با iOS 18، آیفون شما دیگر فقط یک گوشی نیست، بلکه یک بوم نقاشی دیجیتال است که می‌توانید آن را مطابق سلیقه و نیازهایتان شخصی‌سازی کنید.

با انتشار iOS 18، کاربران آیفون می‌توانند تجربه‌ی کاربری‌شان را به‌سطح جدیدی از شخصی‌سازی برسانند. این نسخه از سیستم‌عامل، ابزارهای نوینی را برای چیدمان برنامه‌ها و ویجت‌ها، تغییر رنگ آیکون‌ها، سفارشی‌سازی مرکز کنترل و حتی جایگزینی دکمه‌های چراغ قوه و دوربین ارائه می‌دهد. اپل همچنین امکان شخصی‌سازی برخی از برنامه‌هایش، مانند Photos، را فراهم کرده‌است. در iOS 18، کاربران قادر خواهند بود تا آیفون خود را به‌شیوه‌ای بی‌سابقه و مطابق با سلیقه‌ی شخصی‌شان تنظیم کنند. در ادامه، به‌جزئیات این قابلیت‌ها و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها پرداخته می‌شود.

انعطاف‌پذیری بی‌سابقه در چیدمان صفحه اصلی

شخصی‌سازی iOS 18

در نسخه‌های پیشین iOS، صفحه اصلی آیفون همواره برنامه‌ها را در یک شبکه‌ی ثابت و از‌ پیش‌ تعیین‌شده قرار می‌داد. برای‌مثال، اگر قصد داشتید برنامه‌ای را در گوشه‌ی پایین صفحه قرار دهید، ابتدا مجبور بودید فضای بالای آن را با برنامه‌های دیگر پر کنید.

اما iOS 18 این محدودیت را از بین برده و آزادی عمل بی‌سابقه‌ای را در چیدمان صفحه اصلی به‌کاربران ارائه می‌دهد. اکنون می‌توانید در هر نقطه‌ای از صفحه، فضای خالی ایجاد کنید و تنها چند برنامه یا یک ویجت را در پایین صفحه یا هر جای دیگری که می‌خواهید قرار دهید. این قابلیت به‌ویژه برای کاربرانی که از بک‌گراند‌های زیبا و هنری استفاده می‌کنند، بسیار کاربردی خواهد بود، زیرا دیگر نیازی نیست نگران پوشیده شدن بخش‌های مهم تصویر توسط آیکون‌ها باشند.

این تغییر، تحولی اساسی در الگوی طراحی رابط کاربری iOS محسوب می‌شود و به‌کاربران اجازه می‌دهد تا صفحه اصلی خود را به‌شکلی کاملاً شخصی‌سازی شده و مطابق با سلیقه‌ی‌شان طراحی کنند.

شخصی‌سازی آیکون‌ها؛ رنگ‌آمیزی و تغییر اندازه

شخصی‌سازی iOS 18

سیستم عامل iOS 18 علاوه‌بر امکانات چیدمان، ابزارهای جدیدی را برای تغییر ظاهر آیکون‌های برنامه‌ها در صفحه اصلی ارائه می‌دهد.

کاربران می‌توانند با اعمال یک رنگ واحد بر‌روی تمامی آیکون‌ها، ظاهری یکپارچه و هماهنگ به‌صفحه اصلی خود ببخشند. برای این کار، کافیست با لمس طولانی صفحه اصلی و سپس انتخاب گزینه “Edit”، رنگ مورد‌نظر را از پالت رنگ‌ها برگزینند. این قابلیت به‌ویژه در حالت تاریک، جلوه‌ای زیبا و منحصربه‌فرد به‌آیکون‌ها می‌بخشد.

همچنین، در همین بخش، امکان تغییر اندازه آیکون‌ها به‌حالت بزرگ‌تر نیز وجود دارد. البته، در این حالت، نام برنامه‌ها نمایش داده نمی‌شود تا چیدمان صفحه خلوت‌تر و زیباتر به‌نظر برسد. در‌حال‌حاضر، امکان نمایش همزمان آیکون‌های بزرگ و نام آن‌ها وجود ندارد. این تغییرات، به‌کاربران اجازه می‌دهد تا ظاهر بصری صفحه اصلی خود را به‌شکلی خلاقانه و مطابق با سلیقه‌ی شخصی‌شان تنظیم کنند.

مرکز کنترل پیشرفته و قابل‌تنظیم در iOS 18

شخصی‌سازی iOS 18

مرکز کنترل در iOS 18 با قابلیت‌های جدید و قدرتمند، سطح بالاتری از شخصی‌سازی و کنترل را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اکنون می‌توانید کنترل‌های مورد نیازتان را مستقیماً از نمای مرکز کنترل اضافه یا حذف کنید و حتی اندازه آن‌ها را تغییر دهید، مشابه آنچه در ویجت‌های صفحه اصلی امکان‌پذیر است. همچنین، توسعه‌دهندگان برنامه‌های خارج از اپل نیز می‌توانند کنترل‌های اختصاصی خود را برای استفاده در مرکز کنترل در اختیار کاربران قرار دهند.

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید، امکان سازماندهی کنترل‌ها در چندین صفحه است. به‌صورت پیش‌فرض، صفحاتی برای پخش رسانه، کنترل لوازم خانگی هوشمند (Home) و تنظیمات اتصال در نظر گرفته شده‌است، اما کاربران می‌توانند این صفحات را به‌دلخواه‌شان تغییر داده، حذف کرده و یا صفحات جدیدی با کنترل‌های دلخواه خود ایجاد کنند. این سطح از انعطاف‌پذیری، به‌کاربران اجازه می‌دهد تا مرکز کنترل را به‌نحوی بهینه و مطابق با نیازهایشان تنظیم کنند.

انعطاف‌پذیری بی‌سابقه در شخصی‌سازی صفحه قفل؛ جایگزینی دکمه‌های دوربین و چراغ قوه

شخصی‌سازی iOS 18

برای اولین بار در تاریخ iOS، کاربران می‌توانند دکمه‌های دوربین و چراغ قوه را در صفحه قفل آیفون خود با سایر کنترل‌های موجود در مرکز کنترل، از جمله کنترل‌های ارائه شده توسط اپلیکیشن‌های غیربومی، جایگزین کنند. این قابلیت به‌ویژه برای دارندگان آیفون 16 و 16 پرو که از دکمه‌ی اختصاصی کنترل دوربین بهره می‌برند، بسیار کاربردی خواهد بود، زیرا دیگر نیازی به‌وجود دکمه‌ی دوربین در صفحه قفل نخواهند داشت.

اگرچه همچنان محدودیت دو دکمه در صفحه قفل وجود دارد، اما اپل امکان تنظیم کنترل‌های متفاوت برای هر صفحه قفل سفارشی را فراهم کرده که این خود، قابلیتی جذاب و کاربردی محسوب می‌شود.

شخصی‌سازی فراتر از سیستم؛ برنامه‌های اپل نیز متحول می‌شوند

شخصی‌سازی iOS 18

در iOS 18، امکان شخصی‌سازی فراتر از ابزارهای سیستمی رفته و به‌برنامه‌های اختصاصی اپل نیز گسترش یافته است. اکنون، کاربران می‌توانند تجربه‌ی کاربری‌شان را در برخی از این برنامه‌ها نیز به‌سلیقه‌ی خود تنظیم کنند.

  • برنامه‌ی پیش‌فرض Photos: بازطراحی اساسی برنامه Photos در iOS 18، امکانات شخصی‌سازی قدرتمندی را برای تقریباً تمامی جنبه‌های این برنامه فراهم می‌کند. کاربران می‌توانند نوع مجموعه‌های نمایش داده شده، نحوه‌ی مرتب‌سازی و فیلتر کردن کتابخانه‌ی تصاویر و بسیاری از موارد دیگر را مطابق با نیازهای‌شان تنظیم کنند.
  • اپلیکیشن کاربردی Reminders: علاوه‌بر ادغام Reminders در برنامه‌ی Calendar، یکی از به‌روزرسانی‌های مهم این برنامه در iOS 18، امکان تغییر ترتیب بخش‌های لیست “Today” است. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید یادآوری‌های گذشته را به‌انتهای لیست منتقل کنید.
  • اپلیکیشن سلامت و تناسب اندام Fitness: حتی برنامه‌ی Fitness نیز از این موج شخصی‌سازی بی‌نصیب نمانده است. اکنون می‌توانید صفحه Summary را تغییر داده و تنها اطلاعات مورد‌نظرتان، مانند حلقه‌های فعالیت، نکات مربی، روندها و غیره را نمایش دهید.

این تغییرات نشان می‌دهد اپل در iOS 18 به‌نیاز کاربران برای شخصی‌سازی هرچه بیشتر تجربه‌ی کاربری خود توجه ویژه‌ای داشته است.

طلوع عصر جدیدی از شخصی‌سازی در آیفون با iOS 18

روزگاری تصور می‌شد اپل هرگز به‌سمت شخصی‌سازی گسترده در آیفون حرکت نخواهد کرد. طراحی‌های منسجم و یکپارچه‌ی غول کوپرتینو در پی ارائه‌ی تجربه‌ای ساده و زیبا برای تمامی کاربران بود، این باور را پررنگ‌تر می‌کرد. اما iOS 18 این پیش‌فرض را به‌چالش کشیده و نشان می‌دهد آن دوران به‌پایان رسیده است.

اکنون، آیفون با قابلیت‌های شخصی‌سازی بی‌نظیر iOS 18، بیش از هر زمان دیگری می‌تواند بازتابی از سلیقه و نیازهای کاربران باشد. بی‌شک، این به‌روزرسانی زمینه‌ساز نوآوری‌ها و خلاقیت‌های بی‌شماری در طراحی رابط کاربری آیفون خواهد بود و باید منتظر ماند و دید کاربران چگونه از این ابزارهای جدید بهره خواهند برد.