براساس اعلام رسمی، گوشی تاشدنی هواوی میت XT با دو لولا و سه‌ نمایشگر با ابعاد 10.2 اینچ معرفی شد.

هواوی پس از مدت‌ها انتظار، سرانجام از HUAWEI Mate XT، اولین گوشی تاشوی جهان با دو لولا و سه صفحه‌نمایش، رونمایی کرد. این دستگاه نوآورانه از طراحی تاشوی دوگانه با دو لولا بهره می‌برد که در مقایسه با لولای تکی گوشی‌های تاشوی استاندارد Fold-style، انعطاف‌پذیری بیشتری را ارائه می‌دهد. یکی از لولاها به سمت داخل و دیگری به سمت بیرون تا می‌شود و در نتیجه هنگام تا شدن شکلی شبیه Z ایجاد می‌شود. در حالت تا شده، سمت چپ صفحه نمایش تاشو به عنوان صفحه نمایش 6.4 اینچی گوشی هوشمند عمل می‌کند.

با ضخامت 12.8 میلی‌متر در حالت تا‌شده، Mate XT کمی ضخیم‌تر از سامسونگ گلکسی Z Fold 6 (12.1 میلی‌متر) است، اما در واقع از گلکسی Z Fold 5 (13.4 میلی‌متر) باریک‌تر است. پس از باز شدن کامل، یک صفحه‌نمایش 10.2 اینچی LTPO OLED در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که به‌صورت چشم‌گیرتری بزرگ‌تر از صفحه‌نمایش‌های تاشوی 7.6 اینچی تا 8 اینچی است که در گوشی‌های تاشوی معمولی مانند Samsung Galaxy Z Fold 6 و Google Pixel 9 Pro Fold دیده می‌شود. همچنین، دستگاه هواوی را می‌توان تا حدی به اندازه صفحه نمایش 7.9 اینچ باز کرد که برای کاربرانی که صفحه نمایش بزرگ می‌خواهند اما نه به اندازه‌ی 10.2 اینچ، ایده‌آل است. این پنل همچنین دارای شیشه فوق باریک برای محافظت بهتر است.

معرفی هواوی میت XT

باتری سیلیکونی 5600 میلی‌آمپرساعتی هواوی میت XT، با وجود فرم‌فاکتور منحصربه‌فرد دستگاه، ظرفیت بالایی دارد، هرچند که عملکرد آن در کنار صفحه‌نمایش تاشوی بزرگتر باید مورد بررسی قرار گیرد. همچنین، پشتیبانی از شارژ سیمی 66 واتی و شارژ بی سیم 50 واتی، امکان شارژ سریع و راحت را فراهم می‌کند. اگرچه هواوی جزئیات چیپست را اعلام نکرده است، اما باتوجه‌به پشتیبانی از ارتباطات ماهواره‌ای، احتمالا از همان تراشه Kirin 9010 5G استفاده می‌کند که در سری Pura 70 دیده می‌شود.

سیستم دوربین اصلی این گوشی تاشو سه‌صفحه‌نمایش نیز قدرت‌مند است و شامل یک دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی با دیافراگم متغیر (1/1.56 اینچی، f/1.4 تا f/4.0)، یک لنز اولتراواید 12 مگاپیکسلی f/2.2 و دوربین پریسکوپ 12 مگاپیکسلی با حالت بزرگ‌‌نمایی 5.5x است. یک دوربین 8 مگاپیکسلی در یک پانچ‌هول سمت چپ صفحه‌نمایش قرار دارد که برای سلفی و تماس‌های ویدیویی در هردو حالت تاشده و باز استفاده می‌شود. سایر ویژگی‌های قابل‌توجه شامل بلوتوث 5.2، بلستر IR به‌همراه Harmony OS به‌جای سیستم‌عامل EMUI و یک اسکنر اثر انگشت جانبی خواهد شد.

هواوی هنگام معرفی گوشی تاشوی جدید میت XT در چین با قیمت اولیه 19999 یوان (~2809 دلار) برای مدل 16/256 گیگابایت در دسترس است و تا 23999 یوان (~3371 دلار) برای مدل 16/1 ترابایت قیمت دارد. همچنین، دستگاه هواوی با لوازم جانبی متعددی در جعبه عرضه می‌شود که شامل یک قاب پایه، هدفون HUAWEI FreeBuds 5، یک شارژر 66 واتی و یک شارژر ماشین 88 واتی می‌شود.

درحال‌حاضر، دردسترس بودن Mate XT در خارج از چین تأیید نشده است و هواوی هنوز پاسخی در این زمینه ارائه نداده است. عدم عرضه‌ این دستگاه منحصربه‌فرد در بازارهای جهانی، می‌تواند یک فرصت ازدست‌رفته برای هواوی و علاقه‌مندان به فناوری باشد.