امروز به طور رسمی تایید شد که شکایت دولت انگلستان علیه سونی قرار است در 2 مارس 2026 به دادگاه فرستاده شود.

همانطور که می‌دانید، چندی پیش دولت انگلستان از شرکت سونی برای دریافت هزینه‌های اضافی و گران‎‌فروشی در زمینه محتوای دیجیتال، به خصوص بسته‌های الحاقی، شکایت کرد. این شکایت را الکس نیل، که به مدت 20 سال است در زمینه مختلف حمایت از مشتریان فعال است، مطرح کرده و سعی دارد از این طریق، شرایط را برای خریداران در انگلستان بهتر کند. وی بارها در سخنرانی‌ها و رویدادهای مختلف مربوط به حمایت از مشتریان در سرتاسر انگلستان شرکت کرده و چهره‌ای شناخته شده به حساب می‌آید. دادگاهی که در سال 2026 علیه سونی تشکیل می‌شود، هشت هفته به طول خواهد انجامید.

درست است که تاریخ دادگاه دور به نظر می‌رسد اما الکس معتقد است زمان کافی به دو طرف پرونده داده شده تا شواهد و مدارک جمع کرده و هر کدام بتوانند پرونده‌ای محکم بر علیه یکدیگر بسازند و در دادگاه ارائه دادند. شکایت انگلستان علیه سونی بیشتر در راستای حفاظت از حقوق افرادی است که از 19 آگوست 2016 تا 19 آگوست 2022 مالک یکی از دستگاه‌های پلی‌استیشن بوده و یا بازی‌های دیجیتالی خریداری کرده‌اند یا یکی از خریدهای درون برنامه‌ای خود را به صورت دیجیتالی و از طریق فروشگاه پلی‌استیشن انجام داده‌اند. در این شکایت عنوان شده که سونی جایگاه مهمی در زمینه بازارهای دیجیتال در دست دارد و سعی دارد با گران‌فروشی محتواهای دیجیتالی در انگلستان، از این جایگاه خود سوء استفاده کند. درست است که سونی باید از فروش محصولاتش سودی به دست آورد اما به نظر می‌رسد این شرکت نزدیک به شکستن قوانین اتحادیه اروپا بوده و در حال ایجاد انحصار در بازار بازی‌های دیجیتالی است.

شکایت انگلستان علیه سونی

از طرف دیگر، سونی قوانین سفت و سختی در مورد تعیین قیمت بازی‌های دیجیتالی برای توسعه‌دهندگان و ناشران ایجاد کرده است. بر طبق این قوانین، قیمت بازی‌ها را خود سونی تعیین کرده و برای فروش هر کدام از آنان به صورت دیجیتالی به علاوه تمامی خریدهای دیجیتالی داخل بازی، 30 درصد حق کمیسیون دریافت می‌کند. این مسئله باعث می‌شود قیمت‌ها افزایش و برای مصرف‌کننده عادلانه نباشد. شکایت انگلستان علیه سونی نیز در مورد همین قیمت‌ها بوده و عنوان می‌کند که مصرف‌کننده مجبور است هزینه بسیار بالا و غیرمنصفانه‌ای بپردازد. این هزینه‌های غیرمنصفانه، بر روی رقابت نیز تاثیرگذاشته و با ایجاد فضایی ناسالم، سایر رقبا را مجبور می‌کند که قیمت‌هایی بالاتر عنوان کنند.

اگر شما نیز جزو کسانی هستید که به چنین مشکلی برخورده‌اید، می‌توانید به این شکایت بپیوندید و در نهایت، اگر دادگاه به نفع انگلستان رای بدهد، شاید بتوانید غرامتی از سونی دریافت کنید. در نهایت، باید منتظر سال 2026 و شروع این دادگاه باشیم تا ببینیم سونی در این رابطه، چه چیزی برای ارائه دارد.