به نظر می‌رسد امسال نیز اپل الگویی که از زمان آیفون 14 ابداع کرد را ادامه داده و نسخه eSIM آیفون 16 را محدود به بازار آمریکا کرده است.

همانطور که می‌دانید، سری آیفون 14 شامل یک نسخه eSIM بود که از سیم‌کارت‌های عادی پشتیبانی نمی‌کرد و این نسخه، هیچوقت به بیرون از مرزهای ایالات متحده آمریکا راه نیافت. آیپدهای سلولی جدید نیز با همین رویکرد مواجه و محدود به بازار آمریکا بودند. حال مشخص شده که نسخه eSIM آیفون 16 که از 5G mmWave پشتیبانی می‌کند نیز محدود بوده و خبری از عرضه جهانی آن نیست.

نسخه eSIM آیفون 16

در وبسایت شرکت اپل، می‌توانیم جزئیات نسخه‌های مختلف آیفون 16 را ببینیم و در این بین، دستگاه‌هایی یافت می‌شوند که محدود به بازار آمریکا بوده و خبری از عرضه جهانی آنان نیست. همه این مدل‌ها از 5G mmWave پشتیبانی کرده و فاقد خشاب سیم‌کارت هستند. از نمونه آنان می‌توان به مدل‌های زیر اشاره کرد:

  • آیفون 16 عادی مدل A3081
  • آیفون 16 پلاس مدل A3082
  • آیفون 16 پرو مدل A3083
  • آیفون 16 پرو مکس مدل A3084

تکنولوژی 5G mmWave یا 5G با امواج میلی‌متری، در ابتدا در سری آیفون 12 معرفی شد. این تکنولوژی اجازه برقراری ارتباط سلولی با سرعت بسیار بالا و تاخیر بسیار کم را به کاربر می‌دهد که به خودی خود تجربه‌ای منحصر به فرد است. این تکنولوژی جذاب، متاسفانه محدودیت‌هایی نیز دارد؛ برای مثال امواج آن تنها در فاصله کم دریافت می‌شود و از موانعی چون درخت، شیشه، دیوار و… نیز عبور نمی‌کند. پس فقط وقتی می‌توانید از آن استفاده کنید که خارج از منزل باشید.

محدودیت‌های تکنولوژی 5G mmWave باعث شده استفاده از آن بسیار کم باشد و محبوبیت پایینی نیز داشته باشد زیرا فقط در برخی مناطق بسیار محدود در دسترس است. محبوبیت آن در خارج از ایالات متحده بسیار کم است و همین نیز باعث شد که در اوایل سال جاری، شرکت اپل پشتیبانی از این تکنولوژی را در نسخه سلولی آیپد پرو M4 حذف کند.

واضح است که نسخه eSIM آیفون 16 نیز از تکنولوژی 5G mmWave استفاده می‌کند اما محبوبیت کم آن باعث شده که اپل این نسخه را همچنان محدود به بازار آمریکا کند. در سال 2022 اپل به برخی از برتری‌های eSIM نسبت به سیم‌کارت‌های فیزیکی اشاره کرد. برای مثال، اگر گوشی شما به سرقت برود، کسی نمی‌تواند این سیم‌کارت را از گوشی خارج کند و همین باعث می‌شود از لحاظ امنیتی، انتخابی بهتر باشد. با این حال، در بسیاری از کشورهای جهان پشتیبانی از eSIM بسیار ضعیف بوده و سرویس‌دهندگان اقدامی برای به کارگیری این تکنولوژی انجام نداده‌اند. به همین دلیل، اپل تا به این لحظه نتوانسته خشاب سیم‌کارت را از نسخه‌های جهانی آیفون حذف کند.