جدیدترین پرچمدار اپل، آیفون 16، به بازار ایران وارد شده است. اما این گوشی با قیمت‌ نجومی در دسترس کاربران ایرانی قرار گرفته است.

قیمت آیفون 16 در بازار ایران آنقدر بالا است که دسترسی به این دستگاه را برای بسیاری از کاربران به یک رویا تبدیل کرده است. در حالی که آیفون 16 در بازارهای جهانی با قیمت 800 تا 1500 دلار عرضه می‌شود، در ایران این گوشی با قیمت‌های باورنکردنی 150 تا 200 میلیون تومان به فروش می‌رسد. حتی اگر دلار را با نرخ 60 هزار تومان در نظر بگیریم، باز هم قیمت این گوشی در ایران بسیار بالاتر از قیمت جهانی آن است.

این اختلاف قیمت فاحش، باعث شده تا بسیاری از کاربران ایرانی از خرید آیفون 16 منصرف شوند. در شبکه‌های اجتماعی، کاربران زیادی نسبت به این قیمت‌های بالا اعتراض کرده‌اند و آن را غیرمنصفانه دانسته‌اند. کارشناسان بازار موبایل، دلایل مختلفی را برای افزایش قیمت آیفون 16 در ایران مطرح می‌کنند. برخی از این دلایل عبارتند از نوسانات شدید نرخ ارز در ماه‌های اخیر و تحریم‌های اقتصادی علیه ایران که باعث شده تا واردات آیفون 16 با مشکلات زیادی همراه باشد.

قیمت آیفون 16

اما از سوی دیگر قیمت بالای آیفون 16 در بازار ایران توجیه منطقی ندارد چرا که این دستگاه در کشورمان رجیستر نمی‌شود و کاربران فقط به مدت یک ماه می‌توانند بدون دردسر و مشکل با آن کار کنند، پس از یک ماه آنتن‌دهی دستگاه مختل شده و کاربران باید با استفاده از ترفندهایی اقدام به بازیابی آنتن کنند که از یک سو هزینه‌بر است و از سوی دیگر دردسرهای زیادی دارد.

درحالی‌که پیش‌بینی می‌شد با ورود آیفون 16 به بازار مشکل رجیستری حل شده و این گوشی نیز در شبکه تلفن همراه کشور ثبت شود، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده و همچنان روزنه‌های امیدی به رجیستری این گوشی وجود دارد. البته گفته می‌شود اگر این دستگاه در شبکه تلفن همراه کشور رجیستر شود، قیمت آن با افزایش زیادی همراه خواهد شد. باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا این دستگاه در کشورمان هم آنتن‌دهی خواهد شد یا همچنان باید با مشکلات واردات و قیمت‌های نجومی و دردسرهای آن دست‌وپنجه نرم کنیم.