با معرفی پردازنده جدید اینتل، یعنی سری Core Ultra 200V و مقایسه آن با Snapdragon X Elite، باری دیگر شاهد شکست تراشه کوالکام هستیم.

چندی پیش بود که شرکت کوالکام با معرفی پردازنده Snapdragon X Elite و ورود به دنیای کامپیوتر، قصد داشت عملکردی مانند دستگاه‌های مک اپل داشته باشد. این پردازنده با وعده عملکرد پردازشی تصورنشدنی و در عین حال مصرف انرژی بسیار بهینه به بازار عرضه شد. متاسفانه شرکت اینتل با توجه به تجربه‌ای که در این زمینه دارد، رقیبی بسیار قدر برای کوالکام بوده و با معرفی سری پردازنده‌های Core Ultra 200V این شرکت را به طور کامل شکست داد. در مقایسه‌ای مشخص شد که کارت گرافیک Adreno 741 که در تراشه Snapdragon X Elite لحاظ شده، 86 درصد انرژی بیشتر مصرف کرده و در عین حال، سرعت و قدرت کمتری نیز دارد! در این مقایسه‌ها، پردازنده AMD’s HX 370 نیز بهتر از تراشه جدید کوالکام از آب درآمد.

بازی Dota 2 یکی از محبوب‌ترین بازی‌های آنلاین است که بسیار بهینه بوده و حتی کارت گرافیک‌های آنبرد که بر روی پردازنده‌ها لحاظ شده‌اند نیز قابلیت اجرای بدون دردسر آن را دارند. در گذشته عنوان شد که پردازنده Snapdragon X Elite می‌تواند بازی‌های بسیاری را به راحتی اجرا کند اما حال با روی کار آمدن سری پردازنده جدید اینتل، کوالکام در این زمینه نیز شکست خورد. کاربری به نام lafaiel مقایسه‌ای از عملکرد این دو پردازنده در حین اجرای بازی Dota 2 در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) به اشتراک گذاشته است. بر طبق این مقایسه، پردازنده Qualcomm X1E-84-100 که بالارده‌ترین مدل از سری Snapdragon X Elite است، در حین اجرای بازی 57.6 وات برق مصرف کرده و تنها توانست 63.6 فریم بر ثانیه تحویل کاربران دهد.

لنوو ThinkPad 14Ts با تراشه اسنپدراگون X Elite معرفی شد

پردازنده Intel Core Ultra 200V توانست در اجرای بازی Dota 2 تنها 31 وات مصرف داشته باشد و 71 فریم بر ثانیه نیز تحویل دهد که تفاوتی 86 درصدی میان مصرف این پردازنده با مدل پرچم‌دار کوالکام به وجود آورد. در این تست، پردازنده AMD’s HX 370 نیز بررسی شده که تنها 42.4 وات مصرف داشته و این تراشه نیز از مدل به ظاهر کم مصرف کوالکام، عملکرد بهتری داشته است. چنین مقایسه‌ای بدون معطلی ورق را به نفع شرکت اینتل برمی‌گرداند و تمامی کاربران را تشویق می‌کند که لپ‌تاپ‌هایی با سری پردازنده Core Ultra 200V تهیه کنند زیرا معماری x86 آن باعث می‌شود تمامی اپلیکیشن‌ها و بازی‌های ویندوزی بدون کوچک‌ترین مشکلی اجرا شوند.

قابل ذکر است که در این مقایسه، مشخص نیست که بازی Dota 2 به صورت عادی با پردازنده Snapdragon X Elite اجرا شده یا از شبیه‌ساز استفاده شده است. این پردازنده از معماری ARM64 استفاده می‌کند و به همین دلیل، توسعه‌دهندگان مجبوراند بازی‌ها یا اپلیکیشن‌های خود را برای این معماری بهینه‌سازی کنند. در غیر این صورت، کاربر مجبور است از شبیه‌ساز برای اجرای برخی از عناوین مدنظرش در پردازنده کوالکام استفاده کند. استفاده از شبیه‌ساز، به طرز واضحی عملکرد پردازشی تراشه را کاهش و در نهایت باعث می‌شود مصرف آن نیز به مقدار قابل توجهی بالا برود. باید دید که مقایسه‌های بیشتر میان پردازنده کوالکام و اینتل، چه نتایجی در بر خواهد داشت. اگر در آینده نیز به نتایجی مشابه دست یابیم، می‌توان گفت که کوالکام در این زمینه، با شکستی سنگین مواجه شده است.