به دنبال برگزاری رویداد State of Play، سونی جزئیاتی کامل از عناوین روز اول پلی‌استیشن 5 پرو و نحوه اجرای آنان منتشر کرد.

در تاریخ 7 نوامبر (17 آبان)، کنسول موردانتظار پلی‌استیشن 5 پرو که قوی‌ترین دستگاه ساخته سونی تا به امروز است، به صورت رسمی منتشر می‌شود و لیستی از بازی‌های AAA بزرگ و معروف سونی، قرار است در روز اول با ویژگی‌هایی بهبود یافته بر روی این سیستم اجرا شود. قیمت این کنسول برابر با 699.99 دلار است و شامل 2 ترابایت حافظه داخلی SSD، کنترلر دوال سنس و نسخه‌ای رایگان از عنوان Astro’s Playroom است. پیش خرید کنسول نیز از در وبسایت رسمی پلی‌استیشن آغاز شده است.

بازی Gran Turismo 7: قابلیت PSSR در پلی‌استیشن 5 پرو حتی بر روی رزولوشن 4K نیز موثر بوده و جزئیات و کیفیت تصویر را بیش از پیش افزایش می‌دهد. این بازی که جزو عناوین روز اول پلی‌استیشن 5 پرو است، از این پس از قابلیت ری تریسینگ پشتیبانی می‌کند و نه تنها انعکاس محیط و سایر ماشین‌ها را بدنه ماشین‌تان می‌توانید ببینید، بلکه انعکاس قسمت‌های مختلف ماشین نیز بر روی بدنه خودش قابل مشاهده است! علاوه بر آن، در کنسول میان‌نسلی سونی، این بازی به صورت آزمایشی با رزولوشن 8K و 60 فریم بر ثانیه نیز اجرا می‌شود.

بازی Horizon Forbidden West و Horizon Zero Dawn Remastered: در بازی Horizon Forbidden West می‌توانید از حالت گرافیکی بهره ببرید که مشابه حالت Quality در کنسول پایه یا حتی بهتر است اما این بار، نرخ فریم پایدار 60 فریم بر ثانیه را تقدیم‌تان می‌کند که دو برابر کنسول پایه است. علاوه بر آن، قدرت پلی‌استیشن 5 پرو کمک می‌کند برخی ویژگی‌های موتور Decima بهتر از پیش قابل اجرا باشد. به لطف این موضوع، شاهد بهبودهایی در سایه‌ها، پوست شخصیت‌ها، بافت مو، ابرها و عمق و… اشاره کرد. بازی Horizon Zero Dawn Remastered نیز به صورت پایه از پلی‌استیشن 5 پرو پشتیبانی می‌کند و به لطف آن، شاهد گرافیکی خیره‌کننده، بهبودهایی واضح در کیفیت بصری و در نهایت، نرخ فریم‌های بسیار بالا و در عین حال پایدار هستیم که تجربه‌ای جدید برای این بازی نیز رقم می‌زند.

بازی The Last of Us Part I Remastered و The Last of Us Part II Remastered: هر دوی این بازی‌ها حالتی ویژه در پلی‌استیشن 5 پرو دارند؛ این دو بازی با رزولوشن 1440p اجرا شده و سپس به کمک قابلیت PSSR به 4K ارتقاء داده می‌شوند. در این حالت، نرخ فریم نیز به صورت ثابت بر روی 60 قرار داشته و تجربه‌ای متعادل از لحاظ نرخ فریم و رزولوشن را به کاربر تقدیم می‌کند. دو حالت Performance و Fidelity که در کنسول پایه وجود داشتند نیز در این نسخه یافت می‌شوند اما حال تجربه بسیار بهتری ارائه داده و از نرخ فریم‌های بالاتر از 60 نیز پشتیبانی می‌کنند. البته برای بازی در این فریم‌ها، باید مطمئن شوید که مانیتورتان از آن پشتیبانی می‌کند.

بازی‌های Marvel’s Spider-Man و Ratchet & Clank: Rift Apart: از دیگر عناوین روز اولیه پلی‌استیشن 5 پرو می‌توان به بازی‌های Marvel’s Spider-Man Remastered، Marvel’s Spider-Man: Miles Morales، Ratchet & Clank: Rift Apart و Marvel’s Spider-Man 2 اشاره کرد. در همه این عناوین، حالتی جدید به نام Performance Pro اضافه شده که در آن، ویژگی‌های حالت Fidelity در کنسول پایه یعنی ری تریسینگ و رزولوشن 4K، با نرخ فریم 60 فریم بر ثانیه ترکیب شده و یکی از بهترین تجربه‌های ممکن از این سری عناوین را تقدیم کاربر می‌کند.

بازی Hogwarts Legacy: به لطف بهبود عملکرد پردازشی پلی‌استیشن 5 پرو، حالت‌های Fidelity و Performance از نظر بصری بهبودهایی بسیار قابل توجه داشته و در عین حال، هیچ آسیبی نیز به تجربه کاربر از بازی وارد نشده است. قابلیت PSSR نیز باعث شده تصاویری واضح‌تر، شارپ‌تر و زیباتر در تمامی حالت‌های گرافیکی به ثبت برسد. افزایش قدرت کارت گرافیک پلی‌استیشن 5 پرو باعث شده ری تریسینگ در حالت Fidelity بسیار بهتر شود و از این پس، شاهد نورپردازی و سطوح انعکاسی کاملاً جدید خواهید بود که به زیباتر شدن بازی از لحاظ بصری کمک شایانی کرده است.

بازی‌های Dragon’s Dogma 2، Resident Evil Village و Resident Evil 4: در عنوان Dragon’s Dogma 2، به کمک قدرت پلی‌استیشن 5 پرو و قابلیت PSSR، شاهد تکنولوژی ری تریسینگ به شکلی بهتر و همچنین افزایش واضحی در نرخ فریم هستیم. شرکت کپ‌کام در نسخه جدید، به بازی Resident Evil Village حالت 120 فریم بر ثانیه اضافه کرده است و در Resident Evil 4 نیز فقط وعده افزایش نرخ فریم داده شده اما به طور دقیق تا چه مقدار مشخص نیست.

بازی Dragon Age: The Veilguard: دو حالت Fidelity و Performance در کنسول جدید بهبودهایی از لحاظ بصری داشته‌اند که حالت اول با نرخ فریم 30 و حالت دوم با نرخ فریم 60 اجرا خواهد شد. استودیو BioWare تاکید کرده که تکنولوژی PSSR به افزایش کیفیت تصویر در هر دوی این حالت‌ها کمک شایانی می‌کند. نسخه مربوط به پلی‌استیشن 5 پرو قرار است در حالت Performance از تکنولوژی ری تریسینگ بهره ببرد که در کنسول پایه، فقط در حالت 30 فریم بر ثانیه در دسترس است. پس نسخه پرو به راحتی می‌تواند تجربه‌ای روان‌تر با کیفیتی بالاتر تقدیم بازیکن کند.

بازی Star Wars Jedi: Survivor: حالت Quality بالاترین رزولوشن این بازی در میان کل کنسول‌ها، یعنی 2160p را ارائه می‌دهد. حالت Performance نیز 60 فریم بر ثانیه اجرا شده و حال از رزولوشن بالاتر، قابلیت ری تریسینگ و بهبود نورپردازی بهره می‌برد. علاوه بر این‌ها، حالت PSSR نیز نوید تصاویری شارپ، زیبا و پر جزئیات را در هر دوی این حالت‌ها می‌دهد.

بازی Alan Wake 2: قابلیت ری تریسینگ در این بازی به حالت Quality اضافه شده است. استودیوی Remedy این بازی را تبدیل به یکی از عناوین روز اول پلی‌استیشن 5 پرو کرده و در ازای آن، در حالت Performance که با 60 فریم بر ثانیه اجرا می‌شود نیز بهبودهایی از لحاظ بصری اعمال کرده است. بدین ترتیب، رزولوشن رندرینگ که در کنسول پایه 1440p بود، این بار به 4K ارتقاء پیدا کرده است.

بازی Final Fantasy VII Rebirth: در کنسول پلی‌استیشن 5 پرو حالت جدیدی به نام Enhanced به این بازی اضافه شده که اجرای آن به صورت 60 فریم بر ثانیه را تضمین و رزولوشنی مشابه با حالت Graphics در کنسول پایه ارائه می‌دهد. بدین ترتیب، از ترکیبی از گیم‌پلی روان و رزولوشن بالا در کنسول میان‌نسلی سونی لذت خواهید برد.

بازی Assassin’s Creed Shadows: این بازی از قدرت مثال‌زدنی کنسول جدید سونی بهره می‌گیرد تا ری تریسینگ و نورپردازی پیشرفته و واقع‌گرایانه ارائه دهد. به لطف قابلیت PSSR و افزایش توان پردازشی کارت گرافیک پلی‌استیشن 5 پرو، کاربران تصاویری زیباتر در کنار اجرایی روان‌تر دریافت خواهند کرد.

بازی Stellar Blade: این اثر نیز یکی دیگر از عناوین روز اول پلی‌استیشن 5 پرو است و به کمک قدرت پردازشی این کنسول، رزولوشن 4K و حداقل نرخ فریم 50 فریم بر ثانیه را ارائه می‌دهد. از طرف دیگر، قابلیت PSSR نیز به افزایش کیفیت بصری بازی و نمایش جزئیات بیشتر در محیط، کمک می‌کند. علاوه بر این دو، حالتی به نام HFR تعبیه شده که اگر مانیتور یا تلوزیونی 120 هرتزی داشته باشید، می‌توانید بازی را با 80 فریم بر ثانیه اجرا و از گیم‌پلی روان و تماشایی لذت ببرید.

بازی The First Descendant: در این اثر، استودیو NEXON از قدرت مثال‌زدنی کارت گرافیک پلی‌استیشن 5 پرو استفاده می‌کند تا در مقایسه با کنسول پایه، نورپردازی، سایه‌ها و ری تریسینگ بسیار واقع‌گرایانه‌تری خلق و به نمایش بگذارد. در نهایت، به کمک قابلیت PSSR بازی با رزولوشنی بالاتر و کیفیت تصویری بسیار بهتر اجرا می‌شود. تیم توسعه‌دهنده در حال کار بر روی فعال کردن قابلیت تولید فریم FSR 3.1 هستند تا به کمک آن، نرخ فریم را نیز افزایش داده و تجربه‌ای روان‌تر به کاربر تقدیم کنند.