آیفون 16 پرو مکس با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در قابلیت تعمیر و استفاده از نسل جدید شیشه سرامیک شیلد، در تست سقوط شکست خورد.

مدل‌های آیفون 16 و آیفون 16 پرو با مجموعه‌ای از تغییرات قابل‌توجه در طراحی بیرونی و عملکرد داخلی معرفی شده‌اند. اپل به‌وضوح در طراحی این نسل، تمرکز ویژه‌ای بر‌قابلیت تعمیر و نگهداری داشته‌است. به‌عنوان‌مثال، تعویض باتری به‌طرز چشمگیری ساده‌تر شده و در تست‌ها، زمان تعویض باتری آیفون 16 کمتر از 90 ثانیه گزارش شده‌است. با‌وجود استفاده از نسل دوم فناوری سرامیک شیلد اپل در پوشش نمایشگر و پنل پشتی، این شیشه‌ها همچنان در برابر ضربه و سقوط آسیب‌پذیر هستند. تست‌های سقوط جدید نشان می‌دهد آیفون 16 پرو مکس، مشابه نسل قبلی خود، در برابر سقوط چندان مقاوم نیست و به‌راحتی آسیب می‌بیند.

تست سقوط سالانه کمپانی Allstate بر‌روی آیفون جدید، بینشی در‌ مورد اینکه آیا اپل موفق به‌افزایش مقاومت شیشه شده یا خیر، ارائه می‌دهد. همانطور که در تست مشاهده می‌شود، شیشه Ceramic Shield به‌آسانی مدل‌های قبلی می‌شکند. در واقع، صرف‌نظر‌از میزان مقاومت شیشه، ذات آن مستعد ترک خوردن است. علاوه‌بر‌این، افزایش اندازه مدل “پرو” نیز می‌تواند یکپارچگی ساختار شیشه را به‌خطر بیندازد و آن را آسیب‌پذیرتر کند.

این تست نشان می‌دهد با وجود ادعای اپل مبنی بر‌افزایش مقاومت شیشه Ceramic Shield، در عمل این شیشه همچنان در برابر سقوط و ضربه آسیب‌پذیر است. بنابراین، کاربران آیفون 16 پرو، به‌ویژه مدل‌های بزرگ‌تر، باید همچنان در استفاده روزمره از دستگاه احتیاط کنند و درصورت امکان از قاب و محافظ صفحه‌نمایش استفاده نمایند.

نسل دوم فناوری سرامیک شیلد در آیفون‌های جدید، با افزایش قابل‌توجهی در میزان مواد سرامیکی به‌کار رفته، نویدبخش بهبود چشمگیر در مقاومت دستگاه است. کمپانی Allstate برای ارزیابی این ادعا، تست سقوط آیفون 16 پرو مکس را با استفاده از ربات DropBot از ارتفاع 6 فوتی انجام داد. این تست شامل سناریوهای مختلف سقوط، از جمله سقوط از رو و پشت دستگاه بود. نتایج نشان می‌دهد علی‌رغم ادعای افزایش مقاومت، قاب تیتانیومی دستگاه نیز در اثر ضربات متعدد دچار فرورفتگی و خراش‌های قابل‌مشاهده شده‌است.

در نهایت، آیفون 16 پرو مکس در تست‌های سقوط شکست خورد و به‌دلیل شکستن کامل محفظه دوربین، غیرقابل استفاده شد. در ویدیو ذکر شد که بازخوردهای لمسی به‌درستی کار می‌کنند، به‌این معنی که از لحاظ فنی امکان تعمیر دستگاه وجود دارد. با‌وجود‌اینکه برخی از قابلیت‌های دستگاه همچنان functional بودند، به‌دلیل شکستگی شیشه، استفاده از آن ایمن نبود. شیشه پشتی به‌سرعت در اولین ضربه شکست و نسل دوم فناوری سرامیک شیلد اپل را زیر سوال برد.

با توجه به‌اینکه تاکنون هیچ گوشی هوشمندی در تست DropBot دوام نیاورده و سربلند بیرون نیامده است، نتایج به‌دست آمده الزاما به‌معنای ضعف ذاتی بدنه گوشی‌های هوشمند نیست؛ این تست تنها نشان می‌دهد شیشه گوشی‌ها در صورت سقوط از ارتفاع معین مستعد شکستن هستند. شایان ذکر است این آزمایش‌ها تنها سناریوهای کنترل‌شده آزمایشگاهی را شبیه‌سازی می‌کنند و در دنیای واقعی، با در نظر گرفتن عوامل متعددی همچون زاویه و محل سقوط، آیفون 16 پرو مکس می‌تواند از چنین سقوط‌هایی جان سالم به‌در ببرد.

در تست‌های دیگر، آیفون 16 پرو مکس در زمینه مصرف باتری نتوانست گلکسی S24 اولترا را شکست دهد و همچنین دوربین‌های این گوشی در رتبه‌بندی DxoMark در جایگاه چهارم قرار گرفتند که نشان می‌دهد از برترین‌های بازار فاصله دارند. برای مشاهده ویدیوی تست سقوط آیفون 16 پرو مکس، می‌توانید به‌لینک فوق مراجعه کنید.

تست سقوط آیفون 16 پرو مکس