شرکت اپل روز دوشنبه آپدیت سیستم عامل iPadOS 18 را منتشر کرد که ظاهراً باعث خرابی برخی از مدل‌های آیپد شده و کاربران را به دردسر انداخته است.

برخی از مدل‌های آیپد پرو M4 با نصب سیستم عامل جدید، خاموش شده و دیگر روشن نشدند! همین باعث کابوسی برای بسیاری از کاربران شده و اپل نیز در این راستا، آپدیت جدید را برای رفع این مشکل، متوقف کرد. با تایید وبسایت 9to5Mac، این آپدیت دیگر برای آیپد پروهای M4 که سال جاری منتشر شدند در دسترس نیست. به نظر می‌رسد اپل این آپدیت را به صورت ریشه‌ای برای دستگاه‌های آیپد پرو جدید متوقف کرده تا مشکل را پیدا و حل کند. خوشبختانه سایر مدل‌های آیپد با مشکل مواجه نشده و آپدیت برای آنان در دسترس است.

تعدادی از کاربران در ردیت و انجمن‌های گفتگوی اپل گزارش داده‌اند که با نصب آپدیت سیستم عامل iPadOS 18 دستگاه‌هایشان خاموش و دیگر روشن نشده است! به گفته یکی از کاربران، آیپد طبق معمول وارد فرآیند آپدیت کردن شده و در یکی از مراحلش، به صورت خودکار خاموش شد. پس از این خاموش شدن، دیگر آیپد به هیچ طریقی روشن نشد! متاسفانه مشکل به قدری جدی است که حتی به کمک یک کامپیوتر نیز ممکن نبود که فایل‌های سیستمی آیپد را باز گردانند و دوباره آن را روشن کنند.

آپدیت سیستم عامل iPadOS 18

یکی دیگر از کاربران عنوان کرد: «من مجبور شدم آیپد خودم را به نزدیک‌ترین اپل استور ببرم و آنان تایید کردند که دستگاه به طور کامل خراب شده است. با این حال گفتند که نیاز است آن را برای بررسی به مهندسین خود ارسال کنند و پس از طی شدن این مراحل، یک دستگاه جایگزین به من می‌دهند! برای منی که اشتراک Apple care دارم، این مسئله عجیب و آزاردهنده است».

تا به این لحظه اپل هیچ بیانیه رسمی در مورد مشکلات این سیستم عامل جدید بیرون نداده اما همین مسئله که دیگر آپدیت بر روی برخی دستگاه‌ها در دسترس نیست، نشان از مشکلی جدی دارد. متاسفانه این مشکل گریبان بعضی از افراد را گرفته و برایشان دردسرساز شده است که انتظار می‌رود اپل به هر طریقی، این مشکل را در آینده‌ای نزدیک حل کند.

آپدیت جدید سیستم عامل iPadOS 18 نیز شباهت‌های زیادی به iOS 18 دارد و قابلیت شخصی‌سازی گسترده صفحه هوم را به ارمغان می‌آورد. علاوه بر آن، امکاناتی چون اضافه شدن قسمت مربوط به ریاضی در اپلیکیشن Notes، خواندن دست‌نوشته‌ها به کمک Smart Script، تبدیل صوت به متن به صورت زنده، اضافه شدن اپلیکیشن ماشین حساب برای اولین بار و همچنین حالت گیم مود که مختص به بازی است، در این سیستم عامل جدید گنجانده شده است. به همین دلیل، کاربران زیادی اقدام به دانلود و نصب این آپدیت کرده‌اند و متاسفانه برخی از آنان نیز با مشکلاتی جدی مواجه شده‌اند.