امروز با آپدیت جدید گوگل Docs بالاخره سربرگ Document Tabs که در ماه آوریل جهت سازمان‌دهی بهتر معرفی شده بود، در دسترس قرار گرفت.

این سربرگ جدید که در حالت ویرایشگر وب ظاهر می‌شود، هم به نویسندگان و هم به خوانندگان فایل‌های متنی کمک شایانی خواهد کرد. این قابلیت به نوعی شبیه ویژگی Show document outline بوده و دو امکان جهت بررسی راحت‌تر یک متن یا مقاله طولانی به شما می‌دهد؛ می‌توانید در هر لحظه، نگاهی به ساختار کلی مقاله داشته باشید و در نهایت، از طریق پنجره‌های مختلف، سریع‌تر از همیشه به قسمتی که مدنظرتان است منتقل شوید.

اگر فایل نوشتاری جدیدی را در آپدیت جدید گوگل Docs شروع کنید، به‌صورت Tab 1 به آن اضافه شده و گزینه Add tab نیز در پنل سمت چپ ظاهر می‌شود که به کمک آن، می‌توانید سربرگ‌های دیگری نیز به متن اضافه کنید. به گفته گوگل، به کمک این قابلیت می‌توانید چندین سربرگ مختلف را در یک فایل متنی داشته باشید و هر کدام را به سادگی و با امکانات فراوان مدیریت کنید.

آپدیت جدید گوگل Docs

تغییر ترتیب سربرگ‌ها نیز به‌راحتی و آسانی هرچه تمام‌تر صورت می‌گیرد؛ شما تنها با انتخاب یک سربرگ و کشیدنش به سمت بالا یا پایین، می‌توانید ترتیب را عوض کنید. علاوه بر آن، در زیر هر سربرگ، زیرمجموعه‌هایی نیز می‌توانید اضافه کنید که در حال حاضر، به سه زیرمجموعه محدود شده است. از طرف دیگر، حتی می‌توانید یک سربرگ را کپی کنید و از نو به متن اضافه کنید. کاربرد زیرمجموعه‌ها برای این است که مثلا در یک سفر کاری، می‌توانید یک زیرمجموعه را به خرج‌های شخصی و دیگری را به خرج‌های سازمانی اختصاص دهید یا مثلاً یک تیم یا گروه، می‌توانند به کمک زیرمجموعه‌ها، نقش هر فرد و وظایفش را توضیح دهند.

یکی دیگر از قابلیت‌های آپدیت جدید گوگل Docs این است که می‌توانید به سربرگ‌ها لینک بدهید. بدین ترتیب کاربر با کلیک بر روی لینک، مستقیماً به سربرگ موردنظر هدایت می‌شود. این قابلیت برای بسیاری از کارگزاران، مدیران شرکت‌ها، کارمندان و… مفید است و می‌تواند بخش‌های مختلفی از کارهای این افراد را منظم و سازمان‌دهی کند. برای مثال، مدیر یک پروژه می‌تواند سربرگ‌های مختلفی برای بودجه، نقش و وظایف افراد، اهداف، تاریخ‌های مهم و… بسازد و لینک هر کدام را برای افراد گروه ارسال کند تا نمای بهتری از پروژه و کار مهمشان در دست داشته باشند.

قابلیت Document Tabs در هفته‌های آتی برای تمامی مشتریان سرویس Google Workspace، دارندگان اشتراک Google Workspace Individual و حساب‌های شخصی کاربران فعال می‌شود و شما نیز می‌توانید دسترسی داشته باشید.