براساس یک گزارش جدید، اپل با معرفی سری آیفون 16، سه مشکل عمده موجود در سری آیفون 15 از جمله مشکل گرمای بیش‌از‌حد و طول‌عمر باتری را برطرف کرده‌است.

نسل جدید آیفون 16 با مجموعه‌ای از ارتقاهای سخت‌افزاری و بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری پا به‌عرصه گذاشته‌است. این رویکرد نشان می‌دهد استراتژی اپل در سری آیفون 16، به‌جای تمرکز بر‌نوآوری‌های بنیادین، بیشتر معطوف به‌رفع نواقص و کاستی‌های سری آیفون 15 سال گذشته و بهبود تجربه کاربری است. بررسی‌های اولیه می‌گوید اگرچه چهار مدل جدید آیفون 16 فاقد ویژگی‌های متحول‌کننده هستند، اما بهبودهای چشمگیری را در زمینه‌های مختلف ارائه می‌دهند که می‌تواند برای کاربرانی که به‌دنبال ارتقای گوشی خود هستند، جذاب و وسوسه‌انگیز باشد.

یکی از نقاط ضعف قابل‌توجه اپل در سری آیفون 15 این بود که علیرغم بهره‌مندی آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس از پردازنده قدرتمند A17 Pro، این دستگاه‌ها در اجرای بازی‌های AAA با نرخ فریم قابل‌قبول با مشکل مواجه بودند. این مشکل عمدتاً به‌دلیل سیستم خنک‌کننده ناکارآمد بود که منجر به‌کاهش عملکرد پردازنده در اثر افزایش دما می‌شد. به‌عنوان‌مثال، در هنگام اجرای بازی Genshin Impact، آیفون 15 پرو کوچکتر با افت فریم شدید و لگ مواجه می‌شد. خوشبختانه، اپل ادعا می‌کند در مدل‌های آیفون 16 از یک سیستم خنک‌کننده پیشرفته استفاده کرده که می‌تواند عملکرد دستگاه را در اجرای بازی‌ها تا 30 درصد بهبود بخشد.

باتری سری آیفون 16

در ادامه به‌دوربین پرداخته می‌شود، که همواره یکی از نقاط قوت کلیدی آیفون‌ها و عامل اصلی ترغیب کاربران به‌خرید مدل‌های جدید است. اپل در سری آیفون 16، یک دکمه اختصاصی برای دوربین در نظر گرفته است تا فرایند عکاسی را ساده‌تر، سریع‌تر و در دسترس‌تر کند. پیش‌بینی می‌شود در آینده، این دکمه جدید قابلیت‌های بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهد و به‌عنوان یک ابزار کنترلی چندمنظوره در حوزه عکاسی و فیلم‌برداری عمل کند؛ اما در‌حال‌حاضر، تمرکز آن بر‌بهبود تجربه عکاسی است. در نهایت، باید به‌یکی دیگر از خواسته‌های همیشگی کاربران یعنی افزایش عمر باتری اشاره کرد که اپل در سری آیفون 16 به‌آن توجه ویژه‌ای داشته است.

به‌طور جالب‌توجهی، آیفون 16 پرو مکس، پرچمدار جدید اپل، با ارائه زمان اجرای چشمگیر 33 ساعت در پخش ویدیو، طولانی‌ترین عمر باتری را در بین تمامی مدل‌های آیفون به‌خود اختصاص داده است؛ این میزان، چهار ساعت بیشتر از آیفون 15 پرو مکس است. نکته قابل‌توجه اینکه تمام این ارتقاها و بهبودها، بدون افزایش قیمت نسبت به‌سری آیفون 15 سال گذشته ارائه می‌شوند که یک مزیت رقابتی بزرگ برای اپل محسوب می‌شود. با‌این‌حال، مارک گورمن از بلومبرگ در آخرین خبرنامه خود اشاره می‌کند این تغییرات به‌تنهایی برای ایجاد یک جهش بزرگ در فروش کافی نیستند. از آنجا که این ارتقاهای سخت‌افزاری چندان بنیادین به‌نظر نمی‌رسند، به‌نظر می‌رسد تمرکز اصلی اپل به‌سمت قابلیت‌های هوش مصنوعی و نرم‌افزاری معطوف شده‌است که در قالب پلتفرم Apple Intelligence تجلی یافته است.

متأسفانه، Apple Intelligence در زمان عرضه رسمی سری آیفون 16 در 20 سپتامبر در دسترس نخواهد بود، به این معنی که برگ برنده اپل برای افزایش فروش، حداقل در ابتدا، غایب خواهد بود. این موضوع می‌تواند چالشی برای اپل باشد، زیرا سایر تغییرات و بهبودها در سری آیفون 16، اگرچه قابل‌توجه هستند، می‌توانند به‌تنهایی برای ترغیب کاربران به‌ارتقای دستگاه خود کافی نباشند. باید دید آیا جذابیت‌های دیگر آیفون 16، مانند عمر باتری بی‌نظیر آیفون 16 پرو مکس و دکمه اختصاصی دوربین، در کنار عرضه بعدی Apple Intelligence، می‌توانند موج لازم برای ترغیب کاربران به‌خرید این مدل‌های جدید را ایجاد کنند یا خیر.