گوشی هوشمند پرچمدار پیکسل 9 پرو با تراشه تانسور G4 و سیستم دوربین سه‌گانه فوق‌پیشرفته رسما در مراسم Made by Google 2024 معرفی شد.

سرانجام پس‌از مدت‌ها انتظار و شنیدن اخبار و شایعات مختلف در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های حوزه فناوری، کمپانی آمریکایی گوگل به‌صورت رسمی با برگزاری مراسمی نسخه دوم پرچمدارانش یعنی گوشی هوشمند پیکسل 9 پرو را معرفی کرد؛ به‌نظر می‌رسد این دستگاه به‌دلیل مشخصات سخت‌افزاری پیشرفته و سیستم‌ دوربینش مورد توجه کاربران قرار بگیرد و فروش خوبی در بازار جهانی داشته باشد. همچنین، به‌دلیل برچسب قیمتی پایین‌تر از سایر رقبا یعنی سامسونگ و اپل می‌تواند بخش بزرگی از سهم بازار را تصاحب کند؛ در ادامه به جزئیات بیشتری از زبان طراحی و مشخصات فنی پیکسل 9 پرو می‌پردازیم.

همان‌طورکه می‌دانید، کمپانی‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند مانند اپل، سامسونگ و گوگل علاقه زیادی به تغییر کلی زبان طراحی ندارد و معمولا این اتفاق هر چهار یا پنج سال یک‌بار رخ می‌دهد و سازنده اقدام به معرفی ظاهری جدید می‌کند تا کاربران بتوانند با آغوش باز‌تری تغییرات اعمال‌شده را بپذیرند. اکنون، با معرفی گوشی هوشمند Pixel 9 Pro دریافتیم، کمپانی سازنده تغییراتی بسیار جزئی و نامحسوسی را اعمال کرده تا وجه تمایزی بین نسخه جدید و قدیمی ایجاد کند. درحال‌حاضر، با ماژول دوربین قرصی‌شکل را در پنل پشت داریم که از سه سنسور با قابلیت‌های پیشرفته عکس‌برداری و فیلم‌برداری میزبانی می‌کند و برجستگی آن کمی بیشتر نسل پیشین شده‌است

سیستم‌عاملAndroid 15
تراشهTensor G4
پردازنده گرافیکیImmortalis-G715 MC10
حافظه رم12GB/16GB
حافظه داخلی256GB/512GB/1TB UFS 4.0
تکنولوژی حافظه داخلیUFS 4.0
دوربینواید 50 مگاپیسکلی
اولترا واید 48 مگاپیسکلی
تله‌فوتو 48 مگاپیکسلی با بزرگ‌نمایی اپتیکال 5 برابری
نمایشگر6.34 اینچی LTPO OLED
باتری و شارژ4700 میلی‌آمپرساعتی با شارژ 27 واتی
جنس بدنهآلومینیوم
قیمت999 دلار پایه

علاوه‌براین، پیکسل 9 پرو از صفحه‌نمایش 6.34 اینچی LPTO OLED با رزولوشن 1280×2856 پیکسل، نرخ به‌روزرسانی تطبیق‌پذیر یک تا 120 هرتزی، سطح روشنایی خودکار  3000 نیتی، تراکم 494 پیکسل‌براینچ و نسبت تصویر ۲۰:۹ برخوردار است. همچنین، کمپانی گوگل اعلام کرد محافظت از نمایشگر و پنل پشت دستگاه از محافظ شیشه‌ای Corning Gorilla Glass Victus 2 استفاده کرده که استحکام و مقاومت بسیار بالایی در برابر خط‌وخش و ضربه‌های ناگهانی دارد. ازسوی‌دیگر، برای بهبود کیفیت تصاویر، پیکسل 9 پرو به استانداردهای Dolby Vision و +HDR10 مجهز شده است.

یکی از مهم‌ترین موارد در دنیای گوشی‌های هوشمند میزان مقاومت آن‌ها در برابر شرایط نامناسب آب‌وهوایی و البته آب است. طی سال‌های اخیر، تمام سازندگان محصولات‌شان را به گواهی‌نامه استاندارد IP مجهز می‌کنند که تنها پس‌از تحقیق و بررسی توسط موسسه IEC صادر می‌شود. گوگل اعلام کرد مانند سال گذشته، پرچمدارانش توانسته گواهی IP68 را کسب کنند؛ بدین معناکه پیکسل 9 پرو قابلیت مقاومت در برابر گرد‌وغبار و آب را به مدت 30 دقیقه در عمق 1.5 متری دارد. بنابراین، کاربران می‌توانند با خیال آسوده‌تری از این گوشی استفاده کنند.

ازسوی‌دیگر، گوگل برای رقابت با اپل و سامسونگ از بدنه آلومینیومی برای تولید پیکسل 9 پرو استفاده کرد که می‌تواند مقاومت و استحکام دستگاه را درمقابل خط‌وخط و ضربه‌های ناگهانی به بدنه بالا ببرد. البته باید یادآور شد سازنده آمریکایی باید پرداخت حرارتی را به‌خوبی انجام دهد تا ‌به نقطه ضعف تبدیل نشود. متاسفانه خبری از فریم تیتانیومی در هیچ‌یک از پرچمداران گوگل نیست و کاربران باید حداقل یک‌سال دیگر برای فریم تیتانیومی صبر کنند.

براساس اعلام رسمی، گوشی هوشمند پرچمدار پیکسل 9 پرو از تراشه تانسور G4 در کلاس 4 نانومتری بهره می‌برد که با قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی می‌تواند نحوه تعامل و استفاده کاربران را با گوشی بهبود بخشد. طی یک سال اخیر، بیشتر سازندگان تلاش کردند محصولات‌شان را با هوش مصنوعی ادغام کنند تا بتوانند به بهینه‌سازی مصرف انرژی و بخش پردازشی دستگاه کمک بیشتری کنند. در ادامه به‌جزئیات بیشتری از تراشه تانسور G4 و سایر مشخصات سخت‌افزاری Pixel 9 pro می‌پردازیم.

گوگل-پیکسل-9-پرو

همان‌گونه‌که می‌دانید تراشه تانسور G4 به‌دلیل قدرت‌ نسبتا پایین در بخش پردازشی و رایانشی، تفاوت‌های چشمگیری درمقایسه‌با تانسور G3 ندارد و تقریبا کوچک‌ترین بهبود عملکرد پردازشی را به‌نمایش می‌گذارد؛ بااین‌حال، گوگل می‌تواند با پشتیبانی از هوش مصنوعی به‌طورکامل نوع کاربری را تغییر دهد. آخرین بنچمارک‌ها نشان می‌دهد پردازنده اختصاصی گوگل در پیکسل 9 پرو با 11 بهبود در تست تک‌ هسته‌ای و 3 درصد در تست چند هسته‌ای ناامید‌کننده است؛ همچنین، هنگام پردازش‌های سنگین دستگاه افزایش دمای زیادی را تجربه می‌کند، چراکه خنک‌کننده آن توانایی بالایی ندارد.

البته باید گفت، گوگل به‌صورت جداگانه از یک فن خنک‌کننده برای ساخت پیکسل 9 پرو بهره برده تا بتواند به کاهش دمای داخلی کمک شایانی بکند. طبق اعلام رسمی غول آمریکایی، تراشه تانسور G4 از پردازنده گرافیکی Immortalis-G715 MC1 استفاده می‌کند که قابلیت‌های گرافیکی بالایی ندارد و در بازی‌های ویدئویی سنگین مانند Genshin Impact افت فریم قابل‌توجهی خواهد داشت؛ البته برای ثابت‌شدن این‌موضوع باید منتظر اولین بررسی‌های ویدئویی باشیم.

علاوه‌براین، تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ از هشت هسته پردازشی تشکیل شده که شامل یک هسته اورکلاک Cortext-X4 با فرکانس ۳.۳ گیگاهرتزی، سه هسته Cortext-A720 با فرکانس 3.20 گیگاهرتزی، سه هسته Cortex-A720 با فرکانس پایین‌تر ۳.۰ گیگاهرتزی و دو هسته Cortex-A520 با فرکانس بهینه ۲.۳۰ گیگاهرتزی می‌شود. همچنین کوالکام اعلام کرده فناوری رهگیری پرتوی در این تراشه تا ۵۰ درصد بهبودیافته، اما گوگل نکته‌ای را درباره نهایت استفاده از قابلیت‌های آن به زبان نیاورد و باید منتظر بنچمارک‌های رسمی ماند.

درجریان مراسم معارفه، کمپانی گوگل اعلام کرد برای عملکرد روان و منسجم دستگاه از حداکثر ۱۶ گیگابایت حافظه رم و یک ترابایت حافظه داخلی UFS 4.0 استفاده کرده تا کاربران به‌راحتی بتوانند تمام فایل‌های ویدئویی و اسناد شخصی را درون گوشی ذخیره کنند؛ با‌این‌حال، ازآنجایی پیکسل 9 پرو از شیار microSD پشتیبانی نمی‌کند، اگر کاربران نیاز به حافظه بیشتری دارند باید از هاردهای اکسترنال SSD استفاده کنند یا هرچندوقت یک‌بار اطلاعات روی گوشی را به لپ‌تاپ یا سایر دستگاه‌های شخصی انتقال دهند.

پیکسل9 پرو

ازسوی‌‌دیگر، مشخص شد پیکسل 9 پرو مانند بردار کوچک‌ترش با سیستم‌عامل جدید Android 15 و رابط کاربری خام وارد بازار خواهد شد. درجریان صبحت از قابلیت‌های این نرم‌افزار پیشرفته، گفته شد این سیستم‌عامل می‌تواند ویژگی‌های بیشتری را به اکوسیستم محصولات گوگل و گوشی‌های اندرویدی بیاورد و مهم‌ترین بخش آن پشتیبانی فوق‌پیشرفته هوش مصنوعی بود که نحوه تعامل کاربران را با گوشی‌های هوشمند دست‌خوش تغییرات عظیمی خواهد کرد.

طی سال‌های اخیر، با پیشرفت فناوری و دوربین‌ها، کمپانی‌های سازنده گوشی‌های هوشمند تلاش می‌کنند بهینه‌ترین سیستم دوربین را به پرچمداران‌شان اضافه کنند. اوایل سال‌جاری میلادی، سامسونگ با معرفی گلکسی S24 اولترا بهترین سنسورها را معرفی کرد تا دنیای تصویربرداری با گوشی‌های هوشمند متحول سازد. حالا امروز پیکسل 9 پرو با سنسورهای بهینه‌تر از نسل قبل معرفی شد تا نحوه تعامل کاربران با نسل جدید بهبود یابد؛ در ادامه به مشخصات سخت‌افزاری سیستم دوربین می‌پردازیم.

پنل پشت پیکسل 9 پرو از ماژول سه‌گانه دوربین میزبانی می‌کند که شامل سنسور واید، اولترا واید و تله‌فوتو می‌شود که با همکاری کمپانی سامسونگ توسعه یافته است و از قابلیت‌های نرم‌افزاری مانند پانوراما، Pixel Shift و  Ultra-HDR پشتیبانی می‌کند. به‌عبارتی دقیق‌تر، سنسور اصلی یا واید 50 مگاپیکسلی 1/1.31 از دیافراگم f/1.7 و فاصله‌کانونی 25 میلی‌متری، سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز، فوکوس خودکار لیزری، لرزش‌گیر اپتیکال و Dual Pixel بهره می‌برد که می‌تواند تصاویر فوق‌العاده‌ای را درشرایط نوری مختلف به‌ثبت برساند.

حهطثم-9
pixel-9-ضد-اب

ازسوی‌دیگر، سنسور 48 مگاپیسکلی اولتراواید را داریم که با ابعاد 1/2.51 اینچی و پشتیبانی از دیافراگم f/1.9، فوکوس خودکار، زاویه دید 126 درجه و فاصله کانونی 15 میلی‌متری می‌تواند تصاویری جذابی را با جزئیات بیشتری از مناظر اطراف بگیرد. همچنین، سنسور تله‌فوتو 48 مگاپیکسلی با قابلیت زوم اپتیکال 5 برابری، دیافراگم متغیر f/2.4 ، فوکوس خودکار تشخیص فاز و فاصله کانونی ۷۵ میلی‌متری همراه می‌شود که دستگاه را قادر می‌سازد تصاویری را از فاصله‌های دور دست با جزئیات بیشتری بگیرد.

افزون‌براین، بخش ویدئویی پیکسل 9 پرو از رزولوشن 4K HDR با نرخ 30/60 فریم‌برثانیه، رزولوشن 1080ح با نرخ حداکثری 240 فریم‌برثانیه با پشتیبانی از استانداردهای+HDR10، عمق رنگ ۱۰ بیتی و Dolby Vision برخوردار شده که درمقایسه‌با نسل قبلی یعنی پیکسل 8 پرو بهبود چندانی نیافته و از همان استانداردها بهره می‌برد. همچنین این دستگاه می‌تواند از رزولوشن 720p تا ۹۶۰ فریم برثانیه با لزرش‌گیر الکترونیکی پشتیبانی کند.

پنل جلوی دستگاه یک پانچ هول مرکزی وجود دارد که سنسور سلفی 50 مگاپیکسلی با ظرافت خاصی درون آن قرار می‌گیرد. طبق اعلام رسمی گوگل، این سنسور دارای ابعادی معادل 1/2.51 اینچ با فاصله کانونی 25 میلی‌متری و دیافراگم f/2.0 است که با پشتیبانی از استاندارد پانوراما و HDR می‌تواند تصاویر جذاب و فوق‌العاده‌ای را در شرایط محیطی مختلف با رزولوشن 4K و نرخ حداکثری 24/30/60 فریم‌برثانیه ثبت کند.همچنین، رزولوشن 1080p با نرخ 30/60 فریم‌برثانیه پشتیبانی می‌شود.

براساس اعلام رسمی گوگل در مراسم معرفی، گوشی هوشمند پیکسل 9 پرو برای تامین انرژی به باتری 4700 میلی‌آمپرساعتی متکی می‌شود که با پشتیبانی از شارژ سریع سیمی 30 واتی، شارژ سریع بی‌سیم 23 واتی و شارژ معکوس 4.0 واتی می‌تواند ظرف مدت‌زمان 30 دقیقه از صفر تا 50 درصد شارژ شود. متاسفانه، بزرگان صنعت موبایل، برخلاف رقبای چینی برنامه‌ای برای افزایش سرعت شارژر ندارد و احتمالا طی سال‌های آینده تغییرات چندانی نخواهند داشت.

طی سال‌های اخیر، با پیشرفت پردازنده‌ها و قابلیت‌های گوشی‌های هوشند، ظرفیت باتری دستگاه‌ها نیز به دغدغه‌ای بزرگ برای کاربران تبدیل شد، چراکه گوشی‌های نیاز به بارها شارژ در طول روز دارد و این موضوع بسیار آزاردهنده محسوب می‌شود. بااین‌حال، سازندگان در تلاش هستند با بهینه‌سازی مصرف انرژی و و استفاده از بهترین تراشه مانند کوالکام اسنپدراگون یا مدیاتک دایمنسیتی به طول‌عمر باتری‌ها کمک بزرگی بکنند. برهمین‌اساس، امروز مشاهده می‌کنیم گوشی‌های تولید کمپانی شیائومی و سامسونگ یا حتی اپل با یک بار شارژ می‌توانند از یک تا سه روز بسته‌به میزان مصرف کاربران شارژ نگه دارند. گوشی‌های پیکسل به‌دلیل بهینه‌سازی فوق‌العاده سیستم‌عامل اندورید 15 می‌توانند عملکرد خوبی درمقایسه‌با پرچمداران سامسونگ و اپل داشته باشند، اما نباید انتظار زیادی داشته باشید.