براساس اعلام رسمی، گوشی هوشمند پیکسل 9 پرو XL با سیستم دوربین سه‌گانه دوربین و قابلیت‌های هوش مصنوعی Gemini در رویداد Made by Google معرفی شد.

سرانجام پس‌از شنیدن مدت‌ها اخبار و شایعه، کمپانی گوگل به‌صورت رسمی گوشی هوشمند پیکسل 9 پرو XL را پس‌از برداران کوچک‌ترش با مشخصات سخت‌افزاری جذاب برای سیستم دوربین به‌همراه مولد هوش مصنوعی Gemini معرفی کرد. همچنین، زبان طراحی شباهت‌های بسیار زیادی نسبت‌به نسل گذشته دارد که باعث سردرگمی کاربران برای تشخیص خواهد شد. به‌عنوان‌مثال، پیکسل 9 پرو XL از صفحه‌نمایش 6.8 اینچی بهره می‌برد که درمقایسه‌با نسخه پرو ابعاد بسیار بزرگ‌تری دارد و نزدیک به گلکسی S24 اولترا است، اما صحبتی درخصوص ابعاد دستگاه به‌میان نیامد.

همان‌طورکه مشاهده می‌کنید، پیکسل 9 پرو XL و برادران کوچک‌ترش درمقایسه‌با نسل گذشته تفاوت‌های فاحشی ندارند؛ درحقیقت باید اشاره کنیم کمپانی‌های سازنده مانند گوگل، سامسونگ و اپل اصولا نیازی به‌تغییرات عظیم برای زبان طراحی نمی‌بینند و همواره تلاش می‌کنند طراحی پرچمداران‌شان به‌‌صورت تدریجی اعمال کنند تا کاربران راحت‌تر و بی‌حاشیه‌تر آن‌را بپذیرند. پیکسل 9 پرو XL از وزن نسبتا بیشتری درمقایسه‌با هم‌رده‌هایش برخوردار است که می‌تواند به‌عنوان یک نکته منفی برای این پرچمدار گران‌قیمت ثبت شود.

علاوه‌براین، پیکسل 9 پرو XL از استاندارد IP68 استفاده می‌کند که نشان‌گر مقاومت دستگاه دربرابر گرد‌وغبار و فشار آب خواهد بود؛ طی سال‌های گذشته، تمامی پرچمداران اندرویدی و غیراندرویدی برای استحکام بیشتر مقابل عوامل طبیعی به‌چنین گواهینامه‌ای مجهز می‌شوند. با اخذ IP68، پیکسل 9 پرو XL به‌همراه بنسخه‌های کوچک‌تر از خانواده نسل نهم حدود 30 دقیقه در عمق 1.5 متری دوام خواهد داشت؛ البته درمقایسه‌با سایر پرچمداران اندرویدی مانند گلکسی S24 اولترا تفاوتی دیده نمی‌شود، اما آیفون 15 و نسل‌های گذشته آن با همین گواهینامه در عمق 6 متری 30 دقیقه استقامت در برابر فشار آب خواهند داشت که نتیجه‌ای مثال‌زدنی محسوب می‌شود.

پیکسل 9 پرو XLمشخصات سخت‌افزاری
تراشهتانسور G4 کلاس 4 نانومتری
پردازنده گرافیکیImmortalis-G715 MC10
حافظه رم16 گیگابایت LPDDR5X
حافظه داخلی128GB/256GB/512GB/1TB UFS 4.0
نمایشگر6.8 اینچی Super Actua
دوربین اصلیاصلی: 50 مگاپیکسل
تله‌فوتو: 48 مگاپیکسل
اولتراواید: 48 مگاپیکسل
دوربین سلفی42 مگاپیکسل
باتری5060 میلی‌آمپرساعتی
شارژرسیمی 37 واتی
بی‌سیم 23 واتی
معکوس 12 واتی
قیمت1099 دلار پایه

در جریان مراسم معرفی، کمپانی گوگل با معرفی پیکسل 9 پرو XL برای بزرگان صنعت گوشی‌های هوشمند مانند اپل و سامسونگ خط‌ونشان کشید و اظهار کرد این دستگاه با برترین مشخصات سخت‌افزاری و قابلیت‌های نرم‌افزاری وارد بازار جهانی می‌شود. برای‌مثال، پیکسل 9 پرو XL از پردازنده تانسور G4 با لیتوگرافی 4 نانومتری بهره می‌برد که پشتیبانی از هوش مصنوعی توانایی پردازش‌های سنگین را خواهد داشت؛ کلاستربندی هسته‌های این تراشه شامل یک هسته اورکلاک Cortex-X4 با فرکانس 3.1 گیگاهرتزی، سه هسته Cortex-A720 با فرکانس 2.6 گیگاهرتزی و چهار هسته Cortex-A520 با فرکانس 1.95 گیگاهرتزی می‌شود.

افزون‌براین، واحد گرافیکی پردازنده Immortalis-G715 MC10 است که فرکانس آن به 940 مگاهرتز  می‌رسد که با پشتیبانی از فناوری  رهگیری پرتوی  (Ray Tracing) به پیکسل 9 پرو XL اجازه می‌دهد بازی‌های ویدئویی را گرافیک بالا اجرا کند، اما به‌دلیل افزایش دمای بیش‌ازاندازه پردازنده‌های تانسور گوگل با افت فریم شدیدی مواجه می‌شوید. همچنین، باید بگوییم تکنولوژی یادشده برای کامپیوترها مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما امروز سیر تکاملی را در گوشی‌های هوشمند طی می‌کند و وظیفه آن تفکیک و بهینه‌سازی نور محیط است. بنابراین، هنگام اجرای بازی‌های ویدئویی تجربه گیمینگ بهتری خواهید داشت. گوشی‌های گوگل به تراشه امنیتی جدید Titan M2 مجهز شدند که از تمامی اطلاعات حساب‌های کاربری آنلاین (شناسه‌های کاربری و رمزهای عبور)، جزئیات مالی شخصی و سایر اطلاعات حساس محافظت می‌کند.

xl

گوگل در مراسم معرفی اعلام کرد پیکسل 9 پرو XL از حداقل از  16 گیگابایت حافظه رم  با  فناوری LPDDR5X بهره می‌برد که درمقایسه‌با پرچمداران سال 2024 سرعت بسیار بالایی در اجرای برنامه‌های هم‌زمان و مالتی‌تسکینگ خواهد داشت. ازآنجایی‌که پرچمداران گوگل از مولد هوش مصنوعی Gemini AI برخوردار می‌شوند؛ مهندسان این غول أمریکایی تصمیم به‌افزایش حافظه رم تا حداکثر 16 گیگابایت در مدل‌های پرو و پرو XL گرفتند تا عملکرد نسل جدید پرچمداران پیکسل با مشکل روبه‌رو نشوند.

ازسوی‌دیگر، غول فناوری آمریکایی برای پشتیبانی از ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران از حداقل 128 گیگابایت و حداکثر یک ترابایت حافظه داخلی با فناوری UFS 4.0 استفاده کرد. شاید بهتر باشد یادآوری کنیم، فناوری موردبحث توسط گوگل بهینه‌سازی‌شده تا برای پشتیبانی از هوش مصنوعی آماده باشد؛ بنابراین، تنها بخش بسیار کوچکی از حافظه توسط سیستم و هوش مصنوعی پردازنده اشغال می‌شود؛ به‌عبارتی‌دقیق‌تر، از یک ترابایت حافظه حدود  950 گیگابایت  دردسترس کاربران قرار می‌گیرد که باتوجه‌به به‌کارگیری پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا قابل‌توجه خواهد بود.

هنگام معرفی پیکسل 9 پرو XL اعلام شد این گوشی هوشمند از یک نمایشگر 6.8 اینچی با فناوری  Super Actua استفاده می‌کند که رزولوشنی معادل 1344×2992 پیکسل، نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی به‌همراه سطح روشنایی خودکار 3000 نیتی و پشتیبانی از یک میلیارد رنگ  دارد. همچنین، گوگل از محافظ شیشه‌ای Corning Gorilla Glass Victus 2 برای حفاظت از نمایشگر پیکسل 9 پرو XL استفاده کرد که درمقابل خط‌وخش و ضربه‌های ناگهانی حدود 10 برابر مقاومت بیشتری نسبت‌به گذشته خواهد داشت. ازدیگر قابلیت‌های نمایشگر می‌توان به استاندارد +HDR10  و Dolby Vision به‌همراه فناوری Always-On Display اشاره کرد که در بیشتر گوشی‌های هوشمند و پرچمدار گوگل وجود دارند.

پنل پیکسل 9 پرو XL یکی از پیشرفته‌ترین نمایشگر موجود در بازار محسوب می‌شود که قابلیت‌های نمایشی فوق‌العاده‌ای دارد؛ به‌عنوان‌مثال، کنتراست، عمق و گرمای رنگ به‌شکل مطلوبی نشان داده خواهد شد که درصورت ساعت کار با این دستگاه پرچمدار چشمان شما به‌هیچ‌‌عنوان خسته نمی‌شود. همچنین، برای جلوگیری از آسیب به‌ چشم از فناوری کنترل سیگنال نوری‌های RGB استفاده شد که می‌تواند تضمینی جهت کیفیت ساخت و بهینه‌سازی‌های سخت‌افزاری مهندسان گوگل باشد. در آخر باید آوری کنیم نسبت صفحه‌نمایش 20:9 خواهد بود که درکنار تراکم 492 پیکسل‌براینچ حس تماشای فیلم‌وسریال یا اجرای بازی‌های ویدئویی را درمقایسه‌با نسخه‌های کوچک‌تر بهبود می‌بخشد.

پیکسل-9-پرو-XL

شاید مهم‌ترین و بهترین بخش سخت‌افزاری پیکسل 9 پرو XL به سیستم دوربین مربوط می‌شود که با پشتیبانی از یک ماژول سه‌گانه ضیافت پرشوری را برای کاربران برپا می‌کند. در جریان مراسم معرفی، سخنگوی گوگل گفت این گوشی پرچمدار از سنسور واید 50 مگاپیکسلی سونی IMX858  با فاصله کانونی 25 میلی‌متری، ابعاد 1/1.31 اینچی و گشودگی دیافراگم f/1.7 بهره می‌برد که قابلیت‌هایی را نظیر فوکوس خودکار تشخیص فاز، فوکوس لیزری و لرزش‌گیر اپتیکال پشتیانی می‌کند. درحقیقت، مشخصات سخت‌افزاری سنسور اصلی با پیکسل 9 پرو XL تفاوتی ندارد، اما سازنده چینی به‌کمک بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری توانست  کیفیت و نور سنسور اصلی را بهبود بخشد.

ازسوی‌دیگر، سنسور اولتراواید 48 مگاپیکسلی با فاصله کانونی 12 میلی‌متری، زاویه دید 123 درجه و دیافراگم f/1.7 را داریم که قابلیت TOF 3D را پشتیبانی می‌کند؛ ازسوی‌دیگر، سنسور تله‌فوتو پریسکوپ 48 مگاپیکسلی با پشتیبانی از زوم اپتیکال 5برابری می‌تواند تصاویر خیره‌کننده‌ای را به‌ثبت می‌رساند؛ در واقع به‌نظر می‌رسد سازنده آمریکایی برای پیکسل 9 پرو XL روی کیفیت تصاویر تمرکز کرده تا بتواند رقیب سرسختش آیفون 15 پرو مکس و گلکسی S24 اولترا را شکست دهد.

همان‌طورکه می‌دانید، در سال‌های گذشته گوشی‌های هوشمند اپل آیفون و سامسونگ گلکسی عملکرد فوق‌العاده بهتری در فیلم‌برداری داشته که به‌لطف بهینه‌سازی‌های تیم سخت‌افزاری محقق می‌شود. اما امشب، در مراسم معرفی سری پیکسل 9 پرو XL، گوگل گفت با بهبود نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، این گوشی هوشمند می‌تواند از کیفیت 8K با نرخ 30 و 4K با نرخ 60 فریم‌برثانیه پشتیبانی کند که برای فیلم‌برداری هنری و ویرایش استفاده خواهد شد. همچنین، چنین کیفیتی می‌تواند جهت زوم با کیفیت Full HD توسط کاربران حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد.

علاوه‌براین، گوگل گفت سنسور واید 50 مگاپیکسلی دستگاه که وظیفه فیلم‌برداری با کیفیت‌های بالا را به‌عهده دارد؛ به‌این‌معنی که می‌تواند از کیفیت ویدئویی  4K با نرخ حداکثر 60 فزیم‌برثانیه پشتیبانی کند که در اصطلاح قادر به ثبت‌ تصاویر از ستگاران را خواهد داشت؛ بدین‌مفهوم‌که کاربران حرفه‌ای قادر هستند با استفاده ازآن ویدئوهای فوق‌العاده باکیفیت و جزئیات نمایشی را ثبت کنند. در سال‌های گذشته، پشتیبانی از چنین کیفیت تصویری رویای کاربران اندرویدی بود که گوگل و سامسونگ در سال 2024 میلادی به آن جامه عمل پوشاندند. همچنین، کیفیت 1080p با حداکثر 240 فریم‌برثانیه پشتیبانی می‌شود که برای ضبط ویدئو اسلوموشن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

گوگل-پیکسل-9-xl

گوگل درکنار سیستم دوربین قدرت‌مند در پنل پشت پیکسل 9 پرو XL، از یک سنسور سلفی 42 مگاپیکسلی با فاصله کانونی 22 میلی‌متری و دیافراگم f/2.0 بهره می‌برد که قابلیت ضبط ویدئویی 4K با نرخ حداکثر 60 فریم برثانیه می‌تواند فیلم‌های فوق‌العاده‌‌ای را ثبت کند. همچنین، دربخش عکس‌برداری از فناوری Panorama و فوکوس خودکار لیزری برخوردار است که کیفیت تصاویر را در شرایط نوری مختلف کاملا تضمین می‌کند. دوربین سلفی Pixel 9 Pro XL از قابلیت جذابی تحت‌عنوان ‌«Add Me» پشتیبانی می‌کند که دو دسته از عکس‌های سلفی را با استفاده از هوش مصنوعی پردازش کرده و تبدیل به عکسی دونتفره یا دست‌جمعی می‌کند.

سری گوشی‌های پیکسل 9 به‌قابلیت‌های منحصر‌به‌فرد هوش مصنوعی Gemini AI مجهز هستند که در تجربه کاربری با دوربین و بخش‌های نرم‌افزاری تاثیر به‌سزایی دارد. به‌عنوان‌مثال، قابلیت Circle to Search به شما اجازه می‌دهد تا با کشیدن یک دایره روی هرچیزی که روی صفحه‌نمایش می‌بینید، درمورد آن جست‌وجو کنید؛ این ویژگی برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد مکان‌های دیدنی، محصولات یا جزئیات مختلف بسیار مفید است.

گوگل حین معرفی پیکسل 9 پرو XL اعلام کرد این گوشی هوشمند از Google Clear Calling یک فناوری مبتنی‌بر هوش مصنوعی است که با حذف نویزهای مزاحم پس‌زمینه در هنگام مکالمه، کیفیت صدا را به طرز چشمگیری بهبود می‌بخشد. این ویژگی با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته پردازش سیگنال، صداهای مزاحم مانند ترافیک، باد، و مکالمات دیگران را شناسایی و حذف می‌کند، در حالی که صدای شما را واضح و شفاف نگه می‌دارد. این قابلیت به خصوص در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا بسیار مفید است و به شما این امکان را می‌دهد تا مکالمات خود را بدون هیچ گونه مزاحمتی انجام دهید.

علاوه‌براین، Pixel Screenshots یک ابزار قدرت‌مند به شما اجازه می‌دهد تا به‌راحتی و با کیفیت بالا از صفحه‌نمایش تصویربرداری کنید؛ درواقع، این ابزار با ارائه گزینه‌های متنوع مانند تصویربرداری از کل صفحه، بخش خاصی از صفحه، یا حتی صفحات وب به صورت کامل، انعطاف‌پذیری بالایی را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین، Pixel Screenshots با قابلیت ویرایش تصاویر، امکان افزودن متن، علامت‌گذاری و برش تصاویر را فراهم می‌کند تا بتوانید به سرعت و به راحتی تصاویر را ویرایش و به اشتراک بگذارید.

xl-google

گوگل می‌گوید ویژگی هوش مصنوعی Pixel Studio یک اپلیکیشن ویرایش عکس است که به‌صورت اختصاصی روی پلتفرم Imagen 3 توسعه یافته که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی گوگل و الگوریتم‌های یادگیری ماشین، امکانات ویرایش عکس حرفه‌ای را براساس دستورات متنی در اختیار کاربران قرار می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به راحتی عکس‌ها را بهبود بخشیده و به‌اشتراک بگذارند.

ازطرف‌دیگر، Magic Editor از دیگر قابلیت‌های جذاب Gemini AI است که به کاربران اجازه می‌دهد با تغییرات پیچیده‌ در عکس‌ها آن را به اثری هنری تبدیل کنند. با این ابزار می‌توانید پس‌زمینه را تغییر داده یا اشیا را جابه‌جا یا تغییر اندازه دهید و حتی عناصر جدیدی را به عکس اضافه کنید. اگر در عکس‌ها اشیا ناخواسته‌ای وجود دارد، با قابلیت Object Eraser به‌سادگی می‌توانید جسم مورد نظر را انتخاب کنید و Gemini AI آن را به‌صورت هوشمند از عکس حذف خواهد کرد.

اگر چندین عکس از یک صحنه گرفته‌اید و نمی‌دانید کدام یک را انتخاب کنید، Best Take به شما کمک می‌کند تا بهترین عکس را بر اساس کیفیت، نورپردازی و سایر عوامل انتخاب کنید. علاوه‌براین، قابلیت Audio Eraser اجازه می‌دهد تا صداهای مزاحم را از ویدئوها حذف کنید و ویدئوهای با کیفیت‌تری داشته باشید.

برای تامین انرژی، پیکسل 9 پرو XL از باتری استاندارد 5060 میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد که می‌تواند برای کاربران عادی تا 100 ساعت شارژدهی داشته باشد، اما میزان شارژدهی اصلی برای کاربران مطابق کارهای خودشان اندازه‌گیری می‌شود و استاندارد دقیقی برای آن وجود ندارد. همچنین، ‘شیائومی ‘,’g از شارژ سیمی سریع 45 واتی استفاده کرد طبق ادعای آن‌ها قابلیت شارژ 50درصدی را ظرف مدت‌زمان ۳۰ دقیقه انجام می‌دهد و از استاندارد PD 3.0 و PPS برخوردار است. برای شارژ بی‌سیم از توان 23 واتی مانند سال گذشته به‌همراه شارژ معکو استفاده شد که کاربران مجبورند مدت‌زمان زیاد‌تری را برای شارژ مجدد صبر کنند.

همان‌طورکه می‌دانید، کمپانی گوگل، اپل و سامسونگ برای افزایش طول‌عمر باتری از شارژر با توان پایین استفاده می‌کنند، اما برخلاف آن‌ها، شیائومی و چندین شرکت چینی دیگر برای بازاریابی از شارژرهای 90 واتی و 120 واتی استفاده می‌کنند. همچنین، در آخرین اقدام جالب کمپانی Realme، گوشی هوشمند GT3 با شارژ سیمی فوق‌سریع 240 واتی معرفی شد که ظرف مدت‌زمان 10 دقیقه از صفر تا صد شارژ می‌شود. باوجوداین، باید به‌یاد داشته باشیم فرسایش باتری دراین‌صورت زیاد می‌شود، چراکه ساختار باتری‌های لیتیوم یونی با شارژرهای سریع سازگار نیست.

براساس اعلام رسمی کمپانی گوگل، قیمت این پرچمدار نسل جدید برای کانفیگ 16+256 گیگابایتی 1099دلار و نسخه 16+512 گیگابایتی به‌قیمت 1279 دلار خواهد بود که درمقایسه‌با سایر پرچمداران قیمت ارزان‌تری دارد. همچنین، نسخه 16 + 1TB به‌قیمت 1499 دلار فروش می‌رود که برای افراد پرمصرف بسیار بهینه خواهد بود. سایر محصولات در رویداد Made by Google 2024 شامل پیکسل 9، پیکسل 9 پرو، پیکسل 9 پرو فولد، پیکسل واچ 3 و پیکسل بادز پرو 2 می‌شود.