امروز شرکت گوگل، قابلیت هوش مصنوعی گوگل Photos که Ask Photos نام دارد را برای کسانی که در لیست انتظار بودند، عرضه کرد.

کاربران ایالات متحده، امروز با گزینه‌ای به نام Ask Photos در اپلیکیشن گوگل Photos مواجه شدند. این قابلیت ماه گذشته معرفی و برخی افراد توانستند به لیست انتظار آن راه یابند. این قابلیت که به کمک هوش مصنوعی کار می‌کند، به شما در پیدا کردن راحت‌تر عکس‌هایتان کمک می‌کند. برای مثال، می‌توانید از وی عکس‌های اولین شنای فرزندتان را بخواهید یا بگویید تصاویری مرتبط با جشن هالووین از میان عکس‌های گالری‌تان انتخاب و به نمایش بگذارد.

قابلیت هوش مصنوعی گوگل Photos

در اوایل ماه سپتامبر، گوگل ثبت نام برای قرارگرفتن در لیست انتظار قابلیت هوش مصنوعی گوگل Photos را آغاز کرد و حال این قابلیت به‌صورت رسمی در دسترس قرار گرفت. در هفته‌های گذشته نیز گزارشات اندکی مبنی بر فعال شدن این قابلیت در سطح اینترنت مشاهده شد اما از روز گذشته، تعداد این گزارش‌ها افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

این قابلیت چه برای دارندگان گوشی‌های اندرویدی و چه سیستم عامل iOS در دسترس قرار گرفته است. این قابلیت به‌صورت پنجره جدیدی در نوار پایینی اپلیکیشن گوگل Photos دیده می‌شود که جایگزین نوار جستجو شده است. اگر بخواهید از همان جستجوی کلاسیک استفاده کنید، باید در ابتدا یک سوال از قابلیت Ask Photos بپرسید و سپس دوباره می‌توانید به حالت کلاسیک بازگردید.

قابلیت هوش مصنوعی گوگل Photos

برای اولین بار، قابلیت هوش مصنوعی گوگل Photos از شما تاییدیه‌های مختلفی چون دسترسی به برخی فایل‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌گیرد و از شما می‌خواهد که اسم هر شخص را در گالری‌تان به‌صورت مرتب و دقیق درج کرده باشید. از طرف دیگر، باید روابط خود با هر شخص یا حتی حیوان خانگی را تایید کنید. این مسئله با تعداد عکس‌هایی که با یک شخص یا حیوان گرفته‌اید، به صورت خودکار تعیین خواهد شد.

در بررسی‌های اولیه، مشخص شد که این قابلیت جدید، در زمینه پیدا کردن افراد و مکان‌های مختلف عالی عمل می‌کند اما اگر در مورد اشیاء یا رویدادهای مختلف از آن سوال کنید، همیشه نتایج درستی تحویل‌تان نمی‌دهد. برای مثال، کاربری در مورد عکس‌های زمان تغییر خانه‌اش سوال کرد که این هوش مصنوعی، تصاویری مربوط به سال 2013 را بارگزاری کرد در حالی که این کاربر، در چند سال اخیر نقل مکان کرده است. از طرف دیگر، وقتی در مورد عکس‌های مشترک با برخی از دوستان یا حتی همسرش سوال کرد، این هوش مصنوعی نتایجی دقیق و درست را تحویل کاربر داد.

قابلیت هوش مصنوعی گوگل Photos

جالب است بدانید که قابلیت هوش مصنوعی گوگل Photos از دسترسی لوکیشن نیز استفاده می‌کند تا سوال‌های مختلفی که در مورد مکانی خاص می‌پرسید را بتواند پیدا کند. البته نتایج این قسمت نیز همیشه دقیق و درست نیستند. تا به این لحظه، Ask Photos در دسترس همه قرار نگرفته اما اگر جزو کسانی هستید که در چند هفته اخیر در لیست انتظارش ثبت نام کرده‌اید، به زودی این ویژگی را دریافت خواهید کرد.

لیست انتظار قابلیت Ask Photos هنوز هم در دسترس است و اگر علاقه به استفاده از آن دارید، می‌توانید ثبت نام کنید تا در هفته‌های آتی برایتان فعال شود. در نهایت قابل ذکر است که این ویژگی تا به این لحظه فقط مختص به کاربران ایالات متحده بوده و در سایر نقاط جهان، در دسترس نیست.