در راستای موفقیت نسبی تراشه اسنپدراگون X الیت، امروز مشخص شد که روند توسعه اسنپدراگون X2 الیت نیز توسط کوالکام به صورت رسمی آغاز شده است.

در اوایل سال جاری، لپ‌تاپ‌هایی که با تراشه‌های اسنپدراگون X الیت و اسنپدراگون X پلاس مجهز بودند، وارد بازار شده و تبدیل به یکی از بهترین محصولات در زمینه صرفه‌جویی در مصرف باتری شدند. به دنبال موفقیت این تراشه‌ها که بر اساس معماری ARM هستند، ظاهراً کوالکام توسعه نسل جدیدشان را نیز آغاز کرده است. ظاهراً پردازنده‌های سری X2 در مرحله تست و بررسی قرار دارند و وبسایت WinFuture نیز موفق شده است اولین شواهد مبنی بر نسخه‌ای قدرتمند از این پردازنده‌ها را رویت کند.

تمامی مدل‌های تراشه 12 هسته‌ای سری اسنپدراگون X الیت از شماره مدل SC8380XP استفاده می‌کنند. حال نشریه WinFuture موفق شده در پایگاه‌های داده مربوط به کوالکام، مدل SC8480XP را رویت کند که به عقیده این وبسایت، متعلق به اسنپدراگون X2 الیت خواهد بود. به گفته این منبع، کوالکام در ماه‌های آگوست و جولای سال جاری، تراشه مدل SC8480XP که با نام پروژه گلایمور نیز شناخته می‌شود را وارد مرحله تست کرده اما متاسفانه آمار و نتایج این تست‌ها در دسترس نیست.

روند توسعه اسنپ‌دراگون X2 الیت

تا به این لحظه، فقط می‌دانیم که روند توسعه اسنپدراگون X2 الیت آغاز شده و خبری از تعداد هسته‌های یا سرعت کلاک این تراشه موردانتظار نداریم. جالب است بدانید که واژه گلایمور، اسم دومین آبشار عظیم در کشور آیسلند است و اگر بخواهیم بر اساس این اسم قضاوت کنیم، به نظر می‌رسد کوالکام به دنبال جهشی در زمینه قدرت و کارایی در پردازنده‌های نسل جدیدش باشد. در گذشته شرکت کوالکام برای کد اسم پروژه‌های خود از قبیل تراشه‌های گوشی‌های هوشمند یا پردازنده‌های کامپیوتری، از اسم مکان‌های طبیعی مختلف در هاوایی استفاده کرده می‌کرد. حال در مدل جدید، به سراغ کشور آیسلند رفته که باید ببینیم چه تغییر معناداری در این تغییر اسم رویت می‌شود.

احتمال می‌رود روند توسعه اسنپدراگون X2 الیت یا پروژه گلایمور در سال 2025 به پایان برسد. تراشه اسنپدراگون X الیت، تمرکز ویژه‌ای بر پردازش تک هسته‌ای داشته و همین باعث شد از لحاظ عملکرد پردازشی چند هسته‌ای و گرافیکی، از تراشه پرچم‌دار اپل یعنی سری M4 عقب بیوفتد. از طرف دیگر، عرضه این تراشه قدرتمند بر روی کامپیوترها باعث شد شرکت‌های بزرگ این صنعت یعنی اینتل و AMD نیز به فکر ساخت تراشه‌هایی با پردازنده قوی‌تر، گرافیک یکپارچه بهتر و واحد پردازش هوش مصنوعی توانا بیوفتند.

به احتمال زیاد، کوالکام از عملکرد اسنپدراگون X الیت درس گرفته و این بار در تراشه نسل جدید خود، به شدت به دنبال رقابت با اپل خواهد رفت. پس انتظار داریم ضعف‌های مدل قبلی، در مدل جدید برطرف شده و کوالکام در نهایت ویژگی‌هایی جذاب ارائه کند تا بتواند بر رقیب خود پیروز شود.