بر طبق اخبار جدید، تاخیر Apple Intelligence و ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل، تاثیری بر عرضه سری آیفون 16 ندارد و این دستگاه‌ها در ماه سپتامبر معرفی خواهند شد.

سری آیفون 16 قرار است در چهار مدل در ماه سپتامبر سال‌جاری منتشر شوند. این چهار دستگاه در روز عرضه با سیستم عامل iOS 18 در دسترس قرار می‌گیرند اما متاسفانه داشتن آخرین نسخه سیستم عامل اپل، به معنای داشتن Apple Intelligence به صورت کامل نیست. گزارشی جدید حاکی از آن است که تاخیر قابلیت‌های هوش مصنوعی باعث به تاخیر افتادن معرفی سری آیفون 16 نمی‌شود و اپل قرار نیست منتظر تکمیل شدن این قابلیت‌ها برای عرضه سری جدید گوشی‌های خود بماند.

مارک گرمن از نشریه بلومبرگ، گزارشی منتشر کرد که بر طبق آن، Apple Intelligence نه با iOS 18 بلکه با iOS 18.1 در دسترس قرار می‌گیرد و این یعنی باید مدتی پس از عرضه رسمی سری آیفون 16 منتظر هوش مصنوعی باشیم. در جدیدترین نسخه نشریه Power On به قلم مارک گرمن، وی عنوان کرده که تاخیر Apple Intelligence تاثیری بر معرفی آیفون‌های جدید در ماه سپتامبر نخواهد داشت. ازطرف‌دیگر، عرضه نشدن این قابلیت‌ها ممکن است در نهایت فروش آیفون‌ها را تحت تاثیر قرار دهد زیرا احتمال به تاخیر افتادن Apple Intelligence تا ماه اکتبر نیز وجود دارد پس بخش عمده‌ای از خریداران، منتظر عرضه کامل آن خواهد ماند و سپس اقدام به خرید آیفون‌های جدید می‌کنند.

تاخیر Apple Intelligence
Apple-Intelligence-3

گرمن در گزارش خود عنوان کرد: «این روزها، اپل عادت کرده آیفون‌های جدیدش را در ماه سپتامبر به بازار عرضه کند. با این حال، این بار داستان فرق دارد و Apple Intelligence که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آیفون‌های جدید است، تا ماه اکتبر به طور کامل آماده نخواهد بود. این دفعه اپل مسیری متفاوت را در پیش می‌گیرد و قرار نیست به خاطر آماده نبودن سرویس جدیدش، عرضه محصولاتش را به تعویق بیندازد. به من گفته شده آیفون‌های جدید در همان تاریخ پارسال، احتمالاً 10 سپتامبر (20 شهریور) معرفی و عرضه خواهند شد و در نهایت، در ماه اکتبر، بروزرسانی iOS 18.1 در دسترس قرار می‌گیرد که همراه با آن Apple Intelligence نیز به صورت رسمی عرضه می‌شود».

چندی پیش اپل گزارش داد که 90 میلیون نسخه از سری آیفون 16 برای سال 2024 تولید و آماده فروش خواهد کرد که 10 درصد نسبت به پارسال و سری آیفون 15 بیشتر است. متاسفانه این گزارش قبل از اعلام تاخیر Apple Intelligence بود اما نبود قابلیت‌های هوش مصنوعی دلیل منطقی برای کاهش فروش آیفون 16 نیست زیرا نکات مثبت این سری گوشی نسبت به پارسال خود برجسته و کاربردی بوده که باعث می‌شود کاربران به خرید آن تنها برای این بهبودها و ارتقاها مشتاق باشند. از جمله این تغییرات می‌توان به تراشه بسیار قدرتمند A18، تغییرات در طراحی ظاهری، کارایی دوربین و… اشاره کرد.

تاخیر Apple Intelligence نیز قطعاً به دلایلی منطقی است و باید انتظار محصولی عالی، آماده و بی‌نظیر را داشته باشیم. در یکی از تست‌هایش، این هوش مصنوعی قادر بود در آیپد پرو ام 2 حدود 15 هزار حرف را بازنویسی و رفع اشکال کند و این را فقط به کمک قدرت پردازشی خود دستگاه انجام داد. چنین کاری از توان هوش مصنوعی‌هایی چون Galaxy AI سامسونگ خارج و بسیار دور از ذهن است. واضح است که به تعویق انداختن عرضه این هوش مصنوعی دلایل خوبی پشتش دارد و باید منتظر بود و دید غول آمریکایی در این زمینه چه چیز بی‌رقیب و هیجان‌انگیزی برای کاربران خود و علاقمندان حوزه تکنولوژی فراهم کرده است.