چند سال پیش شرکت گوگل به‌عنوان متهم در زمینه انحصار طلبی موتور جستجوی خود شناخته شد و حال، وزارت دادگستری آینده این کمپانی را به چالش کشیده است.

با توجه به نتایج پرونده دادگاهی گوگل، وزارت دادگستری آمریکا راه چاره‌ای به یک قاضی در راستای این پرونده اعلام کرده است. این راه چاره متاسفانه آینده گوگل را به مسیری نامشخص می‌برد و حتی ممکن است باعث جدایی بخش‌های اندروید یا گوگل کروم از آن شود! بر اساس موارد عنوان شده در نشریه‌های بلومبرگ و New York Times، گزینه‌های مختلفی در دست بررسی است. یکی از شدیدترین مجازات‌ها که به دفعات بررسی شده، جداسازی بخش‌هایی از این کمپانی یا دقیق‌تر بگوییم، بخش مربوط به سیستم عامل اندروید یا اپلیکیشن مرورگر آن، یعنی گوگل کروم است. این مسئله نیز در راستای پیش‌فرض قرار دادن موتور جستجوی گوگل در سیستم عامل اندروید و مروگر گوگل کروم است.

مشخص نیست که دولت آمریکا قصد دارد فقط یکی از این بخش‌ها یا هر دویشان را از گوگل جدا کند. با این‌حال، به دنبال تغییراتی که در سیستم کاری گوگل در ماه آوریل رخ داد، این دو بخش ترکیب شده و حال با نام Platforms & Devices شناخته می‌شوند که شامل تیم سخت‌افزاری که بر روی گوشی‌های پیکسل کار می‌‌کنند نیز می‌شود. به احتمال زیاد، نتیجه نهایی دادگاهی گوگل جدایی بخش اندروید یا گوگل کروم از این غول جستجوگر است.

جدایی-گوگل-از-اندروید-خام

یکی دیگر از بخش‌هایی که احتمال جدایی برایش مطرح شده، Google Ads است. این سیستم نیز به درخواست دولت یا ممکن است جدا شود یا این که گوگل تدابیری بیندیشد که امکان استفاده از آن در موتورهای جستجوی دیگر نیز فراهم شود و بدین ترتیب، انحصار طلبی از بین برود. بدین ترتیب، رقبایی چون موتور جستجوگر بینگ شرکت مایکروسافت یا DuckDuckGo، می‌توانند از داده‌های جمع‌آوری شده توسط گوگل استفاده کنند.

یکی دیگر از گزینه‌ها برای نتیجه نهایی دادگاهی گوگل که چندان هم مجازات شدیدی نیست، ممنوعیت تمامی قراردادهایی است که باعث می‌شود موتور جستجوی گوگل به عنوان پیش‌فرض ثبت شود. بدین ترتیب در اندروید یا گوگل کروم، کاربران خود می‌توانند در همان ابتدا موتور جستجوی پیش‌فرضشان را تعیین کنند و دیگر از پیش تعیین شده نیست.

احتمال می‌رود در راستای مسائل پیش آمده، دولت به‌دنبال راهی برای متوقف کردن تلاش گوگل جهت استفاده از محتواهای برخی سایت‌ها در هوش مصنوعی‌اش باشد. به نظر می‌رسد گوگل این کار را مدتی است آغاز کرده و در ازای استفاده از محتوای وبسایت‌های مختلف جهت توانمندسازی هوش مصنوعی خود، اجازه ظاهر شدن این وبسایت‌ها در قسمت جستجو را می‌دهد.

موارد مطرح شده تنها بخشی از راه حل‌های مدنظر وزارت دادگستری آمریکا در مقابل گوگل است و هنوز هیچ‌کدام تاییدیه نهایی دریافت نکرده‌اند. باید تا ماه سپتامبر و مرحله تازه‌ای از دادگاهی گوگل منتظر ماند تا ببینیم قاضی کدام یک از راه‌حل‌های مطرح شده را نهایی می‌کند و مجازات گوگل در این راستا چه خواهد بود.