تحلیل جدید تصاویر مادربرد پردازنده‌های A18 و A18 Pro اپل، اطلاعات جالبی را در مورد تفاوت‌های این دو تراشه و عملکرد برتر A18 Pro آشکار کرده‌است.

تحلیل جدیدی از تصاویر مادربرد پردازنده‌های A18 و A18 Pro اپل، که به‌تازگی منتشر شده، اطلاعات دقیق‌تری را در‌مورد تراشه‌های نسل دوم 3 نانومتری غول کوپرتینویی که در قلب آیفون 16 قرار دارند، آشکار می‌کند. پیش‌از‌این، تصاویر اولیه به‌دلیل عدم شناسایی دقیق اجزا، امکان مقایسه‌ی کامل بین این دو پردازنده را دشوار می‌کرد. اما اکنون، با انتشار جزئیات بیشتر، از جمله ابعاد دقیق دای، می‌توان به‌بررسی عمیق‌تر تفاوت‌های بین A18 و A18 Pro پرداخت.

تحلیل دقیق‌تر High Yield نشان می‌دهد A18 Pro با مساحت مادربرد 105 میلی‌مترمربعی، درمقایسه‌با A18 با مساحت 90 میلی‌مترمربعی، از فضای بیشتری برخوردار است. افزایش مساحت به‌اپل اجازه می‌دهد تا حافظه‌یکش SLC بزرگ‌تر و یک هسته‌ پردازشگر گرافیکی (GPU) اضافی را در A18 Pro جای دهد. هما‌ن‌طورکه می‌دانید، افزایش ظرفیت کش می‌تواند به‌بهبود چشم‌گیر عملکرد منجر شود. به‌همین‌دلیل، A18 Pro در برخی از بنچمارک‌ها، با وجود داشتن پیکربندی CPU مشابه A18 و تنها یک هسته GPU بیشتر، عملکرد برتری را نشان می‌دهد.

ابعاد مادربرد تراشه A18 Pro

انتشار تصاویر مادربرد پردازنده‌های A18 و A18 Pro، بحث‌های جالبی را در شبکه اجتماعی ایکس پیرامون معماری این تراشه‌ها برانگیخته است. برخی کارشناسان با تکیه‌براین تصاویر، بر‌این‌باورند A18 و A18 Pro به‌صورت مستقل طراحی شده‌اند و برخلاف رویه‌ی پیشین، A18 تنها یک نسخه‌ ضعیف‌تر از A18 Pro نیست. نکته‌ی‌ جالب‌توجه دیگر، ابعاد A17 Pro است که با 103.8 میلی‌مترمربع، از تراشه‌ مورد استفاده در آیفون 16 و آیفون 16 پلاس نیز بزرگ‌تر بوده و تنها اندکی کوچک‌تر از A18 Pro است. سکوت اپل در مورد تعداد ترانزیستورهای این تراشه‌ها نیز موضوعی قابل‌تأمل است که می‌تواند به تراکم پایین‌تر نسخه‌ N3E درمقایسه‌با نسخه‌ N3B در فناوری 3 نانومتری TSMC مرتبط باشد.

به‌نظر می‌رسد اپل برای افزایش تعداد ترانزیستورها در A18 Pro نسبت به A17 Pro، ناچار به افزایش مساحت مادربرد شده، هرچند جزئیات دقیق این موضوع هنوز به طور رسمی اعلام نشده‌است. با در نظر گرفتن عملکرد خیره ‌کننده‌ی A18 Pro در آزمون‌های مختلف، تحلیل منبع معتبر، Geekerwan مبنی بر‌اینکه این تراشه سریع‌ترین تراشه‌ی موبایل موجود در بازار است و تنها پس از تراشه‌های بسیار قدرتمند M2 و M4 اپل قرار می‌گیرد، دور ‌از انتظار نیست. این موضوع نشان‌دهنده‌ی مهارت اپل در طراحی و بهینه‌سازی تراشه‌های مخصوص دستگاه‌های موبایل است.