برانگیز X همچنان در کانون توجه قرار دارد. اتحادیه اروپا نیز به جمع منتقدان X پیوسته و در حال بررسی اعمال تحریم‌هایی علیه این پلتفرم است. به‌نظرمی‌رسد که X در عرصه بین‌المللی با چالش‌های جدی روبرو است و باید برای حفظ موقعیت خود در بازارهای مختلف، تغییرات اساسی در سیاست‌ها و رویکردهای خود ایجاد کند.