تراشه A18 Pro شرکت اپل که منحصراً در گوشی‌های آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس استفاده شده‌اند، توان پردازشی بسیار بهتری از نسل قبل دارند.

بر طبق ادعای شرکت اپل، قابلیت ری تریسینگ سخت‌افزاری که برای اولین بار در تراشه A17 Pro سال گذشته ظاهر شد، در مدل جدید بهبودی قابل توجه یافته است. تجربه بازی‌های روز دنیا به کمک تراشه جدید اپل، قطعاً روان‌تر و با کیفیت‌تر خواهد بود اما این غول آمریکایی ادعا دارد که در بخش ری تریسینگ سخت‌افزاری، تراشه جدیدش دو برابر بهتر عمل می‌کند!

در طی معرفی سری آیفون 16 در روز گذشته، اپل جزئیاتی از عملکرد تراشه نسل جدیدش نیز به اشتراک گذاشت. بر طبق این اطلاعات، گرافیک تراشه A18 Pro حدود 20 درصد سریع‌تر از مدل A17 Pro بوده و پردازنده آن نیز 15 درصد سریع‌تر عمل می‌کند. تا به این لحظه مقایسه‌ای از عملکرد این دو تراشه در بازی‌های مختلف منتشر نشده اما انتظار می‌رود این افزایش قدرت پردازشی به علاوه سیستم خنک کنندگی بهبود یافته در تراشه جدید، باعث شود که آیفون 16 پرو و پرو مکس، نسل قبل خود را با فاصله بسیار زیادی پشت سر بگذارند.

تراشه A18 Pro

در بحث ری تریسینگ سخت‌افزاری، اپل به طرز واضحی تراشه نسل جدید خود را بهبود داده و با اعمال هسته‌هایی مختص به این پردازش، مشخص شد که در نهایت، عملکرد این تراشه جدید دو برابر مدل قدیمی خودش است. متاسفانه تا به این لحظه کسی موفق نشده این ادعا را در بازی‌های AAA بررسی کند و برای این موضوع باید کمی بیشتر منتظر بمانیم. با این حال، اجرای این بازی‌ها در گوشی‌های اپل بدون نیاز به هیچ‌گونه شبیه‌سازی، نشان از قدرت تصورنشدنی تراشه‌های غول آمریکایی دارد.

اپل به کسانی که قصد خرید آیفون 16 پرو و پرو مکس برای تجربه بازی‌های مختلف را دارند پیشنهاد داده که حتماً گزینه Game Mode را در سیستم عامل iOS 18 فعال کنند. به گفته شرکت سازنده، فعال کردن این گزینه باعث می‌شود کاربران در صورت بازی کردن طولانی مدت، شاهد ثبات بیشتری در نرخ فریم باشند و تجربه کلی بهتری از بازی خود دریافت کنند. متاسفانه سال گذشته اپل در آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس کم‌کاری کرد و سیستم خنک کننده مناسبی برای تراشه A17 Pro تعبیه نکرد که باعث می‌شد در بعضی شرایط، خصوصاً در هنگام بازی، دمای این تراشه از مقادیر قابل قبول رد شود. این مشکل در مدل‌های جدید رفع شده و علاوه بر آن، باید ببینیم عملکرد دستگاه در زمینه ری تریسینگ نیز دقیقاً چقدر پیشرفت کرده است.