با توجه به عرضه رسمی آیفون‌های جدید در هفته آینده، در این مطلب به مقایسه آیفون 16 پرو با مدل پایه و بررسی تفاوت‌های آنان می‌پردازیم.

مدل‌های جدید آیفون امسال با برخی تغییرات واضح روبرو شده و برخلاف همیشه، شباهت‌های بین نسخه استاندارد آیفون 16 با آیفون 16 پرو بسیار بیشتر شده است. این را شاید باید مدیون قابلیت‌های مختلف هوش مصنوعی باشیم که باعث شده اپل از تراشه قدرتمندتری در نسخه پایه نیز استفاده کند.

صفحه نمایش‌بزرگ‌تر

اولین نکته در مقایسه آیفون 16 پرو با مدل پایه، صفحه نمایش آن است. امسال اپل در دو مدل آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس از صفحه نمایش‌های بزرگ‌تری نسبت به مدل سال قبل استفاده کرده است. اندازه صفحه آیفون 16 پرو از 6.1 اینچ به 6.3 اینچ و نسخه پرو مکس نیز از 6.7 اینچ به 6.9 اینچ افزایش داشته است.

در مدل‌های پایه و پلاس، خبری از بزرگ‌تر شدن صفحه نمایش نیست. مدل پایه در اندازه 6.1 اینچی و مدل پلاس نیز در اندازه 6.7 اینچی به بازار عرضه خواهد شد. قابلیت ProMotion با نرخ بهینه‌سازی 120 هرتز نیز همچنان مختص به مدل‌های پرو بوده و در این دو دستگاه لحاظ نشده است. بدین ترتیب، اگر قصد دارید آیفونی با صفحه نمایش بزرگ داشته باشید، امسال باید مدل آیفون 16 پرو را برای خرید در نظر بگیرید. جالب است بدانید که این اولین بار پس از مدل‌های آیفون 13 است که صفحه نمایش در مدل‌های پرو و استاندارد با یکدیگر تفاوت دارد.

جنس بدنه تیتانیومی

مدل‌های پرو آیفون 15 برای اولین بار طراحی جدیدی به ارمغان آوردند؛ این بار به جای فلز، شرکت اپل از تیتانیوم در ساخت این گوشی‌ها استفاده کرده بود. امسال نیز همین روند اپل ادامه دارد و جنس بدنه تیتانیومی منحصر به مدل‌های آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس خواهد بود. برخلاف همیشه، این بار خبری از آوردن این تکنولوژی‌ها برای نسل پایین آیفون‌ها خواهد بود.

دوربین باکیفیت‌تر

نکته مهم دیگر در مقایسه آیفون 16 پرو با مدل استاندارد، مربوط به دوربین است. مانند همیشه، مدل استاندارد امسال نیز دارای دو دوربین اصلی و اولتراواید خواهد بود. مدل‌های پرو نیز الگوی همیشگی خود را ادامه داده و دارای سه دوربین اصلی، اولتراواید و تله‌فوتو هستند تا تجربه‌ای تصورنشدنی در عکاسی تحویل کاربران دهند.

مقایسه آیفون 16 پرو و آیفون 16

امسال بحث دوربین کمی متفاوت‌تر از گذشته است. سال قبل، آیفون 15 پرو مکس دارای یک لنز تله‌فوتو با زوم 5 برابری بود که امسال دقیقاً همین لنز، در آیفون 16 پرو استفاده شده است. بدین ترتیب، امسال برای لذت بردن از دوربینی بسیار باکیفیت، لازم نیست بزرگ‌ترین و گران‌قیمت‎‌ترین مدل آیفون را خریداری کنید. اگر قصد بهترین تجربه دوربین در گوشی‌های جدید را دارید، بسته به بودجه و علاقه خود، می‌توانید یا آیفون 16 پرو یا آیفون 16 پرو مکس را انتخاب کنید.

جالب است بدانید که مدل آیفون 16 پرو امسال ارتقای دیگری نیز در زمینه دوربین داشته است. دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی در این دستگاه حذف و جای خود را به اولتراوایدی 48 مگاپیکسلی داده است. متاسفانه در نسخه استاندارد، همچنان شاهد اولتراواید 12 مگاپیکسلی هستیم که نسبت به نسخه پرو، ضعیف‌تر و بی‌کیفیت‌تر به حساب می‌آید.

عملکرد پردازشی سریع‌تر

امسال شرکت اپل در همه مدل‌های آیفون خود، از پایه گرفته تا پرو مکس، از سری تراشه A18 که جدیدترین و قوی‌ترین تراشه این غول آمریکایی است، استفاده کرده. با این حال، تراشه مدل‌های پرو کمی قدرتمندتر از دو نسخه پایه بوده و A18 Pro نام دارند. تا این لحظه به طور دقیق نمی‌دانیم که A18 Pro چقدر با مدل عادی آن تفاوت دارد اما برخی شایعات بیان کردند که A18 Pro قرار است کارت گرافیکی 6 هسته‌ای داشته باشد اما مدل عادی آن فقط دارای 5 هسته خواهد بود.

علاوه بر قوی‌تر بودن کارت گرافیک و عملکرد پردازشی در تراشه A18 Pro، گفته می‌شود این مدل واحد Neural Engine قدرتمندتری نیز دارد. این واحد برای پردازش امور مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌شود. بدین ترتیب در آیفون 16 پرو، قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل یعنی Apple Intelligence نیز بدون مشکل و بسیار سریع، اجرا خواهند شد.

امسال برخی سیاست‌های شرکت اپل تغییراتی به خود دیده و در راستای آن، دو مدل آیفون 16 استاندارد و آیفون 16 پرو شباهت‌های بسیاری به یکدیگر پیدا کرده‌اند. جالب است بدانید که دکمه جدید Capture به همراه دکمه Action که سال گذشته مختص نسخه‌های پرو بود، در هر چهار گوشی تعبیه شده است. با این حال، هنوز هم می‌توان تفاوت‌هایی در مقایسه آیفون 16 پرو با مدل پایه آن مشاهده کرد که شاید بزرگ‌ترینش مختص به بخش دوربین باشد. در نهایت، توصیه می‌کنیم تا هفته آینده و مشخص شدن قیمت و سایر جزئیات محصولات موردانتظار اپل، منتظر بمانید.