برطبق شایعات، امسال شاهد افزایش قیمت تراشه Snapdragon 8 Gen 4 در مقایسه با نسل قبلی خود یعنی Snapdragon 8 Gen 3 هستیم.

شرکت کوالکام قرار است در ماه اکتبر از تراشه پرچم‌دار خود یعنی Snapdragon 8 Gen 4 رونمایی کند و این اولین باری است که از هسته‌های Oryon در یکی از محصولات این کمپانی استفاده می‌شود. استفاده از این نوع هسته‌های شخصی‌سازی شده، دلیل افزایش قیمت این تراشه است و خود سازندگان نیز تایید کردند که این محصول، گران‌قیمت از تر Snapdragon 8 Gen 3 خواهد بود. تا به این لحظه قیمت تراشه نسل جدید کوالکام مشخص نشده اما افشاگری مطرح، عنوان کرده که ممکن است شاهد 20 درصد افزایش قیمت نسبت به نسل قبل باشیم!

افشاگر معروف، Ice Universe در شبکه اجتماعی چینی ویبو عنوان کرد که Snapdragon 8 Gen 4 قیمتی برابر با 240 دلار خواهد داشت که 20 درصد گران‌تر از نسل قبلی‌اش است. تحلیل‌گران، سال گذشته قیمت Snapdragon 8 Gen 3 را حدود 200 دلار در نظر گرفتند و با توجه به این قیمت، آماری که Ice Universe پخش کرده، منطقی به‌نظر می‌رسد. با این‌حال، وی روشن‌سازی یک نکته مهم را فراموش کرده است؛ قیمت عنوان شده معلوم نیست برای نسخه وای فای این تراشه است یا نسخه‌ای که مودم 5G نیز دارد.

قیمت تراشه Snapdragon 8 Gen 4

همانطور که می‌دانید، چندی پیش جزئیاتی از تراشه نسل جدید کوالکام مشخص شد که نشان می‌داد دو نسخه از آن در دست ساخت قرار دارد. یکی از آنان با کد SM8750 و دیگری با کد SM8750P شناخته می‌شود. چندی بعد از این موضوع، مشخص شد که مدل SM8750P در واقع فاقد مودم داخلی بوده و برای استفاده در تبلت‌های پرچم‌دار طراحی شده است و فقط اتصال وای‌فای دارد. پس تا به این لحظه نمی‌دانیم که آیا شرکت کوالکام برای مودم Snapdragon X80 5G نیز قیمتی اضافه در نظر دارد یا 240 دلار اعلام شده از سوی Ice Universe، قیمت نهایی با احتساب این مودم خواهد بود یا خیر. برای دستیابی به پاسخی صحیح به این سوال، باید تا رونمایی رسمی از این محصول منتظر بمانیم.

لازم به‌ذکر است که تعیین قیمت تراشه Snapdragon 8 Gen 4 به دلیل برخی فاکتورهای مختلف، کمی مشکل خواهد بود. یکی از این فاکتورها این است که شرکت کوالکام قرارداد و همکاری‌اش با کمپانی‌های مختلف متفاوت است و ممکن است برخی با قیمت ارزان و برخی دیگر با قیمتی گران‌تر این تراشه‌ها را خریداری کنند. برای مثال، شرکتی چون سامسونگ به دلیل فروش بسیار بالای محصولاتش، به‌طور قطع شرایط بهتری دارد و کوالکام ممکن است تراشه‌هایش را با قیمتی ارزان‌تر به این شرکت بفروشد زیرا در نهایت، فروش بالای گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ، سودی مناسب به‌دنبال خواهد داشت. از طرف دیگر، شرکتی مثل شیائومی نیز قطعاً شرایطی متفاوت دارد.

در حال‌حاضر، بهتر است به شایعات افزایش قیمت تراشه Snapdragon 8 Gen 4 چندان اتکا نکنیم و منتظر معرفی رسمی این محصول از سوی کوالکام بمانیم. با این حال، فراموش نکنید که استفاده کوالکام از معماری سه نانومتری شرکت TSMC و همچنین استفاده از هسته‌های شخصی‌سازی شده Oryon می‌تواند تاثیر واضحی بر روی افزایش قیمت آن داشته باشد.