براساس اعلام رسمی کمپانی شیائومی، گوشی پرچمدار اقتصادی شیائومی 14T درکنار دو نسخه دیگر به همراه ساعت هوشمند و لپ‌تاپ ردمی بوک 16 با مشخصات سخت‌افزاری و زبان طراحی مشابه نسل گذشته معرفی شد.

پس‌از مدتی انتشار اخبار و شایعات پیرامون سری گوشی‌های پرچمدار اقتصادی شیائومی 14T، کمپانی شیائومی با برگزاری یک مراسم بزرگ اقدام به معرفی جدیدترین گوشی‌های هوشمندش کرد شامل شیائومی 14T و شیائومی 14T پرو می‌شود. باوجود دو نسخه مختلف، ما قصد داریم به‌صورت اختصاصی از قابلیت‌های پردازشی سخت‌افزاری و سیستم دوربین به‌همراه زبان طراحی تکراری شیائومی 14T توضیحاتی را ارائه دهیم تا کاربران بیشتر با آن آشنا شوند؛ قبل‌از شروع معرفی نگاهی کلی به مشخصات سخت‌افزاری شیائومی 14T می‌اندازیم.

شیائومی 14Tمشخصات فنی
تراشهDimensity 8300-Ultra
نوع نمایشگرCrystal-Res AMOLED
ابعاد نمایشگر6.67
حافظه رم12 تا 16 گیگابایت
حافظه داخلی256 گیگابایت تا 1 ترابایت
سیستم دوربین50 مگاپیکسلی؛ IMX906 
تله‌فوتو 50 مگاپیکسلی
اولتراواید 12 مگاپیکسلی
دوربین سلفی32 مگاپیکسل
باتری5000 میلی‌آمپرساعت
شارژ67 واتی سیمی
سیستم‌عاملHyperOS 2.0
معرفی شیائومی 14T

براساس آنچه در تصاویر شیائومی 14T مشاهده می‌کنیم، شیائومی از طراحی سال‌های گذشته استفاده کرده تا کاربران بتوانند با آن ارتباط بهتری برقرار کنند؛ همچنین، این موضوع باعث می‌شود زمان تحقیق‌وتوسعه دربخش طراحی با سرعت بیشتری پیش بروند و هزینه‌ها به‌حداقل برسد. ازسوی‌دیگر، کاربران عامل دیگر تغییرات جزئی در سری جدید شیائومی 14T هستند؛ گزارش‌ها نشان می‌دهند کاربران علاقه‌ای به تغییر زبان طراحی به‌صورت یک‌باره ندارند و اتخاذ چنین سیاستی می‌تواند به‌جای پیروزی باعث شکست سازندگان شود.

پنل پشت دستگاه و ماژول دوربین تنها تغییر اساسی و قابل‌توجه شیائومی 14T درمقایسه‌با نسل گذشته یعنی شیائومی 13T است که مقادیری بزر‌گ‌تر شده و می‌تواند سه سنسور دوربین را میزبانی کند که برای یک دستگاه پایه پرچمدار به‌عنوان گزینه‌ای بسیار مطلوب برای کاربران به‌شمار می‌رود؛ موسسه‌های تحقیقاتی براین‌باورند به‌دلیل کاهش درآمد‌ها کاربران روی به‌خرید محصولات ارزان‌قیمت می‌آورند و به‌همین‌دلیل می‌توان گفت کاربران زیادی در بازار جهانی اقدام به خرید نسخه پایه یا همان شیائومی 14T خواهند کرد.

در جریان مراسم معارفه، سخنگوی شیائومی اعلام کرد از پنل 6.67 اینچی با فناوری Crystal-Res AMOLED برای تولید شیائومی 14T استفاده کرده که می‌تواند تجربه کاربری چشمگیر و قابل‌توجهی را به کاربران ارائه دهد. همچنین، این نمایشگر از نرخ به‌روزرسانی 144 هرتزی، رزولوشن 2K با سطح روشنایی خودکار 4000 نیتی و تراکم 446 پیکسل‌براینچ پشتیبانی می‌کند که درمقایسه‌با پرچمداران محبوب و پرفروش سال 2024 میلادی عملکرد بهتری خواهد داشت؛ همچنین، برای جلوگیری از خستگی و آسیب به‌ چشم از سیگنال کنترل شدت نورهای LED با نرخ غیرقابل‌تصور ۳۸۴۰ هرتزی استفاده می‌کند.

معرفی شیائومی 14T

علاوه‌براین، مشخصات سخت‌افزاری داخلی نشان می‌دهد کمپانی شیائومی برای تولید شیائومی 14T از تراشه نسل گذشته Mediatek Dimensity 8300 Ultra با لیتوگرافی 4 نانومتری استفاده می‌کند که بهینه‌سازی‌های انجام‌شده هوش مصنوعی توسط سازنده چینی می‌تواند عملکرد پردازشی و گرافیکی فوق‌العاده‌ای را برای یک گوشی پرچمدار اقتصادی به‌ارمغان بیاورد. ازسوی‌دیگر، در مراسم معرفی شیائومی 14T مشخص شد از حداقل 12 گیگابایت و حداکثر 16 گیگابایت حافظه رم استفاده می‌شود که عملکرد روان و منسجم دستگاه را هنگام بازی‌های ویدئویی یا اجرای چندین برنامه ‌به‌صورت هم‌زمان در پس‌زمینه تضمین می‌کند.

همان‌طورکه می‌دانید، ظرفیت حافظه ذخیزه‌سازی گوشی‌های هوشمند از مهم‌ترین عوامل و اولویت‌های کاربران برای انتخاب و خرید یک دستگاه نسل جدید محسوب می‌شود؛ برهمین‌اساس، سازندگان تلاش می‌کنند با ارائه ظرفیت مختلف کاربران را از نیاز به سایر لوازم جانبی بی‌نیاز سازند. مشخصات فنی نشان می‌دهد شیائومی نیز با اتخاذ چنین رویکردی اقدام به پشتیبانی از حداقل 256 گیگابایت و حداکثر یک ترابایت حافظه داخلی با تکنولوژی UFS 4.0 کرد که نرخ خواندن و نوشتن ترتیبی آن‌ بسیار بیشتری از نسل‌های گذشته است.

دراینجا به‌ مهمترین بخش سخت‌افزاری و مورد علاقه کاربران یعنی سیستم ماژول سه‌گانه دوربین می‌رسیم که باید گفت شیائومی برای تولید آن تقریبا از سنسورهای خوبی استفاده کرده که در گوشی‌های هوشمند سامسونگ، وان پلاس و ریلمی نیز یافت می‌شود. مشخصات معرفی شده شیائومی 14T نشان می‌دهد این ماژول دوربین شامل سنسور واید 50 مگاپیکسلی Sony IMX906 با گشودگی دیافراگم f/1.7، سنسور اولتراواید 12 مگاپیکسلی با فاصله‌کانونی 15 میلی‌متر و سنسور تله‌فوتو 50 مگاپیکسلی با بزرگ‌نمایی اپتیکال 2.6 و فاصله‌کانونی 50 میلی‌متری می‌شود؛ همچنین، شیائومی برای دوربین سلفی از یک سنسور 32 مگاپیکسلی بهره برده که می‌تواند تصاویر خوبی را در شرایط نوری مناسب ارائه دهد.

معرفی شیائومی 14T

قابلیت‌های سیستم دوربین در بخش فیلم‌برداری نشان می‌دهد شیائومی 14T می‌تواند با رزولوشن 4K و نرخ 30 فریم‌برثانیه ویدئو‌ها را ثبت کند. در مراسم رونمایی، کمپانی شیائومی روی ویژگی‌های نرم‌افزاری دوربین و خروجی آن به‌کمک هوش مصنوعی اشاره زیادی کرد که به‌صراحت به‌ما می‌گوید شیائومی 14T و برادرش تصاویر بهبودیافته‌ای را دراختیار کاربران درحالت ویدئویی و عکاسی قرار می‌دهد. برهمین‌اساس، می‌توان دریافت چینی‌ها پیشرفت چشمگیری در توسعه دوربین‌ با کمک تامین‌کنندگانی مانند لایکا، هاسل‌بلاد و لارگان داشتند.

برای تامین انرژی، شیائومی از یک باتری استاندارد 5000 میلی‌آمپرساعتی استفاده کرد که به‌همراه شارژ سریع سیمی 67 واتی می‌تواند ظرف مدت‌زمان 70 تا 75 دقیقه شارژ شود. طی سال‌های اخیر، استفاده از فناوری شارژ فوق‌سریع برای گوشی‌های چینی به‌امری عادی بدل‌شده که می‌تواند در وقت کاربران صرفه‌جویی کند و دیگر مجبور نباشند برای یک‌بار شارژ بیشتر از دو ساعت منتظر بمانند. البته باید ذکر کنیم شارژرهای فوق‌سریع می‌تواند زودتر باعث اصطحلاک باتری شود، درصورتی‌که گوشی‌های پرچمدار اپل یا سامسونگ به‌دلیل پشتیبانی از آمپر پایین عمر بیشتری دارند.

شیائومی 14 تی پرو مجموعه‌ای از ویژگی‌های هوش مصنوعی را به کاربران ارائه می‌دهد که به‌‌همراه برادر کوچک‌ترش به‌عنوان ‌اولین دستگاه‌های اندرویدی هستند که پس‌از مدل‌های پیکسل از قابلیت‌های مولد Gemini 1.0 پشتیبانی می‌کنند. ویژگی‌ها شامل Circle to Search گوگل، AI Film برای ویرایش هوشمندتر ویدئو، AI Interpreter، AI Notes، AI Recorder و AI Subtitles (احتمالا Live Caption با نام جدید) می‌شود. به‌خصوص AI Notes و AI Recorder، ترجمه همزمان، شناسایی گوینده و خلاصه‌‌سازی را ارائه می‌دهند؛ شیائومی تایید کرده که Circle to Search در تاریخ 6 اکتبر راه‌اندازی خواهد شد.

در انتها باید اشاره‌ای به سیستم نرم‌افزاری شیائومی 14T و برادرش بکنیم، چراکه قرار است این سری به‌صورت پیش‌فرض از سیستم‌عامل اختصاصی HyperOS 2.0 برخوردار شوند که برپایه اندروید 14 بهینه‌سازی شده و عملکردی نسبتا مشابه دارد، اما قابلیت‌های بیشتری را به‌همراه امنیت بالاتر برای گوشی‌های هوشمند شیائومی به‌ارمغان خواهد آورد. همچنین، پس‌از مراسم، اعلام شد سری شیائومی 14T با چهار رنگ‌بندی مشکی، خاکستری، آبی و لیمویی عرضه می‌شود تا کاربران هنگام خرید گزینه‌های انتخابی بیشتری داشته باشند. قیمت پایه این دستگاه 724 دلار خواهد بود؛ با کلیک روی این لینک می‌توانید معرفی Xiaomi 14T Pro را بخوانید.

معرفی شیائومی 14T