بالاخره نسخه اندروید اپیک گیمز استور در کنار نسخه مربوط به سیستم عامل iOS عرضه شد که امکاناتی جالب در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

از این پس با نصب این اپیک گیمز استور بر روی گوشی اندرویدی خود، می‌توانید بازی‌هایی چون Fall Guys، Fortnite و Rocket League Sideswipe را بر روی تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند سری گلکسی نصب کنید. چند هفته پیش، اپیک گیمز بازی Fortnite را از روی اپلیکیشن گلکسی استور حذف کرد تا بدین ترتیب، انتقادی به قوانین عجیب فروشگاه سامسونگ مطرح کرده باشد.

در حال حاضر، بر طبق اعلام رسمی اپیک گیمز، نسخه اندروید اپیک گیمز استور به صورت جهانی و نسخه iOS آن در حال حاضر فقط برای کاربران اروپایی در دسترس قرار گرفته است. در این فروشگاه، در حال حاضر فقط سه بازی در دسترس است اما در بروزرسانی‌های بعدی، بازی‌های بیشتری از توسعه‌دهندگان مختلف اضافه خواهد شد. بازی‌های Fall Guys و Fortnite هر دو از تمامی قابلیت‌های پلتفرم‌های دیگر پشتیبانی کرده و پیشرفت شما در این بازی‌ها، به لطف قابلیت کراس جن در سایر پلتفرم‌ها نیز در دسترس خواهد بود.

عرضه نسخه اندروید اپیک گیمز استور همزمان با چپتر 5 از فصل چهارم بازی فورتنایت، که Fortnite Battle Royale Chapter 5, Season 4: Absolute Doom همراه شده است. این شرکت اعلام کرد که بازی‌هایش به زودی بر روی سایر فروشگاه‌های اندرویدی از قبیل One Store نیز در دسترس خواهد بود اما در حال حاضر محدود به اپیک گیمز استور هستند.

 نصب روی تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند

بازی Fortnite چندی پیش از اپ استور شرکت اپل و گوگل پلی حذف شد زیرا سازنده سعی کرده بود برای خرید ارز درون بازی، یعنی V-Bucks سیستم پرداخت درون برنامه‎ای این فروشگاه‌ها را دور بزند! از آن زمان، میان اپیک گیمز، گوگل و اپل جنگی حقوقی در گرفته و اپیک ادعا دارد که این دو غول آمریکایی، هزینه‌های بسیاری از توسعه‌دهندگان برای عرضه بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها دریافت می‌کنند و حتی سودی نیز از پرداخت‌های درون برنامه‌ای می‌گیرند!

بر طبق قانون، گوگل و اپل حق دارند از هر بازی، اپلیکیشن یا خرید درون برنامه‌ای تا 30 درصد حق کمیسیون دریافت کنند. هر دوی این شرکت‌ها نیز توسعه‌دهندگان را از هدایت کاربر به سمت وبسایت‌های خود و پرداخت از طریق آن منع کرده و پرداخت‌های درون برنامه‌ای فقط باید از طریق فروشگاه‌های این دو شرکت صورت بگیرد. پس از سال‌ها درگیری حقوقی بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده، شرکت اپیک گیمز بالاخره موفق شد در ماه سپتامبر سال 2023 موفق شد در پرونده عدم اعتماد به گوگل پلی، در مقابل غولی چون گوگل پیروز شود. پس از این دادگاه، گوگل عقب‌نشینی کرده و حال به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که کاربران را برای پرداخت درون برنامه‌ای به سمت وبسایت‌های خود هدایت کنند.

وقتی قانون DMA در اتحادیه اروپا به تایید رسید، در راستای آن اپل مجبور شد به اپ استورهای غیررسمی نیز اجازه دهد تا بر روی iOS و iPadOS منتشر شوند. فروشگاه اپیک گیمز در حال حاضر، از توسعه‌دهندگان حدود 12 درصد کمیسیون می‌گیرد که حتی از نصف حق کمیسیون اپل و گوگل نیز کمتر است! به گفته مدیر عامل اپیک، این مسئله در نهایت باعث می‌شود دو غول آمریکایی نیز مجبور شوند کمیسیون‌های خود را کاهش دهند تا از دور رقابت خارج نشوند.

برای دریافت نسخه اندروید اپیک گیمز استور بر روی تبلت یا گوشی گلکسی خود، قدم‌های زیر را دنبال کنید:

  • با استفاده از مرورگر گوشی خود (گوگل کروم یا Samsung Internet) به وبسایت Epic.Download مراجعه کنید.
  • بر روی دکمه Install on Android کلیک کنید.
  • گزینه‌ای با این عنوان که فایل ممکن است خطرناک باشد بالا می‌آید که با کلیک بر روی Download Anyway آن را نادیده بگیرید و فرآیند دانلود را آغاز کنید.
  • پس از تمام شدن فرآیند دانلود، اعلانی در بالای گوشی‌تان ظاهر می‌شود. بر روی آن کلیک و گزینه Open را انتخاب کنید.
  • در این مرحله، پیام For your security, your phone currently isn’t allowed to install apps from this source بالا می‌آید که برای رفع آن، بر روی Settings کلیک و گزینه Allow From This Source را فعال کنید.
  • حال پنجره جدیدی باز می‌شود که از شما برای نصب اپیک گیمز استور سوال می‌کند. با کلیک بر روی گزینه Install فرآیند نصب را آغاز کنید.
  • پس از اتمام نصب، در قسمت اپلیکیشن‌های خود اپیک گیمز استور را پیدا، آن را باز کنید و با اکانت خود وارد شوید.
  • حال برای نصب هر کدام از بازی‌های قرار گرفته بر روی این استور، بر روی دکمه Install کلیک کنید.
  • در اینجا نیز دوباره پنجره‌ای بالا می‌آید که باید در آن، بر روی Settings کلیک و دوباره گزینه Allow From This Source را فعال کنید.
  • در نهایت دوباره پنجره دیگری باز می‌شود که برای نصب بازی از شما سوال می‌کند. بازهم بر روی گزینه Install کلیک کنید تا فرآیند نصب آغاز و بازی بر روی گوشی شما در دسترس قرار بگیرد.

مدیر عامل و بنیان‌گذار اپیک، تیم سویینی در راستای عرضه نسخه اندروید اپیک گیمز استور عنوان کرد: «شرایط در حال تغییر است و اکوسیستم گوشی‌های همراه، تبدیل به مکانی برای رقابت شده است. ما از اتحادیه اروپا ممنونیم که با قوانین جدید خود، این امکان را برایمان مهیا کرد که بتوانیم اپلیکیشن و بازی‌هایمان را بر روی سیستم عامل iOS عرضه کنیم. حال در کنار کاربران رایانه‌های شخصی و مک، عزیزانی که از سیستم عامل iOS و اندروید نیز استفاده می‌کنند به اپلیکیشن و بازی‌های ما دسترسی راحت و بدون محدودیت خواهند داشت. این پایان ماجرا نیست اما صرفاً قدمی محکم برای توسعه‌دهندگان و مشتریانی است که به رقابت و داشتن انتخاب اهمیت می‌دهند».