عدم امکان نصب برنامه‌های بنچمارک محبوب مانند گیک‌بنچ، PCMark و 3DMark بر‌روی Pixel 9 از فروشگاه پلی‌استور، می‌تواند نشان‌دهنده عملکرد ضعیف این سری پرچم‌دار باشد.

گوگل در‌حال عرضه مدل‌های Pixel 9 به‌بازارهای مختلف است. در طول دوره تحریم، کمپانی گوگل نمونه‌هایی را برای بررسی به‌رسانه‌ها، تولیدکنندگان محتوا، روزنامه‌نگاران و سایر افراد متخصص و تأثیرگذار ارسال کرده‌است تا نظرات بی‌طرفانه‌شان را در‌مورد جدیدترین سری پرچم‌دار گوگل ارائه دهند. اما، برخی از کاربران هنگام تلاش برای نصب برنامه‌های بنچمارک روی دستگاه‌ها،ی Pixel9 گزارش دادند که قادر به‌دانلود این برنامه‌ها از Play Store نیستند. گزارش‌های داده شده این شبهه را ایجاد می‌کند که گوگل به‌عمد دسترسی به‌این برنامه‌ها را مسدود کرده‌است تا از انتشار اطلاعاتی در اینترنت که احتمالا به‌طور منفی بر‌روی ارزیابی قابلیت‌های Tensor G4 تأثیر بگذارد، جلوگیری کند.

در‌حال‌ حاضر، سه برنامه بنچمارک محبوب در فروشگاه گوگل پلی وجود دارند: Geekbench 6 برای ارزیابی عملکرد کلی پردازنده، PCMark 10 برای سنجش عملکرد در کاربری‌های روزمره، و 3DMark برای اندازه‌گیری توانایی‌های گرافیکی دستگاه. اگرچه افشاگری‌های متعدد نشان می‌دهند که Tensor G4 در‌مقایسه با رقبایی همچون اسنپدراگون 8 نسل 3، Dimensity 9300+ و A17 Pro عملکرد ضعیف‌تری دارد، گوگل مصمم است از انتشار عمومی این اطلاعات جلوگیری کند. اعمال محدودیت بر‌دسترسی برنامه‌های بنچمارک توسط گوگل بی‌سابقه نیست؛ پیش‌از عرضه Pixel 8 و Pixel 8 Pro نیز، این کمپانی در‌طول دوره تحریم مانع از اجرای برنامه‌های بنچمارک شده بود. فیلترینگ اعمال شده می‌تواند نشان‌دهنده تلاش کمپانی گوگل برای مدیریت انتظارات و حفظ تصویر مثبت از عملکرد پردازنده اختصاصی خود، Tensor G4، باشد، حتی اگر به‌قیمت محدود کردن دسترسی کاربران به‌اطلاعات بی‌طرفانه تمام شود.

نصب برنامه‌های بنچمارک Pixel 9

خوشبختانه در آن زمان، دارندگان Pixel 8 یا Pixel 8 Pro می‌توانستند به‌سادگی برنامه بنچمارک مورد نظر خود را از طریق سایدلود نصب کرده و از آن استفاده کنند. اما اکنون، گوگل این مسیر جایگزین را نیز مسدود کرده است. کاربر Noah Cat در شبکه X شواهدی را ارائه داده‌ که نشان می‌دهد حتی سایدلود کردن Geekbench AI نیز با خطای ناسازگاری مواجه می‌شود. اگرچه به‌نظر می‌رسد دیگران نیز با همین مشکل مواجه هستند، اما شاهد موجی از آمار و مقایسه‌های عملکردی هستیم که توسط رسانه‌های برجسته منتشر شده‌اند، بنابراین این مشکل احتمالا موقتی و قابل حل یا ناشی از یک نقص فنی است.

علاوه‌بر‌این، مسدود کردن دانلود برنامه‌های بنچمارک توسط گوگل منطقی به‌نظر نمی‌رسد، زیرا یکی از مدیران ارشد کمپانی گوگل قبلاً اظهار کرده بود که Tensor G4 برای شکستن رکوردهای عملکرد طراحی نشده‌است، بلکه برای بهبود تجربه کاربری و کمک به‌حل موارد خاص بهینه‌سازی شده‌است. گزارش شده، Pixel 9 Pro XL در هنگام اجرای تست استرس، عملکرد خود را به 50 درصد حداکثر عملکرد خود کاهش می‌دهد، اما آن برنامه در لیست گیک‌بنچ 6، PCMark 10 یا 3DMark نبود، به‌این معنی که گوگل احتمالا اجازه نصب برخی از برنامه‌ها را روی این دستگاه‌ها می‌دهد.